Maďarské čerpacie stanice majú obrovské problémy. Populistické zastropovanie cien prinútilo Maďarov tankovať na Slovensku.

Maďarská vláda svojim populistickým zastropovaním cien pohonných hmôt spôsobila čerpacím staniciam problémy. Mnohé nemajú čo predávať. Maďarskí vodiči tak chodia tankovať na Slovensko.
Vydané  Text: 

* **Maďarsko skončilo s reguláciou cien za pohonné hmoty.** * **Aktuálna situácia na čerpacích szaniciach u nášho južného suseda je vážna.** * **Budapešť vinu zhadzuje na „bruselské sankcie“, ktoré však udeľujú Maďarsku výnimku.** * **Čo hovorí na zastropovanie cien ropy URAL Moskva?** Keď sa pred rokom objavili informácie o tom, že maďarská vláda pristúpila k zastropovaniu cien pohonných hmôt na tamojších čerpacích staniciach, okamžite sa spustila tankovacia turistika. Čerpacie stanice v pohraničných oblastiach so Slovenskom začali hlásiť obrovské množstvo slovenských vodičov, ktorí prišli tankovať za extrémne nízke ceny. [To sa zmenilo v polovici roka, kedy začali platiť regulované ceny len pre maďarských vodičov](https://www.autoviny.sk/novinky/123710/aktualne-lacne-tankovanie-konci-madarsko-od-piatku-zavadza-nove-pravidla-pre-cerpacich-turistov). Teraz sa však karta obracia a populistické riešenie vlády Viktora Orbána narazilo na tvrdú realitu.

Liter benzínu až o takmer 40 centov lacnejšie? Kúsok od Bratislavy to nie je problém!

Vysoké ceny pohonných hmôt prinútili viacero Slovákov tankovať v zahraničí. My sme sa boli pozrieť v Rajke. Koľko našincov tam tankuje?

### Nedostatok pohonných hmôt [Už koncom minulého týždňa](https://www.teraz.sk/zahranicie/nedostatok-paliv-sa-coraz-vacsi-n/679232-clanok.html?utm_source=teraz&utm_medium=organic&utm_campaign=click&utm_content=.%253Bsearch) dochádzalo na čerpacích staniciach v Maďarsku ku kolónam a nedostatku pohonných hmôt. Väčšina motoristov chcela do svojich áut natankovať palivo za zastropované ceny (1,17 eur za liter benzínu alebo nafty). Faktom však je, že **väčšina čerpacích staníc sa rozhodla tento typ paliva predávať len v obmedzených množstvách**. Inak si mohli vodiči do áut natankovať palivo za neregulované podstatne vyššie ceny. Podľa portálu [Fuelo](https://hu.fuelo.net/?lang=en) je aktuálna **cena za liter Natural 95 na úrovni 677,5 HUF (1,65 €) a cena nafty je na čiastke 710,7 HUF (1,73 €)**. Našli sa však aj čerpacie stanice, ktoré nápor motoristov nezvládali, a tak dochádzalo k regulovaniu množstva natankovaného paliva aj v prípade nezastropovaných cien. Karta sa obrátila a slovenská tankovacia turistika z minulého roka sa obrátila na maďarskú. **Veľké množstvo Maďarov sa kvôli nedostatku paliva na čerpacích staniciach rozhodlo využiť služby slovenských čerpacích staníc v pohraničných oblastiach**. Chaos na maďarskej strane dokonca vyústil až do nemožnosti tankovania paliva do áut záchranných zložiek. K samotnej situácii sa vyjadrila aj maďarská ropná spoločnosť MOL, ktorá reagovala na situáciu s nedostatkom paliva za regulované ceny: „*Čerpacie stanice MOL-u sú stále otvorené. Cisterny (rozvážajúce pohonné látky) sú neustále na cestách a pracuje sa aj na údržbe Dunajskej rafinérie, ktorá napreduje podľa plánov,*“ uvádza [TASR](https://www.teraz.sk/zahranicie/madarska-vlada-pre-sankcie-zrusila-z/679456-clanok.html?utm_source=teraz&utm_medium=organic&utm_campaign=click&utm_content=.%253Bsearch).

Vláda schválila novelu zákona. Benzín s označením E15 sa tak čoskoro stane realitou! Kedy sa k nám dostane?

Vláda pred nedávnom schválila novelu zákona, ktorá na naše čerpacie stanice prinesie nový druh benzínu. Označenie E15 bude obsahovať viac ako 10 % biozložky. Bude tu už čoskoro.

### Môžu za to „bruselské sankcie“… Alebo aj nie? **V utorok 6.12.2022 došlo k zásadnému kroku zo strany maďarskej vlády. S platnosťou od 23 hodiny toho istého dňa sa cenový strop pre pohonné hmoty na tamojších čerpacích staniciach zrušil**. Nepríjemnú novinku ohlásil v utorok večer šéf úradu vlády Gergely Gulyás. **Zároveň dodal, že celá situácia s ukončením regulovania cien je dôsledok „bruselských sankcií“** a zákazu dodávok ropy do EÚ. **Lenže [na Slovensko, Česko a Maďarsko sa zákaz dovozu ropy nevzťahuje](https://www.consilium.europa.eu/sk/policies/sanctions/restrictive-measures-against-russia-over-ukraine/sanctions-against-russia-explained/), nakoľko nám bola udelená výnimka ako krajinám bez so špecifickou geografickou polohou, ktoré sú závislé od ruských dodávok a nemajú realizované alternatívne možnosti**. Cez ropovod Družba k nám podľa portálu [euractiv.sk](https://euractiv.sk/section/energetika/news/europski-lidri-podporili-ciastocny-zakaz-dovozu-ruskej-ropy/) a [openiazoch.zoznam.sk](https://openiazoch.zoznam.sk/cl/231040/Od-pondelka-platia-obmedzenia-na-dovoz-ruskej-ropy-Moskva-hovori-o-destabilizacii-trhu/) bude môcť ropa z Ruska prúdiť pravdepodobne aj v roku 2023. Slová Gulyása sú teda rovnako populistické, ako samotné zastropovanie cien PHM. [Okrem zákazu dovozu ropy na „starý kontinent“ sa krajiny EÚ dohodli na stanovenie cenového stropu na ropu, ropné oleje a oleje získané z bitúmenových nerastov, ktoré sú dovážané z Ruska](https://euractiv.sk/section/energetika/news/ako-bude-fungovat-cenovy-strop-na-rusku-ropu/). **Tento strop je na sume 60 dolárov za barel. Zhodli sa na ňom okrem krajín EÚ aj štáty patriace do skupiny G7 a taktiež Austrália**. Moskva na túto situáciu reagovala vyhrážkami o obmedzení produkcie. **Samotný cenový strop je však stále vyšší než ruské náklady na ťažbu jedného barelu ropy**, čo ruskej strane nebráni „čierne zlato“ naďalej predávať do zahraničia, aj za cenu, že v budúcnosti môže zarobiť menej. Ak by však došlo k zastaveniu ťažby alebo dodávok ruskej ropy do Európy, cena suroviny by sa výrazne zvýšila. V čase písania tohto článku sa barel ropy URAL pochádzajúcej z Ruska obchodoval na burze za 54,91 dolára.
Aktuálna cena ropy URAL dováženej do Európy z Ruska

Inzercia




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



auto motor a šport č. 4/2024

Štatút reklamnej a propagačnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé

      
  • auto motor a šport č. 4/2024

    Štatút reklamnej a propagačnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé