Aktuality

Lada plánuje modelovú ofenzívu. Bude mať ale nové autá z čoho vyrábať?

lada niva 2024
Nová Lada Niva mala prísť na trh v roku 2024. Či sa tak naozaj aj stane je otázne.
Zdroj: Lada

Po tom, čo Rusko rozpútalo na Ukrajine vojnu, boli na túto krajinu okamžite uvalené rozsiahle ekonomické sankcie. Tie sa výrazným spôsobom dotkli aj automobilového priemyslu. Niektoré autá, ktoré sú dnes na ruskom trhu dostupné, nemajú ani tú najzákladnejšiu výbavu. Dalo by sa teda povedať, že tamojší automobilový priemysel sa ocitol v stredoveku. Avšak teraz sa na internete objavili správy poodhaľujúce budúcnosť najznámejšej ruskej značky. Lada má v budúcnosti veľké plány.

Priemysel je v troskách

Nie je to tak dávno, čo sa z ruského trhu oficiálne stiahol aj Renault. Francúzka automobilka mala v najväčšej krajine sveta rozsiahle investície a bola jedným z vlastníkov značky AvtoVAZ, pod ktorú spadá aj Lada. Po jeho odchode z krajiny utrpel výrazným spôsobom aj automobilový trh. Niektoré z výrobných závodov museli byť v dôsledku nedostatku komponentov odstavené na dlhé dva mesiace. Neskôr sa začala situácia o niečo zlepšovať, no úplne novým autám chýbali veci ako ABS, airbagy či rôzne systémy znižujúce emisie.

Lada sa napriek neustále platným sankciám chce aspoň naoko odraziť od dna. Na nedávnom fóre Easter Economic Forum sa o plánoch automobilky rozrozprával jej CEO Maxim Sokolov. „Po tom čo predchádzajúci vlastník Renault opustil v máji našu spoločnosť, museli sme odstaviť výrobu na viac ako dva mesiace. Avšak podarilo sa nám získať nové logistické a dodávateľské kanály odkiaľ zaobstaráme komponenty pre naše základné modely“, uvádza vo vyhlásení Sokolov. Samozrejme tieto informácie nie je možné nezávisle overiť.

Lada Vesta Sedan

Modelová ofenzíva a 500-tisíc nových áut ročne

Lada podľa Sokolova už čoskoro plánuje svojmu predstavenstvu ukázať úplne nové modely a produkciu stabilizovať na úrovni 500-tisíc áut ročne. Ide však o nižšie číslo oproti pôvodným plánom Renaultu. Okrem očakávaných noviniek je už dnes zrejmé, že v polovici tejto dekády Lada uvedie na trh aj nový elektromobil e-Largus postavený na základoch staručkej Dacie Logan MCV. Autá postavené zo starých komponentov budú pravdepodobne budúcnosťou značky. Nakoľko sa na Rusko nevzťahujú prísne európske regulácie, je možné na tamojšom trhu vyrábať aj autá, ktoré neodpovedajú najnovším bezpečnostným a emisným štandardom.

Prečítajte si aj:


Rusko bude mať vlastný elektromobil postavený na základoch 20 rokov starého auta

David Hecl


Automobilka mala však úplne iné plány. Pred inváziou Ruska na Ukrajinu sa debatovalo o tom, že by automobilka mohla použiť najnovšiu platformu CMF od Renaultu. Koniec-koncov, rovnakú technológiu už dnes používa Dacia pri svojich najnovších modeloch. Avšak po 24.2.2022 došlo k veľkému zmrazeniu pôvodných predstáv a tým pádom aj k zrušeniu viacerých produktov. Aktuálne tamojší výrobcovia musia čeliť nedostatku komponentov, ktoré sú v Rusku nedostupné práve kvôli sankciám.

Prečítajte si aj:


VIDEO: Pozostalí ruských vojakov majú nárok na novú Ladu! Pozrite si rodinu, ktorá sa „teší“ z vládneho daru po smrti syna

Peter Orosz


Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

VW Golf R (auto motor a šport č. 10/2022)
Testy

To sú tlaky! Test VW Golf R

Vrcholná verzia Golfu chce byť auto, ktoré dokáže všetko. Voziť vás každý deň do práce v lete aj v zime, zabaviť vás na okreske, naháňať autá na okruhu a dokonca aj driftovať. Dokáže to všetko?