Honda rozšíri ponuku motorizácii SUV modelu CR-V o verziu s vodíkovým palivovým článkom. Do predaja bude uvedený už do konca budúceho roka a automobilka sa netají smelými ambíciami. V polovici tohto desaťročia mieni ročne predávať dvetisíc kusov modelu Honda CR-V FCEV, v roku 2030 by sa mali tieto predaje značne znásobiť na ročnú dodávku 60-tisíc kusov.
Model s komplikovaným názvom Honda CR-V Plug-In Hydrogen Fuel-Cell EV bude uvedený na trh v USA a Japonsku do konca budúceho roka. Predaje v Európe sa stále zvažujú, uviedla Honda vo svojom vyhlásení (zdroj).
Prečítajte si aj:
Honda CR-V Plug-In Hydrogen Fuel-Cell EV
Technológia, ktorú Honda využije v modeli CR-V FCEV, vzniká v spolupráci s americkým General Motors a uplatní sa práve na model vyrábaný v americkom štáte Ohio. Ten sa do výroby dostane v priebehu roka 2024.
Honda vo svojej tlačovej správe neupresňuje, aký by mala mať vodíková CR-V dojazd na jednu plnú nádrž vodíka, obyčajne sa odhady pohybujú okolo 600 či 700 km.
Pre automobilku Honda nejde o prvé využitie vodíkového palivového článku, jej predchádzajúci automobil s FCEV zdrojom je Honda Clarity, ktorá debutovala v roku 2016.
Vedenie spoločnosti Honda uviedlo, že inžinieri znížili náklady na FCEV novej generácie v porovnaní s tým v modeli Clarity na jednu tretinu. Okrem iných vylepšení sa zdvojnásobí trvanlivosť systému a zvýši sa výkon pri nízkych teplotách - nový systém sa spúšťa výrazne rýchlejšie pri teplotách až mínus 30 stupňov Celzia.

„Vodík bude hrať obzvlášť dôležitú úlohu pri dosahovaní uhlíkovej neutrality,“ povedal vo štvrtok v centrále Hondy výkonný riaditeľ Shinji Aoyama. „S týmto systémom sme sa snažili o nižšie náklady, vysokú životnosť a lepšiu odolnosť voči nízkym teplotám.“
Systém palivových článkov, ktorý príde do predaja v roku 2024, sa bude vyrábať v továrni na palivové články v Michigane, ktorú spoločne prevádzkujú Honda a General Motors.

Ako funguje vodíkový pohon FCEV?
V prípade technológie FCEV je hlavným palivom automobilu vodík, avšak nie v tom zmysle, že by ho priamo spaľoval a jeho detonáciu by premieňal na mechanickú energiu - hoci v minulosti automobilky experimentovali aj s takýmto spôsobom využitia vodíka.
FCEV je akronym anglického výrazu „fuel-cell electric vehicle“, teda elektrické vozidlo s palivovým článkom. Vodík sa uchováva v nádrži pod vysokým tlakom a pri nízkej teplote, z ktorej sa privádza do palivového článku, ktorý je v podstate malým generátorom energie. V ňom vodík reaguje s kyslíkom a vyrába tak elektrinu.
„Vodík sa na anóde rozloží na elektrón a vodíkový protón, ktorý sa transportuje membránou ku katóde, tam reaguje s prítomným kyslíkom. Produktom je iba destilovaná voda a elektrická energia, navyše z palivového článku odchádza aj nevyužitý kyslík,“ objasňuje princíp technológie FCEV Národná vodíková asociácia Slovenska (zdroj).
Takto vyrobená elektrická energia následne poháňa jeden alebo viac elektrických motorov v automobile - ide teda o elektromobil, ktorý sa nenabíja, ale tankuje.
Honda je v súčasnosti najväčší svetový výrobca spaľovacích motorov, napriek tomu má v úmysle do roku 2040 postupne vyradiť pohony spaľujúce benzín, Mieni ich plne nahradiť batériovými pohonmi alebo pohonmi s FCEV.
Navyše, do roku 2030 chceznížiť náklady na systém palivových článkov na polovicu v porovnaní s technológiou, ktorá príde v budúcom roku, a opäť zdvojnásobiť životnosť v tomto časovom rámci. Okrem toho poukázala aj na svoje zámery stať sa významným dodávateľom týchto pohonov pre spektrum priemyslov, okrem bežných automobilov aj pre pracovné stroje.


