JUNIORSKÝ MOTOŠPORT

Opakované prvé víťazstvo pre 6-ročného Matiasa Baláža. SMF pre jeho prípad zmenil pravidlá, avšak diskvalifikáciu nezvrátil

Matias Baláž obhájil svoje pretekárske zručnosti už niekoľkýkrát po sebe iba krátko po svojom debute v tíme Maco Racing Junior Team.

Predchádzajúce víťazstvá nie sú platné napriek tomu, že SMF uznal oprávnenosť námietok.
Pridávame pozvánku na preteky v Dlhej v sobotu 5. augusta 2023
Vydané  Text: 

Venovať sa motoristickému športu znamená nielen zdokonaľovať svoje jazdecké zručnosti, ale zohľadňovať aj politiku v pozadí celej hry. V prípade maloletých pretekárov je to predovšetkým úloha rodičov, trénerov a technikov, aby sa konfrontovali s prípadnými problémami, ktoré prichádzajú neustále.

Od minulého roka sledujeme vyvíjajúcu sa sľubnú kariéru dnes iba 6-ročného motocyklového pretekára Matiasa Baláža, odporúčame vám prečítať si reportáž z jeho tréningu s trénerom Jakubom Kornfeilom v Bratislave.

V prvý júlový deň sa Matias Baláž s číslom 26 dočkal svojho prvého uznaného víťazstva. Trofej si odniesol z MSR v maďarskom Kecskeméte aj napriek tomu, že v rovnaký deň mal 6-ročný pretekár horúčku. Úspech prichádza len dva mesiace po májovom Matiasovom debute v tíme Maco Racing Junior Team.

Sporného 0,3 milimetra

Pre pretekára, rodičov, trénera i tím Maco Racing Junior Team bolo víťazstvo v Kecskeméte veľké zadosťučinenie, keďže krátko pred týmto víťazstvom sa v maďarskej Visonte skončil tiež na prvom mieste, avšak s následnou diskvalifikáciou a bez bodového zisku.

Po pretekoch technickí komisári nechali rozobrať a skontrolovať motocykle prvých štyroch pretekárov. Traja, spolu s nami, neprešli kontrolou a boli diskvalifikovaní,“ uviedol Michal Baláž, Matiasov otec. „Bol to pre nás šok. Naša motorka mala vraj väčšie tesnenie pod valcom o 0,3 mm. Za nás to je veľmi nepríjemné zistenie, o ktorom sme netušili. Viete, že tento rok sme začali jazdiť s novou motorkou a nič sme na nej neupravovali. Mrzí nás vzniknutá situácia a urobíme všetko preto, aby sme už nikdy takéto sklamanie nezažili (…) Pravidlá sa majú dodržiavať a pre nás je to dôležité.“

Úpravou tesnenia hlavy valcov možno dosiahnuť zmenu výkonu motocykla, preto bola jeho hrúbka definovaná v technických predpisoch SMF pre kategóriu PW50 nasledovne:

Inzercia


Valec, hlava valca sa môžu používať iba od tohto výrobcu motoriek! Úprava valca a hlavy valca je zakázaná! Je zakázané opracovávať kanáliky vo valci. Tesnenie hlavy valca sa môže odstrániť. Tesnenie pod valcom je povinné, môže sa používať iba pôvodné, továrenské (číslo súčiastky: 3PT-11351-00-00), jeho hrúbka môže byť maximálne 0.5 mm. Môže sa použiť iba 1 ks tesnenia pod valcom, ďalšie zvyšovanie polohy valca, zmena oproti továrenskému nastaveniu je zakázaná!

Balážovci upozorňovali, že v takomto nastavení prišla motorka už z výroby a v rámci kontroly ani nemali možnosť hrúbku odmerať, keďže tesnenie bolo prekryté neporučeným papierovým tesnením. Pri následnej kontrole pritom nenamerali ani tých 0,8 mm, ktorého zistenie uviedli technickí komisári na vonkajšom vystúpenom obvode tesnenia. Už táto metóda merania na vonkajšom obvode, ktorý podlieha vonkajším vplyvom zväčšením hrúbky, môže byť považovaná za spornú.

Uplynulý týždeň preto Balážovci čakali na celkom nové originálne tesnenia výrobcu Yamaha, aby si overili, či vôbec pravidlá pre PW50 zohľadňujú výrobcom dodávané hrúbky tesnenia pod valcom, a čakali zvrátenie rozhodnutia o uprení bodového zisku. Prekvapivé bolo zistenie, že samotným výrobcom dodávaný diel nespĺňal technické predpisy SMF. „Namerané hodnoty vykazovali hrúbku tesnenia v odchýlke od 0,62 do 0,64 mm, hodnoty namerané na 5 rôznych mikrometroch.“

Balážovci z uvedených dôvodov ešte 11. júla doručili SMF námietku proti rozhodnutiu o diskvalifikácii, na čo Športová komisia CPM SMF reagovala s porozumením, avšak bez rehabilitácie pretekára.

