Imobilizácia áut v Rusku: čo sa to tam deje a ako blokovanie serverov zasiahne majiteľov áut?
Ruské médiá informujú, že európske automobilky blokujú ruským servisom a predajcom prístup k serverom, čo má znemožňovať servis aj využívanie príplatkových funkcií áut. Dôsledky majú byť katastrofické, ruský motoristický denník Kolesa si tvrdenia domácich médií overoval v teréne.
Vydané Text: Redakcia (s)
### Rusi sa prispôsobili po svojom
Vplyvom sankcií zo západu prichádzajú obyvatelia Ruska o prácu a výhody spojené s globalizáciou, sankcie ovplyvňujú ekonomiku, ktorej podstatnou súčasťou je práve autopriemysel. A ten na seba viaže celý reťazec ďalších priemyselných a obchodných ooodvetví, takže je v záujme domácich, aby prosperoval aspoň v rámci aktuálnych možností.
Preto ruský automobilový priemysel v súčasnosti prechádza významnou transformáciou.
Vrcholom ľadovca celého autopriemyslu sú predajcovia, ktorí prišli o možnosť importovať do krajiny vozidlá zo západu, čo je pre nich vážny strategický problém. Riešenie našli v indiviuálnom dovoze a predovšetkým dovoze celkom nových značiek z Ázie, ktoré teraz v Rusku údajne rozkvitajú. Dokonca sa po rokoch obnovila domáca výroba automobilky Moskvič, jej model je [preznačkovaným čínskym elektromobilom JAC JS4](https://www.autoviny.sk/novinky/124232/rusi-obnovili-vyrobu-znacky-moskvic-ako-vzdy-utajuju-dolezite-detaily-mame-aj-fotky-interieru).
Sprievodným javom celej situácie v Rusku je aj neochota importérov zabezpečiť automobily štandardnou zárukou a dostupnosťou odborného servisu; téme sme sa už venovali v samostatnom príspevku [Aké značky automobilov sú stále v Rusku? Predajcovia spustili paralelný dovoz známych aj nových značiek, no bez záruky či servisu](https://www.autoviny.sk/novinky/124322/ake-znacky-automobilov-su-stale-v-rusku-predajcovia-spustili-paralelny-dovoz-znamych-aj-novych-znaciek-no-bez-zaruky-ci-servisu).
### Vypínanie serverov pre ruských používateľov
Automobiloví výrobcovia sa rozhodli nielen zrušiť dodávky automobilov a súčiastok do Ruska, ale aj obmedziť elektronickú komunikáciu s touto krajinou.
Ruský denník kolesa.ru uvádza, že táto sankcia obnáša odpojenie predajcov a servisov od serverov automobiliek, znefunkčnenie mobilných aplikácií a tiež nemožnosť ďalšieho využívania špecializovaného softvéru, ktoré automobilky poskytli importérom a servisom.
V dobe digitalizácie môže byť takýto krok vážnym ohrozením pre majiteľov automobilov, pretože prichádzajú o možnosť servisovať svoje automobily, v prípade prémiových nemeckých výrobcov má ísť údajne aj o obmedzenie obyčajnej diagnostiky.
Toto sa však podľa denníka kolesa.ru zatiaľ nepotvrdilo, čo si autor reportáže overil aj osobne. Dokonca zistil, že v Rusku avizované nútené odpojenie sa od elektronických služieb západu neprebieha tak dramaticky, ako to hovoria domáce médiá – vraj predajcovia, servisy aj čiptuningové garáže fungujú v podstate ako predtým.
Pre majiteľov automobilov značiek Mercedes, BMW a Audi to znamená predovšetkým nemožnosť využívať prémiové služby, ako ovládanie funkcií vozidiel na diaľku cez mobilný telefón. Ohrozenými majú byť funkcie ako diaľkové zapnutie klimatizácie, vyhrievania sedadiel či monitorovanie stavu vozidla.
