Fotogaléria:Ocenený Peugeot v Bratislave

Renault Scénic môžeme považovať za priekopníka v oblasti malých MPV. Tohto roku oslávi 20 rokov a patrí k najúspešnejším vozidlám segmentu.


Mať dieťa je veľká zodpovednosť a starosť. Prvé roky sa deti vyznačujú nadmerným hlukom, spotrebou plienok, neskôr neutíchajúcim pokladaním otázok a demoláciou majetku. Problém nastáva, keď vám sestrička v pôrodnici oznámi, že vaša rodina bude mať viac členov ako ste predpokladali. Vtedy sa problémy znásobia a vy budete musieť začať premýšľať aj nad tým, ako zabezpečíte dopravu vašich ratolestí. Na prepravu troch detských sedačiek, kočíkov, všemožných hračiek, výživ a vlhčených utierok budete s najväčšou pravdepodobnosťou potrebovať auto na to prispôsobené.

Auto, ktoré by vyhovovalo všetkým potrebám patrí do jednej z najmenej príťažlivých kategórií. Budete totiž potrebovať auto kategórie MPV. Našťastie sa výrobcovia automobilov snažia oteckom túto skutočnosť v čo najväčšej miere kompenzovať a autá tejto kategórie svojim dizajnom približujú bežným hatchbackom. Za priekopníka v oblasti malých MPV, ktoré svojím dizajnom pripomínajú viac auto ako autobus, môžeme považovať aj Renault Scénic. Ten tohto roku oslávi 20 rokov a patrí k najúspešnejším vozidlám segmentu.

**Renault Mégane Scénic (1996-2003)**

Ako naznačuje samotný názov, prvý Scénic bol postavený na platforme auta nižšej strednej triedy, Renaultu Mégane. To so sebou prinášalo aj niekoľko výhod, medzi ktoré určite patria aj relatívne malé rozmery. Vďaka dĺžke 4,17 metra, výške 1,6 a šírke 1,72 bol Scénic ako stvorený pre jazdu v meste, čo napomáhalo mamičkám pri parkovaní.

Aj napriek malým rozmerom poskytoval nadštandardný priestor a variabilitu. Len odkladacích schránok bolo v aute viac ako v miestnej banke. Nájsť ste ich mohli pod sedadlami, vo výplni dverí či dokonca pod podlahou.

Toto malé MPV si veľmi rýchlo našlo svojich priaznivcov a v roku 1997 získal aj prestížne ocenenie Európske auto roka.

Scénic absolvoval po troch rokoch facelift. Zbavil sa prívlastku Mégane a do ponuky pribudli 16-ventilové motory. Rok na to predstavil Renault terénnu verziu s označením RX4, ktorá sa vyznačovala pohonom všetkých štyroch kolies, vyššou svetlou výškou a ochrannými plastmi okolo vozidla.

Pod kapotou sme mohli nájsť pochvaľovaný benzínový motor s objemom 1,6 litra (79 kW), ktorý ponúkal pri priaznivej spotrebe slušnú dynamiku. Viac výkonu ste si mohli dopriať pri benzínovom dvojlitri (84 kW), pri ktorom sa však spotreba pohybovala už na hranici 10 litrov.

Z ponuky naftových agregátov sa radšej vyhnite motorom 1,9 D a TD, ktoré okrem svojho nekultivovaného chodu trápili aj technické problémy – praskanie hlavy valcov a únik motorového oleja. Tieto problémy Renault vyriešil predstavením modernejších turbodieslov so vstrekovaním common-rail 1,9 dCi, prípadne priamym vstrekovaním pri 1,9 dTi.

**Renault Scénic (2003-2009)**

Scénic druhej generácie sa verejnosti predstavil v roku 2003 na parížskom autosalóne. Aj napriek tomu, že druhá generácia už neniesla označenie „Mégane“, tvary samotnej karosérie odkazovali na príbuznosť s hatchbackom nižšej strednej triedy. Scénic medzigeneračne narástol do dĺžky (4,25 m) a šírky (1,81 m).

Po úspechu predchádzajúceho modelu sa Renault rozhodol ponúknuť početnejším rodinám aj sedemmiestnu variantu. V apríli 2004 predstavil predĺženú verziu Grand Scénic, ktorá má o 50 mm väčší rázvor a o 231 mm dlhšiu karosériu.

Na začiatku milénia sa Renault rád pýšil svojimi výsledkami v nárazových testoch EuroNCAP, v ktorých získal airbagmi preplnený Scénic plný počet hviezdičiek.

Okrem airbagov bol Scénic preplnený aj elektronickými hračkami ako napríklad bezkľúčové štartovanie, parkovací asistent, elektronická ručná brzda, navigácia, kontrola tlaku v pneumatikách či systém PAX, ktorý v prípade defektu pomáhal vodičovi udržať vozidlo v smere jazdy. Tieto vymoženosti však v prvých rokoch spôsobovali nemalé problémy a niektoré dokázali znehybniť celé auto. Tieto nedostatky Renault napravil až v roku 2006, kedy Scénic podstúpil modernizáciu.

Pod kapotou sa nachádzala široká ponuka motorov.

Benzínové: 1,4 (72 kW)

1,6 (83 kW)

2,0 (99 KW)

Naftové: 1,5 dCi (60,63 a 78 kW)

1,9 dCi (88 kW)

Tie mohli byť spriahnuté buď s 5-stupňovou manuálnou alebo 6-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá po modernizácii nahradila štvorstupňový automat.

V roku 2007 sa po vzore RX4 predstavila aj verzia „Cross“. Renault však upustil od pohonu všetkých štyroch kolies a z Crossu sa stala viac-menej módna záležitosť.

**Renault Scénic (2009-2016)**

Do tretice všetko dobré. Aj to by sme mohli povedať o tretej generácii úspešného MPV, ktoré sa svetu predstavilo na ženevskom autosalóne v roku 2009 vo verzii Grand Scénic. Krátka verzia sa ukázala až o niekoľko mesiacov neskôr.

Obyčajný Scénic meria na dĺžku 4344 mm, na výšku 1637 mm a poskytuje rázvor 2702 mm. Grand Scénic je dlhý 4560 mm, vysoký 1645 mm a rázvor dosahuje až 2770 mm. Šírka je pri oboch modeloch rovnaká 1845 mm. Zvonku sa obe verzie odlišujú hlavne rozdielnym tvarom zadných svetiel a predného nárazníka.

Renault sa pri tretej generácii vážne snažil napraviť reputáciu spoľahlivosti Scénicu a vo veľkej miere sa mu to aj podarilo.

V základnej zostave ponúka Scénic 5 samostatných sedadiel. Ich počet možno rozšíriť jedine vo verzii Grand.

Aj napriek tomu, že jazdné vlastnosti sa medzigeneračne zlepšili, stále nemôžeme očakávať širšie prepojenie vozidla s vodičom. Posilňovač je nastavený na čo najpohodlnejšie ovládanie a manévrovanie v meste. Na horších cestách sa prejavuje jednoduchšia koncepcia zadnej nápravy v podobe horšieho tlmenia nerovností a občasného odskakovania.

Na výber je aj široká paleta motorizácií. Na výber boli benzínové motorizácie 1,6 16V (81 kW), 1,4 TCe (96 kW), 2,0 16V (103 kW) a dieselové 1,5 dCi (63, 78, 81 kW), 1,9 dCi (96 kW), 2,0 dCi (110, 118 kW). V lete 2011 bol nahradený 1,9 dCi novým motorom 1,6 dCi radu Energy s rovnakým výkonom 96 kW. Na záver roka ešte stihli z ponuky vypadnúť verzie 1,5 dCi (63, 78 kW), ktoré už nesplňovali nové emisné normy.

V roku 2012 prešli obe karosárske verzie stredným faceliftom, pri ktorom sa zmenil tvar svetiel, nárazníkov a pribudli chrómové prvky. Zároveň vypadol ďalší motor z ponuky. Atmosférickú 1,6ku nahradil turbomotor 1,2 TCe (85 kW).

Rok po facelifte predstavil Renault duchovného nástupcu verzie RX4 a Cross pod novým názvom XMOD. Oproti bežnému Scénicu má upravené nárazníky, rozšírené blatníky, oplastovanie, strešné lyžiny, vyššiu svetlú výšku a trakčný systém Grip Xtend. Pohon všetkých štyroch kolies sa bohužiaľ do „terénneho“ Scénicu nedostal.

Renault sa nenechal zahanbiť ani v nárazových testoch EuroNCAP, pri ktorých opäť získal plný počet hviezdičiek. V celkovom hodnotení zavážil aj fakt, že v útrobách Scénicu sa ukrýva armáda rôznych bezpečnostných asistentov, za ktoré mu NCAP pripísal do hodnotenia 99%.

**Renault Scénic (2016-)**

Renault Scénic štvrtej generácie sa predstaví na nadchádzajúcom autosalóne v Ženeve. Dnes Renault zverejnil prvé fotografie pripravovanej novinky. Silueta evokuje Ženevský koncept R-Space z roku 2011. Predná časť odkazuje skôr na staršie modely Renaultu akým je napríklad Captur, na ktorý sa nápadne podobá. Podľa šéf dizajnéra sa preferencie záujemcov o vozidlo tejto kategórie zmenili. Tí už nemajú záujem o nafúknuté MPV a uprednostňujú skôr atraktívnejšie crossovery.

Základom nového Scénicu je koncernová platforma CMF. Pod kapotou budeme môcť nájsť ponuku motorov zhodnú s Renaultom Mégane (1.2 TCe, 1.6 SCe, 1.5 dCi a 1.6 dCi). Do predaja by sa spoločne s verziou Grand Scénic mal dostať už koncom tohto roka.

Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!