Ďalšia zmena STK: Peňaženky Slovákov vybrakuje malý detail

Kým pre niektoré vozidlá pravidlá zjemnili, teraz sa chystá nová zmena STK, ktorá už mnohých až tak nepoteší. Bude mať veľké dopady.

Vydané  Text: 

V súčasnosti musia osobné vozidlá na Slovensku absolvovať technickú kontrolu na STK každé dva roky. Prvá návšteva stanice technickej kontroly je povinná štyri roky po kúpe a registrácii nového auta. Potom nasleduje spomenutý dvojročný interval. Čoskoro však môže nastať zmena STK najmä pre staršie vozidlá.

Európska komisia už chystá upravené pravidlá a chce prikázať každoročné kontroly na STK pre autá od veku 10 rokov, uviedol portál Euractiv. Jej iniciatíva si získava aj silných podporovateľov, napríklad v Nemecku.

Ročná kontrola pre staršie vozidlá

Generálny riaditeľ veľkej nemeckej kontrolnej organizácie TÜV Süd Jürgen Wolz sa v rozhovore nedávno vyjadril, že by sa mala zaviesť zmena STK v podobe každoročnej technickej kontroly pre vozidlá staršie ako desať rokov.

Išlo by vraj o zvýšenie bezpečnosti na cestách, keďže podľa štatistík tamojšieho Spolkového úradu pre motorové vozidlá jazdí po cestách vyše 49 miliónov áut, ktorých priemerný vek presahuje desať rokov.

Podľa Wolza je pri starších autách, ktoré neprechádzajú pravidelným servisom, výrazne vyššia pravdepodobnosť výskytu vážnych technických porúch. V roku 2023 bolo v Nemecku vykonaných takmer 31 miliónov technických kontrol a v takmer tretine prípadov sa zistili závady, priemerne to bolo až 2,38 poruchy na vozidlo.

nálepky STK

Od drobných nedostatkov po vážne chyby

Zistené závady sa delia podľa nemeckého autoklubu ADAC do viacerých kategórií od malých nedostatkov až po chyby nebezpečné pre premávku. Zatiaľ čo pri miernych chybách môže vozidlo prejsť kontrolou bez nutnosti opakovanej prehliadky, pri vážnejších poruchách je potrebné ich najskôr odstrániť a absolvovať dodatočnú kontrolu.

TÜV zároveň upozorňuje, že nové pravidlá STK by mohli ešte sprísniť hodnotenie aj tých najmenších chýb, teda aj drobné nedostatky by mohli znamenať povinnosť opakovanej návštevy kontrolnej stanice.

Bezpečnosť na cestách nie je len o technickom stave vozidla, ale práve ten hrá kľúčovú úlohu pri predchádzaní dopravným nehodám. Podľa Wolza sú staršie autá, ktoré sa neudržiavajú pravidelne, oveľa náchylnejšie na vznik závad, ktoré môžu priamo ohroziť vodiča aj ostatných účastníkov cestnej premávky.

technická kontrola, tk, ek, stk

Zmena STK znamená väčšie nákladov pre motoristov

Ak by sa zmena STK zaviedla do praxe, majitelia starších vozidiel by museli počítať s vyššími nákladmi a častejšími návštevami kontrolných staníc. Každé škrípanie bŕzd, svetielko na palubovke či náznak korózie by tak mohli predstavovať riziko neprejdenia technickou kontrolou. Či by sa robila každý rok aj emisná kontrola, zostáva nateraz otvorené.

Zmena STK z hľadiska periodicity technickej kontroly by sa mohla dotknúť miliónov motoristov, a to najmä tých, ktorí jazdia na vozidlách starších ako desať rokov. Hoci je návrh zatiaľ len v štádiu diskusie, záujem TÜV o zmenu pravidiel naznačuje, že bezpečnosť a technický stav vozidiel budú aj naďalej pod drobnohľadom.