Aktuality

Poľská Izera chce konkurovať Škode, prinesie praktické kombi s lacnou prevádzkou. Závod už stavia na hranici so Slovenskom

Izera T100 (hatchback) a Izera Z100 (crossover)
Izera T100 (hatchback) sa neskôr dočká predĺženia zadného previsu, vznikne tak praktické elektrické kombi.

Poľská automobilka Izera

Značka Izera (pomenovaná podľa Jizerských hôr na poľsko-českej hranici) bola predstavená v lete 2020 a stojí za ňou podnik ElectroMobility Poland (EMP), ktorý v roku 2016 založili poľské energetické spoločnosti PGE Polska Grupa Energetyczna SA, Energa SA, Enea SA a Tauron Polska Energia S.A.

Izera bude vyrábať podľa vlastných slov kvalitné, cenovo dostupné a praktické elektromobily. Najbližším konkurentom na európskom trhu má byť česká Škoda vlastnená Volkswagenom.

V rámci prezentácie značky Izera boli predvedené dva prototypy budúcich modelov, kompaktný crossover Z100 a kompaktný hatchback T100. Ich dizajn a estetiku vyvinuli talianske štúdio Torino Design a švajčiarska spoločnosť EDAG Engineering.

Izera oznámila, vedenie EMP rokovalo s mnohými potenciálnymi dodávateľmi vrátane Volkswagenu, Toyoty a Hyundai, no nakoniec sa rozhodla pre Geely a platformu SEA. Podpis licenčnej zmluvy bol už oficiálne oznámený.

Platforma SEA je veľmi flexibilná, je určená pre autá s rázvorom od 1800 do 3300 mm a akýmkoľvek typom pohonu (predné, zadné, pohon všetkých kolies).

Izera T100 (hatchback) a Izera Z100 (crossover)
Modulárna podvozková platforma Geely SEA

Poľský závod na výrobu elektromobilov

Elektrické vozidlá Izera sa budú vyrábať vo vlastnom závode, ktorého výstavba bola ohlásená koncom roka 2020 a spustenie výroby je naplánované na rok 2024.

Závod sa buduje v poľskom meste Jaworzno, ktoré sa nachádza v tesnej blízkosti hraníc Českej republiky a Slovenska a je tiež súčasťou špeciálnej ekonomickej zóny Katovice, ktorá je doslova prešpikovaná výrobcami automobilových komponentov – od Brembo po ZF.

Hatchback, crossover aj kombi

Správa hovorí, že ako prvý do sériovej výroby zavíta crossover, potom sa k nemu na pripojí hatchback a tiež kombi.

Práve kombi, ktoré má šancu osloviť azda najviac ľudí, zatiaľ však nebolo odhalené. Isté je len to, že vďaka elektrickému pohonu bude ponúkať veľmi nízke prevádzkové náklady, keďže aj v čase zvyšujúcich sa cien elektrickej energie je dobíjanie áut stále lacnejšou alternatívou k ich tankovaniu benzínom, naftou či plynom.

Neskôr by mala poľská automobilka predstaviť niekoľko ďalších modelov navrhnutých na platforme SEA.

Webová stránka automobilky Izera v súčasnosti neponúka žiadne nové technické informácie o svojich pripravovaných modeloch, objavila sa však sekcia o podvozkoch SEA, kde boli mierne upravené niektoré informácie: teraz automobilka avizuje, že elektrické vozidlá Izera budú schopné zrýchliť na 100 km/h za menej ako 7 sekúnd (predtým sľubovaných 8 s) a dojazd na jedno nabitie presiahne 400 km v cykle WLTP. To sú celkom slušné čísla na lacné rodinné elektromobily.

Izera T100 (hatchback) a Izera Z100 (crossover)
Izera Z100 (crossover)
Izera T100 (hatchback) a Izera Z100 (crossover)
Izera T100 (hatchback)

Výbava sľubuje množstvo moderných elektronických asistentov vodiča, ktorí sú nevyhnutní na získanie vysokého hodnotenia bezpečnosti v Euro NCAP.

Vo všeobecnosti možno Geely zablahoželať: čínsky holding sa úspešne a hlboko integruje do európskeho automobilového priemyslu. Pripomeňme, že minulý týždeň Geely a Renault Group oznámili vytvorenie obrovského spoločného podniku na výrobu motorov, ktorý by sa mohol stať najväčším svetovým výrobcom spaľovacích motorov a hybridných pohonných jednotiek.

Geely navyše od budúceho roka formálne vstupuje aj na slovenský trh, o čom sme informovali prostredníctvom exkluzívnej reportáže z podpisu zmluvy v maďarskej Budapešti:

Prečítajte si aj:


Historický okamih: Na Slovensko prichádza automobilka Geely, ukázala nám svoj prvý model

ERIK STRÍŽ


Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie