Apple Project Titan

Je koniec. Apple po desiatich rokoch končí s vývojom vlastného auta. Mohol byť najväčším výrobcom áut na svete

Prehnane veľké očakávania, množstvo nových značiek elektromobilov, ale aj agresívna cenová politika Tesly sú dôvody, ktoré Apple odrádzajú od vývoja vlastného auta.

Podrobný pohľad na tému „elektromobil od Apple“.
Vydané  Text: 

27. februára 2024 vedenie Apple oznámilo svojim zamestnancom pracujúcim, že projekt vlastného automobilu sa uzatvára. Informovala o tom agentúra Bloomberg s odvolaním sa na vlastné zdroje v koncerne.

Samotný Apple sa však k prácam na aute nikdy oficiálne nepriznal, hoci podľa mnohých dôkazov vývoj prebiehal už od roku 2014.

Nápad patril Jobsovi

Legendárny spoluzakladateľ spoločnosti Apple, ktorý dal svetu iPhone, opustil tento svet v roku 2011. To sú tri roky predtým, ako sa objavili prvé informácie o začatí prác na aute amerického IT giganta. Podľa bývalého člena predstavenstva spoločnosti Apple Mickeyho Drexlera to bol práve Jobs, kto ako prvý upozornil na perspektívy trhu s elektrickými vozidlami.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Podľa Drexlera v roku 2008, keď bol predstavený prvý produkčný model Tesly, Apple zvolalo zasadnutie správnej rady, aby členovia prediskutovali túto udalosť. Samotný Drexler na tomto stretnutí vyjadril názor, že prvá generácia Tesla Roadster vyzerá biedne a nie je o ňu záujem.

Na to Steve Jobs odpovedal, že Drexler nikdy ničomu nerozumel a krása auta sa skrýva v jeho vnútri. Podľa Jobsa Tesla nepostavila len ďalšie auto, ale vynašla novú platformu, nový typ vozidla.

Ak by Steve Jobs žil, určite by vytvoril iCar. Myslím si, že v automobilovom priemysle je veľa dizajnových príležitostí,“ povedal Drexler v roku 2015.

Mohol APPLE TITAN vyzerať aj takto? To sa už nedozvieme, pretože Apple s vývojom vlastného auta nateraz skončilo.

Vývoj auta Apple prebiehal v tajnosti

Podľa viacerých medializovaných informácií sa na aute, ktoré sa neskôr stalo známym ako Project Titan, začalo pracovať koncom roka 2014.

Inzercia

Inzercia

Apple po celý čas oficiálne nepotvrdil začiatok takéhoto projektu, čo je však plne v súlade s politikou spoločnosti čo najviac skrývať nové produkty pred ich uvedením na trh.

Existovalo však množstvo dôkazov, že Project Titan nebola len špekulácia. Väčšina prvých dôkazov bola postavená na tom, že Apple najíma vysokopostavených manažérov a špičkových inžinierov z automobilového priemyslu.

Výkonný riaditeľ spoločnosti Tesla Elon Musk túto situáciu komentoval tref ne: „Je veľmi ťažké niečo skrývať, keď otvorene najímate tisíce ľudí, aby pracovali na konkrétnom projekte,“ povedal Musk v roku 2016 a sťažoval sa, že Apple zbiera talenty aj v samotnej Tesle.

Boli aj iné dôkazy. Zistilo sa napríklad to, že skupina inžinierov z koncernu Magna pracuje na plný úväzok vo výskumnej divízii Apple. Ten je významným výrobcom automobilových komponentov a najväčším svetovým výrobcom automobilov bez vlastnej značky. Jednoducho povedané, Magna vyrába autá na objednávku iných firiem, napríklad plne elektrický Jaguar i-Pace.

Generálny riaditeľ Apple Tim Cook tiež podporil klebety, hoci ich priamo nepotvrdil. V roku 2015 Cook na konferencii Wall Street Journal povedal o automobilovom priemysle nasledovné:

Odvetvie čelí obrovským zmenám. Veľmi veľkým zmenám. Možno so mnou nebudete súhlasiť, ale naozaj si to myslím,“ povedal vtedy šéf Applu.

Ilustračné foto: Apple Project Titan

Apple nemal vlastný závod na výrobu automobilov

Jedným z hlavných problémov spoločnosti Apple bol nedostatok vlastnej výroby automobilov. Technologická značka sa však historicky nikdy neostýchala zadávať zákazky na výrobu svojich produktov ďalším spoločnostiam, takže logickým záverom by bola spolupráca s niekým z automobilového priemyslu – práve so zmienenou Magnou.

Opäť však neexistuje žiadne oficiálne potvrdenie takýchto rokovaní. Publikácie v médiách najprv spájali Apple s nemeckými prémiovými značkami Mercedes a BMW, potom s Volkswagenom a neskôr s ázijskými automobilkami z Japonska a Kórey.

Médiá písali predovšetkým o rokovaniach Apple s koncernom Hyundai. Tá mala nečinný závod svojej dcérskej značky KIA v USA, kde mohla vzniknúť zmluvná výroba áut Apple. Neskôr však juhokórejský koncern špekulácie o rokovaniach poprel a Apple sa tradične zdržal akýchkoľvek komentárov.

Aké mohlo byť auto Apple?