Komisia uznala potrebu úpravy technického predpisu o hrúbke povoleného tesnenia na 0,65 mm, ktorá medzičasom nadobudla účinnosť, diskvalifikáciu pretekára a odobratie jeho bodov ale považuje za nezvratné. Aktualizované technické predpisy pre kategóriu PW50 nájdete v tomto dokumente.

„Maďarský technický komisár, ktorého na preteky vo Visonte nominovala MAMS (Maďarská motocyklová federácia), je oficiálnym technickým komisárom s licenciou FIM (Medzinárodnej motocyklovej federácie) a SMF musí akceptovať jeho rozhodnutie (rovnako ako MAMS musí akceptovať technických komisárov SMF na podujatiach na Slovensku) a právne ho nemôže dodatočne zmeniť, keďže navyše vychádzalo z dovtedy platných technických predpisov,“ uvádza športová komisia vo svojom vyjadrení a pokračuje:

Je zrejmé, že použitie tesnenia s nepovolenou hrúbkou nebolo zo strany pretekára a jeho sprievodu úmyselné a preto nás mrzia reakcie, v ktorých mladého pretekára a jeho sprievod obviňujú z úmyselného podvádzania. Pretekára Matiasa Baláža sledujeme od jeho začiatkov na pretekárskych okruhoch, jeho príprava na preteky a samotná športová činnosť je príkladná a v ďalšej kariére mu držíme palce k čo najväčším úspechom. Veríme, že ani táto nepríjemná vzniknutá situácia ho neodradí v pokračovaní v kariére a bude aj naďalej svojimi výsledkami robiť radosť nielen svojmu tímu, ale aj všetkým fanúšikom motocyklového športu.

V telefonickom rozhovore nám toto rozhodnutie zdôvodnil aj viceprezident SMF pre CPM Miloš Baláž. Uviedol tiež, že ho táto situácia mrzí a hoci fandí Matiasovi Balážovi rovnako ako ostatným pretekárom, rozhodnutie o diskvalifikácii a odobratí bodov považuje za nezvratné.

Táto situácia je ukážkou skutočnosti, že aj keď si okolnosti vynútia zmenu technických predpisov, nie sú zárukou nápravy predchádzajúcich krívd. Diskvalifikácia mladého pretekára ostáva, nateraz prichádza aj o body. Napriek tomu je pripravený ďalej pokračovať.

Najbližšie bude jazdiť v Dlhej 4. a 5. augusta 2023

V dňoch 4. a 5. augusta 2023 sa na najdlhšej motokárovej dráhe na Slovensku v Dlhej v blízkosti Trnavy uskutočnia Medzinárodné majstrovstvá a Majstrovstvá Slovenska + Slovenský pohár CPM kategórie mládež, na ktorých budete môcť vidieť a podporiť aj Matiasa Baláža #26, ktorého začínajúcu kariéru priebežne sledujeme aj na Autovinách. Podrobnosti o podujatí nájdete aj na roadracing.sk.

Preteky kategórie PW50, ktorých sa zúčastní Matias, sa uskutočnia v sobotu 5. augusta o 13:35, druhé o 15:51 hod., pričom kvalifikácia začína o 10:40 hod. (15 minút) a vyhlásenie výsledkov prebehne o 18:00 hodine.

 




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



ROZHOVOR

Martin Jahn zo Škoda Auto: Budeme ponúkať spaľovacie autá, kým to bude legislatívne možné; ale racionálne plánovať sa dá iba na dva roky.

  • Otvorený rozhovor odpovedá na viaceré otázky o budúcnosti značky Škoda. Racionálne môžeme odhadovať budúcnosť na dva roky, prekvapuje Jahn v rozhovore pre denník Autoviny.sk.

     Rozprávali sme sa o nástupe elektromobility, zmene na luxusnú značku, ale aj o tom, či je zmena spotrebiteľského správania dôvodom na zmenu obchodného modelu automobilky. Veľmi jednoznačne sa Jahn vyjadril aj o budúcnosti úžitkových vozidiel pod značkou Škoda.
  • MOTO

    BMW R 1250 RS: Rýchlo a ďaleko

  • Mníchovský dvojvalcový motor typu boxer neodmysliteľne patrí k ikonickému cestovnému enduru, ktorému nik nepovie inak ako GS.

     Lenže keď už konštruktéri majú túto techniku, vedia ju použiť aj v iných modeloch. a pre inú cieľovú skupinu. Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 3/2024
  • Nový model

    Malé žihadlo. Nová Cupra Born VZ má mohutnejší výkon, adaptívne tlmiče a bubnové brzdy. Na jeden záťah prejde až 570 km

  • VZ je skratkou slova Veloz, čo znamená po španielsky rýchly a tradične označuje najvýkonnejšie verzie modelov značky.

     CUPRA Born VZ má výkon zvýšený na 240 kW (326 k), zrýchľuje z 0 na 100 km/h za iba 5,7 sekundy a maximálnu rýchlosť má elektronicky obmedzenú na 200 km/h. V minulom roku CUPRA predala 45 300 kusov Bornu, čo predstavuje medziročný nárast o 44,4 %.