Advertisement

Advertisement
DOPRAVNÁ AKTUALITA

Slovenské mesto zavádza novinku, ktorá ovplyvní chodcov aj cyklistov. Poznáte toto dopravné značenie?

Malacky zavádzajú novinku, ktorá sa v našej legislatíve objavila len nedávno. V zahraničí je však bežnou súčasťou ciest.

Ide o časť vozovky nazvanú „miesto na prechádzanie“.
Aký je rozdiel v porovnaní s priechodom pre chodcov?
Vydané  Text: 


Advertisement

Nie je to tak dávno, čo sa na Slovensku začalo objavovať nové dopravné značenie zelenej šípky. Na túto tému sme sa pred časom pozreli v samostatnom článku Na Slovensku sa začína používať nová dopravná značka. Viete čo znamená?

Noviniek na našich cestách však neustále pribúda. Dôkazom je aj nové vodorovné dopravné značenie, ktoré sa objavilo na Záhorí.

V meste Malacky sa stalo novým prvkom úpravy svetelnej križovatky na frekventovanom dopravnom úseku. V zahraničí ho ľudia často využívajú, a to najmä vo Veľkej Británii.

Ako uvádza oficiálny web mesta, vodorovné dopravné značenie reprezentujúce takzvané „miesto na prechádzanie“ nájdeme na križovatke ciest Radlinského, Sasinkova, Záhorácka a M. R. Štefánika. Nakoľko daným úsekom denne prejdú stovky áut a chodcov, mesto sa rozhodlo pre aplikovanie novinky, ktorá sa do slovenskej legislatívy dostala s novelizáciou zákona 8/2009 o cestnej premávke platnej od 1. apríla 2020. Tá totiž zavádza „pojem miesto na prechádzanie“.

Môžem na chodníku aspoň zastaviť na vyloženie nákladu? Aké sú výnimky a kde môžem stáť na chodníku naďalej? Téma parkovanie na chodníku

Inzercia

 

Inzercia

O čo ide?

Zjednodušene povedzme, že toto riešenie sa podobá priechodu pre chodcov. Rozdielom však je, že zatiaľ čo klasická „zebra“ slúži iba chodcom (cyklisti, ktorí prechádzajú cez priechod pre chodcov, musia podľa zákona zostúpiť z bicykla), „miesto na prechádzanie“ je určené aj pre cyklistov. Zároveň stále platia rovnaké pravidlá, aké definuje zmienený zákon. Ten vo svojom paragrafe 53, ods. 1 uvádza nasledovné:

Inzercia

Vizualizácia použitia nového dopravného značenia na križovatke v malackách. Zdroj: Malacky.sk | S. Osuský

Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, miesto na prechádzanie, nadchod alebo podchod. Na priechode pre chodcov a na mieste na prechádzanie sa chodí vpravo. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, ak prichádza vozidlo s právom prednostnej jazdy; ak sa chodec nachádza na vozovke, musí takémuto vozidlu bez meškania uvoľniť priestor na prejazd. Chodec je povinný umožniť električke plynulý prejazd.

Nezabudlo sa ani na priechod pre chodcov

Mesto Malacky na svojej stránke ďalej uvádza, že okrem miesta na prechádzanie je súčasťou modernizovanej križovatky aj tradičný priechod pre chodcov. Ten sa nachádza na menej frekventovaných častiach a oproti miestu na prechádzanie nie je riadený svetelnou signalizáciou.

Frekventovaná svetelná križovatka tak celkovo po novom obsahuje štyri miesta na prechádzanie riadené semaformi a štyri samostatné priechody pre chodcov.

Nové riešenie križovatky v danom úseku by malo viesť k zefektívneniu dopravy a k zníženiu tvorby dopravných zápch a nebezpečných situácií.

Križovatka aj naďalej obsahuje klasické priechody pre chodcov a cyklistov. Tie však nie sú riadené svetelnou signalizáciou. Zdroj: Malacky.sk | S. Osuský




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



KĽÚČOVÝ MODEL ZNAČKY

PRVÝ TEST KIA EV9: Výkonný luxus. Je však porovnávanie s BMW na mieste?

  • Na veľké SUV Kia EV9 sme čakali možno až príliš dlho, a tak vyburcovala naše očakávania. Prvé dva dni s modelom nám odhalili, či má EV9 právo považovať sa za vlajkovú loď značky.

     Na Slovensku sa predáva od 74 990 €, za čo dostanete verziu Earth 1st Edition RWD 99,8 kWh 149,5 kW. GT-Line 1st Edition ide potom od 82 990 €.  Zdá sa, že každé euro stojí za to.
  • FIREMNÉ AUTO

    Výhody veľkých teraz aj pre malých. Škoda vám dá flotilové zľavy či extra starostlivosť už pri kúpe jedného vozidla

  • Hovorí sa, že byť veľký má svoje výhody. V tomto prípade to znamená, že spoločnosť Škoda Auto Slovensko – líder vo fleetovom segmente – dokáže ponúknuť zvýhodnenú flotilovú ponuku pre firemných zákazníkov už pri kúpe jedného vozidla. To zahŕňa lepšie ceny, množstvo vozidiel ihneď skladom či ďalšie výhody vo financovaní a starostlivosti o vozidlo.