Koniec parkovania na chodníkoch sa blíži. Zaužívané pravidlo bude platiť už len pár týždňov

Využívate možnosť parkovania na chodníku? Od októbra bude takéto zastavenia a státie opäť nezákonné.

Pôvodné zrušenie kontroverzného zákona bolo odložené o 18 mesiacov.
Samosprávy majú do októbra vybudovať parkovacie miesta tak, aby sa nestálo viac na chodníkoch.
Vydané  Text: 

V minulom roku vzbudil pomerne rozporuplné reakcie prísny zákaz parkovania áut na chodníkoch. Išlo o novelu zákona o cestnej premávke, ktorá bola v platnosti skutočne len obmedzený čas. Poslanci krátko po nadobudnutí platnosti daného predpisu, schválili jeho odklad o ďalších 18 mesiacov. Zámerom posunutia platnosti novej legislatívy bola predovšetkým príprava samospráv na pomerne zásadný zásah do parkovacej politiky. Parkovanie na chodníkoch už ale čoskoro opäť čaká zmena.

Parkovanie na chodníkoch od októbra 2023

Poslanci totiž v marci minulého roku odsúhlasili návrh Petra Cmoreja (SAS) na odloženie zákona až na október 2023. Samotný zákon teda nadobudne svoju opätovnú platnosť už 1.10.2023 čo je za menej než 7 týždňov. Pôvodne mohli na chodníkoch parkovať vozidlá vtedy ak po ich odstavení zostala na chodníku medzera pre chodcov so šírkou minimálne 1,5 metra. Do začiatku marca minulého roku sa takéto pravidlo týkalo vodičov motorových vozidiel, ktorých hmotnosť nepresiahne 3 500 kilogramov.

Je v poriadku obchádzať zápchu cez vedľajšie uličky? Pohľady zákona, praxe a etiky

Pôvodný návrh odkladu zákazu parkovania na chodníku počítal s dlhším obdobím. K nadobudnutiu jeho platnosti malo dôjsť až od 1. apríla 2023. S týmto dátumom však nesúhlasilo viacero miest. Medzi nimi bola aj Bratislava a tak sa obdobie skrátilo na jeden a pol roka. Upravila sa taktiež aj maximálna hmotnosť vozidla, ktoré aktuálne môže parkovať na chodníku pri zachovaní jeho minimálnej šírky 1,5 metra. Takéto vozidlo nesmie byť ťažšie ako 2,8 tony. Konkrétne sa zmienený predpis nachádza v paragrafe 143k zákona 8/2009 Z.z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Doba platnosti v zákone

V ňom je uvedené nasledovné:

Inzercia


„Do 30. septembra 2023 možno mimo zóny zákazu státia alebo parkovacej zóny zastaviť alebo stáť s vozidlom s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 2 800 kg na okraji chodníka priľahlého k ceste, pri ktorom ostane súvislá voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m aj vtedy, ak to nie je určené dopravnou značkou alebo dopravným zariadením. Pri zastavení alebo státí podľa prvej vety možno vchádzať na chodník a vychádzať z neho len v mieste zastavenia alebo státia vozidla a nemožno pritom prekonávať zábrany chrániace chodník pred zastavením alebo státím vozidiel.“

V čase prijatia odkladu platnosti zákazu parkovania na chodníku, Peter Cmorej vyzval samosprávy, aby mysleli na to, že podobný ústupok bol „skoro určite“ poslednýkrát. Jeho slová v tom čas priniesol portál teraz.sk a zneli: „Ja si po tých rokovaniach neviem prestaviť, že za rok a pol by niekto ešte predlžoval možnosť parkovať na chodníkoch, keďže majú naozaj rok a pol na to, aby si osadili dopravné značenie na chodníkoch, kde chcú povoliť parkovanie, alebo vyznačili nové parkovacie miesta tam, kde to je možné.“

Ako je to teraz?

Niektoré samosprávy sa už pripravujú na plošný zákaz parkovania na chodníkoch. Nie je ničím nezvyčajným, najmä vo väčších mestách, že dochádza k vyznačovaniu parkovacích miest. Bratislava na zákaz napríklad zareagovala rozšírením parkovacej politiky PAAS aj na mestskú časť Staré Mesto. Mestá, ktoré s prípravou na zákaz ešte nezačali, by tak mali urobiť čoskoro. nakoľko ďalší odklad zákazu parkovania je aktuálne veľmi nepravdepodobný.

Vodičský preukaz pre extrémne výkonné autá je realitou. Zavádza ho prvý štát, ako odpoveď na tragickú udalosť




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Autopriemysel

Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.
  • Autosalón v Ženeve 2024 naživo

    Všetko o novej Dacii Spring: Najlacnejší elektromobil prešiel výraznými zmenami. Pre firmy má skvelú funkciu navyše

  • Očakávame, že nová Dacia Spring bude aj naďalej veľmi atraktívna pre nákupcov firemných vozových parkov. Zostáva najlacnejším elektromobilom na európskom trhu.

     Prvýkrát ponúka obojsmerné nabíjanie V2L. To môže byť zaujímavé pre firmy, ktoré potrebujú mať počas prepravy tovarov napájanú chladničku alebo iné elektrické spotrebiče. Autorom našich fotografií je Rudolf Banecký.