Zákaz vjazdu do ulíc so školami. Ďalšia novinka na slovenských cestách by sa už čoskoro mohla stať bežnou, testovacia prevádzka prebehla úspešne
Novinka, ktorá sa testovala v okolí ZŠ Nevädzová v Bratislave by sa mohla stať štandardom pre viacero škôl na Slovensku.
Školská ulica je koncept prevzatý zo zahraničia.
Umožňuje lepšie kontrolovanie dopravy a predovšetkým zabezpečuje vyššiu bezpečnosť detí.
Vydané Text: David Hecl
Okolie väčšiny škôl na našom území zažíva predovšetkým v čase rannej dopravnej špičky obrovský nápor. Mnoho rodičov totiž svoje deti nosí do školy autom a to aj napriek tomu, že bývajú len kúsok od nej. Podobné správanie pritom častokrát spôsobuje kolóny a nemalý chaos v doprave. V budúcnosti by to však tak už nemuselo byť.
V bratislavskej mestskej časti Ružinov sa totiž počas júna testovala novinka, ktorá je v zahraničí pomerne bežnou vecou. Školská ulica by sa tak v budúcnosti mohla stať súčasťou dopravy aj u nás.
Testovanie na problémovom úseku
Ako informuje Metropolitný inštitút Bratislavy (MIB) na svojich oficiálnych webových stránkach, testovanie prebiehalo v okolí základnej školy na Nevädzovej ulici. Tento úsek bol v minulosti známy chaotickou dopravou. Mnoho rodičov totiž svoje deti nosilo až pred hlavný vstup do areálu školy a to len preto, že sa bálo o ich bezpečnosť. So zavedeným školskej ulice sa však tento problém podarilo do značnej miery eliminovať.
Problém na inkriminovanom úseku nastával vždy v čase rannej dopravnej špičky, kedy rodičia svoje deti vykladali pred školou cestou do práce. Dialo sa tak však aj vtedy, keď bývali od školy menej ako 10 minút. MIB dokonca v prieskume zistil, že sa to týkalo až 72% rodičov.
Čo je to školská ulica?
Preto došlo na Nevädzovej ulici k zásahu magistrátu a vznikla tu tzv. školská ulica. Ide o koncept, ktorý je hojne využívaný predovšetkým v západných metropolách, nájdeme ho napríklad v Prahe, Londýne či Paríži. Myšlienkou školskej ulice je obmedzenie dopravy na konkrétnom úseku verejnej komunikácie v čase príchodu detí do vzdelávacieho inštitútu.
Cesta pred ZŠ Nevädzová tak bola počas júna 2023 regulovaná v čase od 7:30 do 8:00 kompletným zákazom vjazdu všetkých motorových vozidiel.
Okrem toho došlo aj k upraveniu okolitých komunikácií tak, aby bolo rodičom uľahčené vozenie detí do školy. V úseku križovatky Nevädzovej ulice so Sedmokráskovou vznikla tzv. drop off zóna pre krátkodobé zastavenie vozidla za účelom vystúpenia detí.
Ďalšou úpravou bolo vytvorenie kruhového objazdu v mieste križovatky týchto dvoch ulíc. Vznikol tak priestor na otočenie auta. V minulosti sa pritom vodiči otáčali na úzkom úseku priamo pre základnou školou a ohrozovali tak chodcov a spomaľovali dopravu.
Prečo nestačí školská zóna?
Slovenská legislatíva aj prax už dnes poznajú takzvané školské zóny. Ide o vyhradené lokality, ktoré svojím charakterom môžu byť považované za obytnú alebo pešiu zónu s mierne odlišnými predpismi. Zákon o cestnej premávke č. 8/2009 v § 59 definuje, čo je to školská zóna, nasledovne:
- v školskej zóne chodci smú používať cestu v celej jej šírke, hry detí na ceste však nie sú dovolené;
- chodci sú povinní umožniť vozidlám prejazd, ale vodič vozidla má povinnosť v prípade potreby čakať;
- v školskej zóne vodič smie jazdiť rýchlosťou najviac 20 km/h;
- v školskej zóne možno stáť, ak tým nie je obmedzený pohyb chodcov.
Problémom školskej zóny je, že do nej môžu vchádzať automobily, čím vzniká riziko dopravnej zápchy aj ohrozovania chodcov.
- Mapa zobrazujúca všetky časti školskej ulice. Zdroj: MIB
- Drop off zóna pre rýchle vystúpenie a nastúpenie detí. Zdroj: MIB
- Vstup do školy bez áut. Zdroj: MIB
- Vstup do školy z Nezábudkovej ulice. Zdroj: MIB
Kompletné uzatvorenie ciest je v zahraničí bežné
Samotná školská ulica tak vytvorila zónu bez áut, ktorá umožňuje voľný pohyb chodcov v danom čase. V zahraničí je pritom bežné, že cesty v okolí škôl sú kompletne uzatvorené pre motorové vozidlá z dôvodu bezpečnosti detí a chodcov.
Na tému školskej ulice pred časom reagoval aj primátor hlavného mesta Matúš Vallo: „Výhodami režimu školskej ulice – teda ulice, ktorá je ráno na 30 minút uzatvorená pre autá – sú väčšia bezpečnosť detí aj dospelých, čistejšie ovzdušie a viac príležitostí na pohyb. Dlhodobo poukazujem a budem poukazovať na to, že mesto vytvorené pre deti funguje a žije sa v ňom lepšie aj nám dospelým.“
Je v poriadku obchádzať zápchu cez vedľajšie uličky? Pohľady zákona, praxe a etiky
Nemožno ho aplikovať všade
Zavedenie tohto riešenia bolo v testovacej prevádzke len počas posledného mesiaca školského roku. Nie je však vylúčené, že od školského roka 2023/2024 sa stane trvalým.. Nejde však len o základnú školu v Bratislave. Obdobný koncept by sme v budúcnosti mohli vidieť aj v ostatných mestách, kde doprava v okolí školy spôsobuje v čase rannej špičky problémy.
Tu však nastáva problém. Školská ulica sa nedá zaviesť kdekoľvek. Na Slovensku totiž existujú školy, kam žiaci musia dochádzať aj z väčšej vzdialenosti a nestoja v modelovom príklade križovania viacerých ciest.
Druhou vecou je aj ochota rodičov prispôsobiť svoje správanie bezpečnosti detí prichádzajúcich do školy. Ako vyplýva z prieskumu projektu pri ZŠ Nevädzová, školskej ulici je naklonených 78% rodičov. Zvyšných 22% s ňou nesúhlasí alebo ju nepovažuje za vhodnú.
Každopádne, z hľadiska bezpečnosti detí dochádzajúcich do školy sa toto riešenie javí byť ako najvhodnejšie. Je však už len na samosprávach miest či sa ho pokúsia aplikovať do praxe.
![David Hecl](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2023/05/David-Hecl.jpg)
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.