Poľská Izera chce konkurovať Škode, prinesie praktické kombi s lacnou prevádzkou. Závod už stavia na hranici so Slovenskom

Mladá poľská automobilová spoločnosť ElectroMobility Poland, pôsobiaca pod značkou Izera, si zvolila platformu pre svoje budúce elektrické vozidlá – bude ňou všestranná architektúra SEA čínskeho holdingu Geely.

### Poľská automobilka Izera
Značka Izera (pomenovaná podľa Jizerských hôr na poľsko-českej hranici) bola predstavená v lete 2020 a stojí za ňou podnik ElectroMobility Poland (EMP), ktorý v roku 2016 založili poľské energetické spoločnosti PGE Polska Grupa Energetyczna SA, Energa SA, Enea SA a Tauron Polska Energia S.A.

Izera bude vyrábať podľa vlastných slov **kvalitné, cenovo dostupné a praktické elektromobily**. Najbližším konkurentom na európskom trhu má byť česká Škoda vlastnená Volkswagenom.

V rámci prezentácie značky Izera boli predvedené dva prototypy budúcich modelov, **kompaktný crossover Z100 a kompaktný hatchback T100**. Ich dizajn a estetiku vyvinuli talianske štúdio Torino Design a švajčiarska spoločnosť EDAG Engineering.

Izera oznámila, vedenie EMP rokovalo s mnohými potenciálnymi dodávateľmi vrátane Volkswagenu, Toyoty a Hyundai, no nakoniec sa rozhodla pre Geely a platformu SEA. Podpis licenčnej zmluvy bol už oficiálne oznámený.

Platforma SEA je veľmi flexibilná, je určená pre autá s rázvorom od 1800 do 3300 mm a akýmkoľvek typom pohonu (predné, zadné, pohon všetkých kolies).

Modulárna podvozková platforma Geely SEA

### Poľský závod na výrobu elektromobilov

Elektrické vozidlá Izera sa budú vyrábať vo vlastnom závode, ktorého výstavba bola ohlásená koncom roka 2020 a spustenie výroby je naplánované na rok 2024.

Závod sa buduje v poľskom meste Jaworzno, ktoré sa nachádza v tesnej blízkosti hraníc Českej republiky a Slovenska a je tiež súčasťou špeciálnej ekonomickej zóny Katovice, ktorá je doslova prešpikovaná výrobcami automobilových komponentov – od Brembo po ZF.

### Hatchback, crossover aj kombi
Správa hovorí, že ako prvý do sériovej výroby zavíta crossover, **potom sa k nemu na pripojí hatchback a tiež kombi**.

Práve kombi, ktoré má šancu osloviť azda najviac ľudí, zatiaľ však nebolo odhalené. Isté je len to, že vďaka elektrickému pohonu bude ponúkať veľmi nízke prevádzkové náklady, keďže aj v čase zvyšujúcich sa cien elektrickej energie je dobíjanie áut stále lacnejšou alternatívou k ich tankovaniu benzínom, naftou či plynom.

Neskôr by mala poľská automobilka predstaviť niekoľko ďalších modelov navrhnutých na platforme SEA.

Webová stránka automobilky Izera v súčasnosti neponúka žiadne nové technické informácie o svojich pripravovaných modeloch, objavila sa však sekcia o podvozkoch SEA, kde boli mierne upravené niektoré informácie: teraz automobilka avizuje, že elektrické vozidlá Izera budú schopné zrýchliť na 100 km/h za menej ako 7 sekúnd (predtým sľubovaných 8 s) a dojazd na jedno nabitie presiahne 400 km v cykle WLTP. To sú celkom slušné čísla na **lacné rodinné elektromobily**.

Izera Z100 (crossover)

Izera T100 (hatchback)

Výbava sľubuje množstvo moderných elektronických asistentov vodiča, ktorí sú nevyhnutní na získanie vysokého hodnotenia bezpečnosti v Euro NCAP.

Vo všeobecnosti možno Geely zablahoželať: čínsky holding sa úspešne a hlboko integruje do európskeho automobilového priemyslu. Pripomeňme, že minulý týždeň Geely a Renault Group oznámili vytvorenie obrovského spoločného podniku na výrobu motorov, ktorý by sa mohol stať najväčším svetovým výrobcom spaľovacích motorov a hybridných pohonných jednotiek.

Geely navyše od budúceho roka formálne vstupuje aj na slovenský trh, o čom sme informovali prostredníctvom exkluzívnej reportáže z podpisu zmluvy v maďarskej Budapešti:

Historický okamih: Na Slovensko prichádza automobilka Geely, ukázala nám svoj prvý model

Čínsky gigant Geely predáva modely pod viacerými značkami, dá sa prirovnať k nemeckému Volkswagenu.