AUTOPRIEMYSEL V RUSKU

Poisťovne majú pri opravách z PZP začať používať použité náhradné diely. Hrozí rast krádeží áut na diely, upozorňujú Rusi

Plán sa týka iba Ruska. Plán musí schváliť aj centrálna banka, ktorá v minulosti s takýmto zámerom nesúhlasila.

Kritici pripomínajú. že tento krok zvýšiť počet krádeží áut, ktoré budú rozoberané na náhradné diely.
Sankcie uvalené proti Rusku sa ukazujú ako účinné, aj keď ich účinok prichádza postupne.
Vydané  Text: 

Nedostatok náhradných dielov

Ruský segment povinného zmluvného poistenia sa v posledných dvoch rokoch stretáva s nedostatkom a rastúcimi cenami náhradných dielov – to aj z dôvodu zvýšených nákladov na logistiku, čo je priamy dôsledok uvalenia doterajších 11 balíkov sankcií. Informuje o tom ruský denník Kolesa.ru (zdroj).

Zároveň je podľa súčasného zákona o PZP prioritnou formou náhrady škody oprava auta na náklady poisťovne. Ako už skôr informovali, pre problémy s náhradnými dielmi poisťovne prakticky prestali opravovať autá, tvrdí zmienený denník.

Podľa v súčasnosti platnej legislatívy sú servisy, s ktorými majú poisťovne uzatvorené zmluvy, povinné používať iba nové náhradné diely (nemusia byť nevyhnutne originálne), ktoré však nie sú vždy na sklade a objednané diely často neprídu včas.

Poisťovne sú teda za to, aby v rámci opráv krytých povinným zmluvným poistením mohli pri opravách áut používať použité diely. OSAGO sú opravy vozidiel kryté povinným zmluvným poistením v Rusku.

Podľa šéfa Celoruského zväzu poisťovateľov Evgenyho Ufimceva, ktorého cituje denník Izvestija (zdroj), už bola otázka využívania použitých náhradných dielov študovaná spoločne s Výskumným ústavom automobilovej dopravy. Objasnil, že v júli 2024 bude k dispozícii zoznam dielov, ktoré možno opätovne použiť pri opravách strojov. Okrem toho poisťovatelia dostanú vysvetlenie, ako hodnotiť stav takýchto náhradných dielov: či ich možno bezpečne opätovne použiť alebo nie.

Implementácia do praxe však bude obnášať potrebu úpravy viacerých regulačných dokumentov a tiež základných zákonov, ako uvádzajú uvedené denníky. Poisťovne potom dostanú príslušné povolenie koncom budúceho roka.

Prečítajte si aj: Neidentifikovateľné náhradné diely na autá sú moderným fenoménom aftermarketu

Riziko reklamácií sa nezvýši, krádeží však áno

Teraz musia zámer prerokovať a schváliť zástupcovia centrálnej banky, ako aj ministerstva financií a ministerstva dopravy Ruskej federácie. Podľa Ufimceva by opätovné použitie niektorých komponentov nemalo zvýšiť riziká prevádzky opravených strojov. Šéf VSS zároveň zdôraznil, že dnes je priemerný vek ruského vozového parku 15 rokov.

V minulosti už bola takáto iniciatíva predložená na diskusiu, avšak centrálna banka sa jasne postavila proti používaniu použitých dielov pri opravách automobilov v rámci povinného poistenia motorových vozidiel a Rada pre ľudské práva poznamenala, že ak bude takáto norma schválená v Ruskej federácii, počet krádeží áut „na demontáž“ sa môže výrazne zvýšiť.

Účinnosť sankcií proti Rusku

V Rusku sú akékoľvek sankcie voči krajine považované za nezákonné. Kremeľ trvá na tom, že poškodzujú len globálnu ekonomiku a obchod. Tieto sankcie pritom majú zmysel – sú účinným nástrojom ekonomického tlaku na Rusko, ktorý ho má motivovať k tomu, aby ukončil svoje vojenské aktivity sústredené na Ukrajine. Napriek tomu, že sú tieto sankcie považované za účinné a zmysluplné, Rusko zatiaľ vo svojich zámeroch fakticky nepoľavuje a snaží sa sankcie ovplyvňujúce automobilový priemysel obchádzať paralelným dovozom z Ázie a kompenzovať lokalizáciou výroby.

18. decembra 2023 bol Radou Európskej únie oznámený už 12. balík sankcií proti Rusku, informuje Rada.

Rada rozhodla uložiť reštriktívne opatrenia voči ďalším 61 osobám a 86 subjektom zodpovedným za konanie narúšajúce alebo ohrozujúce územnú celistvosť, zvrchovanosť a nezávislosť Ukrajiny. Nové zoznamy sa zameriavajú predovšetkým na vojenský a obranný sektor, okrem toho sa reštriktívne opatrenia budú vzťahovať na dôležité hospodárske subjekty a vzťahujú sa aj na ruský IT sektor. Na tieto označené osoby a subjekty sa vzťahuje zmrazenie aktív a občania a spoločnosti EÚ im nesmú sprístupňovať finančné prostriedky. Na fyzické osoby sa tiež vzťahuje zákaz cestovania, ktorý im bráni vo vstupe na územie EÚ alebo v prechode cezeň.

 





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »