Šéf Stellantisu: „Mám obavy, že si stredná trieda nebude môcť dovoliť autá za 30 000 €.“
Carlos Tavares patrí k najhlasnejším šéfom európskych automobiliek, ktorí vystupujú proti súčasnej politike zákazu spaľovacích motorov od roku 2035.
Vydané Text: Peter Orosz

Šéf koncernu Stellantis, Carlos Tavares, počas parížskeho autosalónu vyzval na zmiernenie európskeho zákazu spaľovacích áut od roku 2035, pričom varoval, že **ak dôjde k zákazu vozidiel so spaľovacím motorom skôr než budú dostupné cenovo dostupné elektrické vozidlá, dôjde k sociálnym nepokojom.**
Carlos Tavares bol pravdepodobne najhlasnejším lídrom v súvislosti s rizikami postupného vyraďovania spaľovacích motorov zo strany EÚ. *„Nebojím sa o Stellantis,“* povedal Tavares 27. októbra, v deň, keď EÚ dosiahla dohodu. *„Mám obavy zo strednej triedy, ktorá si nebude môcť kúpiť autá za 30 000 eur.“*
**Najnovšie sa ku skupine skeptikov pridala talianska premiérka Giorgia Meloni.** Tá označila európsky zákaz spaľovacích áut za *„škodlivý pre ekonomiku krajiny. To nie je rozumné a myslím si, že aj ostatné európske krajiny sa zhodujú v našej pozícii,“* povedala Meloni na konferencii s novinármi.

Proti ambicióznym cieľom Európskej únie začali vystupovať aj niektorí komisári. Eurokomisár pre vnútorný trh Thierry Breton uviedol, že európsky nátlak na to, aby celý automobilový priemysel prešiel výlučne na elektrický pohon, predstavuje riziko pre zamestnanosť a cenovú dostupnosť vozidiel. **Vyzýva výrobcov automobilov, aby pokračovali vo výrobe spaľovacích áut.**
*„Rešpektujem skutočnosť, že niektorí sa rozhodli urýchliť svoju transformáciu k 100-percentnej ponuke elektrických vozidiel, ale zároveň povzbudzujem výrobcov, aby pokračovali vo výrobe áut so spaľovacím motorom. Je dôležité, aby naďalej vytvárali kvalitné pracovné miesta a zostali exportnou silou,“* povedal Breton v rozhovore uverejnenom vo francúzskom denníku Les Echos.

Európska únia nedávno dosiahla prelomovú dohodu o účinnom zákaze nových áut so spaľovacím motorom od roku 2035, čo by zásadne zmenilo podobu automobilového priemyslu v Európe. Podporovatelia argumentujú, že zákaz spaľovacích motorov predstavuje významný krok na ceste k zníženiu emisií uhlíka.
**Bretonove obavy odzrkadľujú znepokojené reakcie výrobcov vrátane spoločnosti Stellantis, ktorá varovala, že automobilový trh skolabuje, ak priemysel nebude schopný znížiť náklady na elektrické vozidlá.** Breton pre Les Echos povedal, že prechod na EV môže stáť odvetvie, ktoré zamestnáva približne 13 miliónov ľudí, približne 600 000 pracovných miest.
Nateraz ráta s klauzulou o preskúmaní do roku 2026, vďaka ktorej by mohlo dôjsť k posunutiu termínu pre výrobcov vozidiel na neskôr. Okrem toho plánuje vytvoriť pracovnú skupinu, ktorá bude zahŕňať výrobcov automobilov. **Pravidelné stretnutia počas nasledujúcich štyroch rokov by mali Európskej komisii pomôcť lepšie odhadnúť potreby automobiliek pri prechode na elektrický pohon.**

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!