Aktuality

Ďalšia z výhod elektromobilov v priamom prenose: Škode sa podarilo predĺžiť dojazd už predaných elektromobilov obyčajnou aktualizáciou

Dojazd elektromobilov nie je pevne daný

Kúpili ste si elektromobil s určitým maximálnym dojazdom? Zo skúseností vieme, že elektromobily častokrát dosahujú väčší dojazd, ako uvádza výrobca, pretože ten sa musí riadiť metodikou merania WLTP. Ak pomocou metodiky merania WLTP vychádza kombinovaná spotreba energie taká, že umožňuje praktický elektrický dojazd 350 kilometrov, ide o výsledok jázd v zmiešaných podmienkach.

Lenže majitelia elektromobilov jazdia prevažne v mestách, čo je aj dôvod, prečo sa rozhodli práve pre nákup elektrického automobilu. Preto niektoré automobilky v technických údajoch k vozidlám uvádzajú aj hodnoty dojazdu v takzvanom mestskom cykle, ktorý je obyčajne k dojazdu elektromobilu veľkorysejší. Objektívne môžeme potvrdiť, že keď elektromobilom jazdíte mestskými rýchlosťami, jeho dojazd je skutočne o desiatky kilometrov dlhší ako v prípade jazdy po okresných cestách a diaľniciach.

Lenže ani to nie je všetko. Dojazd elektromobilu môže narastať aj počas jeho vlastníctva a používania, čo je nesporná výhoda v porovnaní s benzínovými či naftovými automobilmi. Aj tie sa síce spočiatku zabiehajú s perspektívou mierneho zníženia spotreby paliva, avšak bez signifikantného vplyvu na ekonomiku prevádzky. Naopak, pri elektromobile môže ísť o podstatnejšie hodnoty.

Elektromobily sú v podstate elektrické spotrebiče, v ktorých kľúčovú úlohu zohráva účinnosť, efektivita. Ide o účinnosť pohonu ako takého, ale spoločne s hardvérom zohráva význammú úlohu softvér. A ten sa dá optimalizovať, čo umožňuje elektromobilom po aktualizácii softvéru dosahovať lepší dojazd.

Prečítajte si aj:


TEST: Zobrali sme Škodu Enyaq Sportline iV 80x na dovolenku k moru. Týždeň nám ukázal, že ide o plnohodnotné auto a nie o brzdu ciest + dáta

David Hecl


Najnovšie sa práve takýmto benefitom aktualizácie pochválila mladoboleslavská automobilka ŠKODA AUTO. Avizuje, že už predané a používané elektromobily ENYAQ iV po aktualizácii softvéru dostávajú rad vylepšení, medzi inými aj predĺženie dojazdu a zvýšenie výkonu nabíjania.

Mimochodom, týka sa to až 70-tisíc kusov týchto vozidiel, ktoré sa medzičasom na trhoch predali. Novo vyrobené vozidlá ENYAQ iV a ENYAQ COUPÉ iV sú už štandardne dodávané s novým softvérom.

Automobilka novinku sumarizuje nasledovne:

  • V oblasti batérie a nabíjania ponúka nový softvér okrem iného režim starostlivosti o batériu. Po aktivácii tejto funkcie sa akumulátor pri ďalšom nabíjaní nabije maximálne na 80%. Toto opatrenie batériu chráni a predlžuje jej životnosť. V prípade potreby je však vždy k dispozícii plná kapacita akumulátora a maximálna rýchlosť nabíjania.
  • Najvyšší nabíjací výkon sa pri modeloch s 62 kWh batériou zvyšuje na 120 kW a pri vozidlách s 82 kWh batériou na 135 kW.
  • Vďaka vylepšenému tepelnému manažmentu batérie sa v zimnom období u rodiny ENYAQ iV zvyšuje aj reálny dojazd.
  • Grafika nabíjania a dojazdu v infotainmente teraz zahŕňa aj zobrazenie cieľa jazdy a potrebných zastávok pre nabíjanie.
  • Vylepšení sa dočkal aj virtuálny kokpit a head-up displej, ktorý teraz zobrazuje aj aktuálnu úroveň nabitia batérie.
  • Zadná parkovacia kamera ponúka zvýšený kontrast displeja, takže okolie vozidla je vidieť ešte lepšie.
  • Stlačením tlačidla na multifunkčnom volante môže šofér ľahko a rýchlo prepínať medzi adaptívnym tempomatom (ACC) a funkciou Travel Assist
  • Bola rozšírená ponuka funkcií online služieb ŠKODA Connect, ktoré možno teraz využívať ešte intuitívnejšie.
Škoda Enyaq Sportline iV 80x
Interiér Škoda Enyaq Sportline iV 80x

Jediná nevýhoda

Majitelia vozidiel sú kontaktovaní autorizovaným partnerom ŠKODA AUTO, ktorý si s nimi dohodne termín bezplatnej návštevy servisu. Tam potom inštalácia nového softvéru trvá približne päť hodín. V praxi to znamená, že motorista bude musieť nechať auto v servise celý deň a nájsť si iný spôsob prepravy, eventuálne si priamo v servise zadovážiť náhradné vozidlo.

Škoda pripomína, že v budúcnosti budú tieto aktualizácie riešené takzvane vzduchom, teda prostredníctvom OTA (over-the-air) bez nutnosti návštevy servisu - teda práve tak, ako sa zvykne aktualizovať váš mobilný telefón.

Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

VW Golf R (auto motor a šport č. 10/2022)
Testy

To sú tlaky! Test VW Golf R

Vrcholná verzia Golfu chce byť auto, ktoré dokáže všetko. Voziť vás každý deň do práce v lete aj v zime, zabaviť vás na okreske, naháňať autá na okruhu a dokonca aj driftovať. Dokáže to všetko?