Keďže samotné auto od Apple nikto nikdy verejnosti neukázal, neexistujú žiadne informácie o jeho dizajne. Takmer všetky publikácie ho však opisujú ako elektrické a s autopilotom.

Oficiálne je známe len to, že Apple skutočne použil niekoľko desiatok testovacích automobilov iných výrobcovi, podľa všetkého práve na vývoj autopilota.

Pokiaľ ide o elektrický pohon, v decembri 2020 vyvolala veľa kontroverzií poznámka od agentúry Reuters, v ktorej sa s odvolaním sa na zdroje uvádzalo, že Apple vyvíja technológiu solídnej batérie.

Moderné elektrické vozidlá sú poháňané batériami, ktoré sa skladajú z mnohých jednotlivých batérií. Zdalo sa, že Apple chcel namiesto článkov a modulov vytvoriť jednu veľkú batériu schopnú plne poháňať celý elektromobil. Tým by sa ušetrila hmotnosť a priestor a zvýšila by sa hustota energie. Problém je v tom, že lítiové batérie fungujú pri 3,7 voltoch. A práve ich spojenie do batérie umožňuje zvýšiť tento parameter na 400–800 voltov. Ako Apple mienilo obísť toto fyzikálne obmedzenie, nikto nezistil.

TESLA MODEL 3, verzia po facelifte. Tesla je považovaná za „Apple autopriemyslu“ – a mohlo to byť doslovné.

Apple mal šancu stať sa najväčším svetovým výrobcom elektrických vozidiel

Ako sa ukázalo koncom roka 2020, Elon Musk bol pripravený predať Teslu spoločnosti Apple už v roku 2017. Tesla v tom čase prežívala najhlbšiu krízu vo svojej histórii. Po zvládnutí malosériovej výroby drahých modelov S a Y Tesla uviedla na trh sériovo vyrábaný sedan Model 3 a čelila problémom s montážou.

Problém bol v tom, že do roku 2017 Tesla stále nedosahovala zisk a dlh spoločnosti rástol. Riešením bolo uviesť na trh Model 3, ale výrobca čelil tomu, čo sám Musk neskôr nazval „výrobným peklom“.

Podľa Muska v roku 2017 požiadal Tima Cooka o stretnutie, aby prediskutoval predaj Tesly spoločnosti Apple, ale ten sa údajne odmietol stretnúť, takže rokovania nikdy nezačali. Napokon Tesla výrobné peklo ustála a bola schopná vyriešiť svoje problémy, vyhnúť sa bankrotu a začať vytvárať zisk. Tesla sa čoskoro stala najväčším výrobcom elektrických vozidiel na svete, najväčšou svetovou automobilkou z hľadiska trhovej kapitalizácie a Elon Musk sa stal najbohatším človekom. Toho práve teraz v pozícii najbohatšej osoby sveta vystriedal Jeff Bezos, zakladateľ a šéf značky Amazon.

Vývoj nových automobilov je netriviálna záležitosť, predovšetkým nesmierne drahá. Ani Apple, najhodnotnejšia spoločnosť na svete za rok 2023, si nemôže dovoliť riskovať fiasko, ak by projekt nevyšiel.

Čo spôsobilo zrušenie projektu Apple car

Bloomberg zmieňuje dva dôvody, ktoré ovplyvnili rozhodnutie ukončiť vývoj vlastného stroja . Po prvé, ťažkosti pri vytváraní plnohodnotného autopilota. Vznik takejto technológie avizovalo v posledných desiatich rokoch mnoho spoločností, od Tesly a Fordu až po Apple a Google, no v praxi sa ešte nikomu nepodarilo úplne vylúčiť vodiča z procesu riadenia auta.

Zároveň je zrejmé, že od Apple verejnosť nečaká len ďalšie auto, ale prelomový produkt, ktorý zmení odvetvie. A také niečo nebolo možné vytvoriť za desať rokov.

Druhým dôvodom je podľa Bloombergu ochladzovanie záujmu kupujúcich o elektrické vozidlá. Tu však nie je všetko také jednoduché. Predaj elektrických vozidiel naďalej rastie a ich podiel na trhu sa celosvetovo zvyšuje. Zároveň však rastie aj konkurencia, predovšetkým vďaka čínskym značkám.

Už v štvrtom štvrťroku 2023 stratila Tesla svoje prvenstvo v segmente, pričom v objeme predaja ju predbehol čínsky BYD. Ak by sa teda automobil od Apple objavil na trhu v roku 2024, muselo by desiatkam už existujúcich elektromobilov. Je možné prepodkladať, že veľká časť zákazníkov značky Tesla by svoje vozidlá vymenila práve za elektromobil od Apple, avšak pri tak drahom produkte, akým je automobil, už do procesu rozhodovania výrazne vstupuje cenová politika výrobcu – a Tesla momentálne razí cestu agresívnej cenovej politiky.

Elektromobil od Apple končí – zatiaľ

Napriek tomu, že sme sa koncom februára dozvedeli, že Apple formálne ukončuje Project Titan, nemožno tvrdiť, že toto rozhodnutie je definitívne. Je možné, že projekt sa dočkal realistickejších kontúr ako kedykoľvek v minulosti, len potrebuje viac času na vývoj.


Zdroje: 








Pokračujte na ďalší príspevok »



Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku

  • Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.

     Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu.  Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.