Napriek moderným bezpečnostným prvkom je na cestách v Európe neustále veľký počet dopravných nehôd s fatálnymi následkami. Pribúdajúce bezpečnostné prvky majú na mnohých vodičov opačný vplyv ako by sa dalo čakať. Čoraz častejšie vznikajú nehody kvôli nepozornosti alebo nevenovaniu sa vedeniu motorového vozidla. Častokrát si túto nepozornosť na vlastnej koži odnesú chodci alebo cyklisti. Nový bezpečnostný prvok by hrozivé čísla úmrtí na priechodoch predchodcov a iných úsekoch ciest mohol zmierniť.
Testovanie v praxi
Od druhej polovice septembra totiž na cestách Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK) prebieha testovanie nového prvku povinnej výbavy vozidla, ktorý vznikol na Slovensku. Ide o predné zelené brzdové svetlo. To má za úlohu upozorňovať účastníkov cestnej premávky, a najmä chodcov, na to, či ich vodič registruje a znižuje rýchlosť, aby mohli bezpečne vstúpiť na priechod pre chodcov.
Prečítajte si aj:
Hovorkyňa spoločnosti Lumaco (pozn.: firma stojaca za vývojom predného brzdového svetla) Paula Ďuranová sa pre TASR na tému predného brzdového svetla vyjadrila: „Zelené predné brzdové svetlo nie je farebný doplnok, ale nový bezpečnostný prvok na automobile. Spoločnosť vyvíja technológiu, vďaka ktorej chodci na priechodoch pre chodcov zistia, či auto spomaľuje a či môže bezpečne prejsť cez cestu.“

Pilotné nasadenie na 3000 autách
Novinka na autách má za úlohu nielen upozorňovať chodcov na prípadné nebezpečenstvo, ale taktiež aj varovať vodičov pred možným stretom s iným vozidlom. Samotné pilotné testovanie aktuálne prebieha na 3000 autách. Tie sú prevádzkované predovšetkým v už spomínanom TSK. Stretnúť ich tak môžete na cestách v okolí Trenčína, Prievidze alebo Partizánskeho. Okrem toho sú niektoré z áut nasadené do premávky aj v Žiline, Bratislave či v Nemecku.
Zástupcovia TSK uvádzajú, že zelené brzdové svetlá sú umiestnené predovšetkým na vozidlách prímestskej dopravy SAD Trenčín a Prievidza, na automobiloch Správy ciest TSK a na služobných autách Úradu TSK.
Prečítajte si aj:
Napriek sľubnej budúcnosti a podpory z vedenia Európskej únie je tento nový bezpečnostný prvok ešte pomerne ďaleko k povinnému nasadeniu na každé nové auto. Podľa informácií portálu tvnoviny.sk je európsky parlament myšlienke naklonený, no chce ju mať podloženú aj údajmi z praxe. Práve preto došlo k nasadeniu tejto technológie na autá. Samotné testovanie potrvá 9 mesiacov a následne dôjde k vyhodnoteniu výsledkov. O to sa má postarať Žilinská univerzita. Povinné zavadenie zeleného brzdového svetla na každý nový automobil je teda ešte pomerne ďaleko.