V prípade servisov sú hrozby podstatnejšie. Bez pripojenia k oficiálnym serverom, ku ktorým pristupujú cez špecializovaný softvér a skenery, nie je servis vozidiel zapísaný do centrálnych databáz, a tak autá, hoci celkom nové a autorizovane servisované, prichádzajú o záruku, aktualizácie softvéru a eventuálne aj niektoré druhy servisných úkonov.
Servisy však podľa denníka tvrdia, že na trhu je dostatok alternatívneho softvéru, ktorý vedia využiť a zabezpečiť tak údržbu vozidiel zákazníkov.
Podľa všetkého zatiaľ Rusom jazdiacich na Mercedesoch neustále pripojených na internet nehrozí, že by sa im počas jazdy auto zastavilo s varovnou hláškou „Štart motora nemožný“.
„Zatiaľ, od začiatku februára, sa skenerom nič strašné nestalo: fungujú. A ak sú vypnuté, existuje veľa alternatív, takže netreba čakať na tragédiu. Je možné, že mobilné aplikácie naozaj prestanú fungovať a nikto nevie povedať, čo v tomto prípade robiť. Ale dá sa žiť aj bez nich. Bez skenerov sa žiť nedá, no je ich veľa, vrátane tých z krajín lojálnych Rusku. Takže bude jednoznačne jednoduchšie riešiť diagnostiku, údržbu a opravy, ako paniku,“ sumarizuje na záver Michail Balandin, autor denníka.
Pokračujte na ďalší príspevok »
AKTUALITA
Nový dizajnový jazyk značky Renault odhalený v novinke Symbioz!
Model je zameraný na širokú zákaznícku základňu, od rodín, až po firemné vozové parky.
Fúzia obľúbenej klasiky a moderných prvkov.História autopriemyslu
Rolls-Royce oslavuje 120 rokov na automobilovej scéne. Spoznajte príbeh tejto ikonickej značky
Rolls-Royce bola vždy značka luxusu, dnes nové modely stoja od 200-tisíc eur vyššie, pričom za špeciálne vyrobené exempláre sa platia desiatky miliónov.
Autopriemysel v Rusku
Rusi skutočne vyrábajú falošné Citroëny C5 Aircross, už mieria k zákazníkom
Je to škandál, aký nemá v histórii autopriemyslu obdobu. Napriek tomu zrejme Stellantis nemá dosť silné páky, aby Rusov zastavil.
Servis
Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?
Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.
Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie.Rozhovor
Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?
Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.
V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.Prestavujeme nový SUPERB COMBI: Ohromujúce funkcie, prepracované pohony aj skvelé detaily v interiéri
Nanosenzory, inteligentné ovládače Smart Dials a početné historické prvenstvá. Nová generácia vozidiel Škoda Superb Combi je ako zhmotnený recept na dokonalé auto.
Biznis
Hedin Mobility Group konsoliduje svoju maloobchodnú divíziu pod značkou Hedin Automotive
Skupina Hedin Mobility Group je jedným z najväčších európskych predajcov vozidiel. Sieť predajcov skupiny sa rozprestiera v 12 krajinách, zahŕňa viac ako 330 prevádzok a zastupuje viac ako 40 značiek vozidiel.
Doteraz každá krajina pôsobila pod miestnymi značkami, ale v roku 2024 sa všetky prevádzky zjednotia pod spoločnú značku Hedin Automotive.Spravodajstvo
Nový Renault Captur: Slovenské ceny, výbavy a podrobnosti o lacnom malom SUV
Renault Captur je šikovné nielen mestské vozidlo s dizajnom väčšieho SUV, hoci rozmerovo patrí k menším.
Nové MINI Aceman: premiéra značky výlučne na elektrický pohon
Úplne nové MINI Aceman ponúka dojazd až 406 kilometrov, pričom ceny začínajú od 37 115 EUR.
Čo nové výrobcovia do vozidla priniesli?Poradca
Agresívni policajti či konanie v medziach zákona?
Kedy vás policajti môžu zastaviť, aké sú ich kompetencie po zastavení a čo už je za hranou?