Aktuality

Kia odhalila najvýkonnejšie auto vo svojej histórii, novú EV6 GT

Krátko po tom, čo značka Hyundai potvrdila svoje práce na výkonnostnom elektromobile IONIQ 5 N, prichádza koncernový súrodenec KIA EV6 GT. Automobilka sa chváli pôsobivými technickými údajmi nového modelu a naďalej poukazuje na to, že sa mieni stať lídrom v udržateľnej mobilite.

Kto mal niekedy možnosť posedieť si v elektromobile Kia EV6, ten sa nepochybne pre elektromobilitu nadchol. Keď človek pocíti silu pohonu, stabilitu vo vysokých rýchlostiach a promptné reakcie na stlačenia brzdového a akceleračného pedála, zrazu všetky tie reči na zneváženie elektromobility strácajú na akejkoľvek hodnote.

Elektrický crossover od Kie má taký potenciál presviedčať aj odporcov, pretože je to skrátka dobré auto. Už vo východiskovej výbave má pohon zadných kolies s výkonom 125 kW (170 k), veľkorysý 58 kWh akumulátor a veľmi dynamický jazdný prejav prakticky v akejkoľvek rýchlosti. Výkonnostným stropom bola pritom verzia s pohonom všetkých kolies AWD, kapacitou 77,4 kWh a výkonom 239 kW (325 k).

Už tieto čísla sú pôsobivé, napriek tomu sme čakali na vylepšenie. Doteraz bola v predaji nanajvýš verzia GT-Line, no v pondelok sme sa dozvedeli o príchode verzie GT. A jej čísla ďaleko prekonávajú niekdajšie očakávania.

Kia EV6 GT (2022)
Kia EV6 GT (2022)

Nová Kia EV6 GT v skratke:

  • Kia EV6 GT vychádza zo základnej verzie modelu EV6, má však vyšší výkon, upravené jazdné vlastnosti i techniku.
  • Ide o najvýkonnejší a najrýchlejší sériový automobil značky.
  • Pohon dosahuje výkon 430 kW (585 koní) a krútiaci moment 740 Nm.
  • Akcelerácia 0-100 km/h prebehne za 3,5 sekundy.
  • Dva motory sa starajú o pohon všetkých štyroch kolies.
  • Spoločne s kvapalinou chladeným motorom má aj aktívne chladenie cievok motora olejom.
  • Verzia GT je zvonka aj zvnútra odlíšiteľná vďaka početným žltým akcentom a esteticko-funkčným doplnkom.
Kia EV6 GT (2022)

Vylepšený motor aj podvozok

MOTORY: Zatiaľ čo predný motor v Kia EV6 GT je rovnaký ako v štandardnom modeli EV6, zadný sa dočkal početných vylepšení.

Štandardný elektromotor EV6 je zvonka chladený vodou, čo vplýva len na teplotu krytu motora. V prípade modelu EV6 GT je chladiaci výkon doplnený o preplachovanie sústavy cievok elektromotora olejom, čím sa udržiava stabilná teplota aj v extrémnych podmienkach a počas dlhodobej prevádzky pri vysokých rýchlostiach. Zadný motor má ďalej nové vinutie cievok, ktoré znižuje straty a zlepšuje reakčný čas pri vysokých rýchlostiach.

Kia za výnimočný prvok považuje aj dvojstupňový menič pre zadný motor, ktorý pomáha dosiahnuť vyšší výkon a krútiaci moment. Motor je riadený výkonovým modulom s meničom, ktorý využíva polovodiče z karbidu kremíka (SiC) a zvyšuje účinnosť systému približne o 2 až 3 percentá.

Motor umiestnený na prednej náprave – rovnaký ako pri štandardnom modeli EV6 s pohonom všetkých kolies – dosahuje výkon 160 kW (218 k) od 4 400 do 9 000 otáčok za minútu. Ten je spojený s novým vzadu umiestneným výkonným motorom, ktorý dosahuje výkon až 270 kW (367 k) od 6 800 do 9 400 otáčok za minútu, čím sa dosahuje kombinovaný výkon 430 kW (585 k) a krútiaci moment 740 Nm.

PODVOZOK: Okrem toho Kia pri výkonnostnom modeli uplatnila komplexné zmeny komponentov odpruženia a elektronických riadiacich systémov.

Podvozkový systém E-GMP, ktorý má byť základom až siedmich plne elektrických modelov značky Kia, zabezpečuje optimálne jazdné vlastnosti modelu EV6 GT, a to aj vďaka vyváženému pomeru hmotnosti 49:51 (vpredu a vzadu). To sa dosiahlo umiestnením akumulátora na podlahu vozidla, čím sa rozložila hmotnosť a EV6 GT získalo nízke ťažisko, čo umožňuje vynikajúcu ovládateľnosť a výkon, najmä na kľukatých cestách s ostrými zákrutami. Napriek tomu sú konštrukčné zmeny na podvozku len minimálne, uvádza Kia.

Pre EV6 GT sú však jedinečné aj elektronický samosvorný diferenciál (Limited Slip Differential - e-LSD) a elektronicky ovládané odpruženie (Electronic Control Suspension - ECS).

Kia EV6 GT (2022)

NÁPRAVY: Vzadu sa nachádza 5-násobná viacprvková náprava ako na štandardnom vozidle, ale vpredu bola náprava pre model EV6 GT výrazne upravená a má novú geometriu a kinematiku. Stabilizačné spodné rameno MacPhersonovej nápravy bolo nahradené novým dvojramenným usporiadaním, ktoré lepšie zvláda vertikálne pohyby a umožňuje udržiavať stály kontakt s povrchom vozovky pri zvýšenom zaťažení v zákrutách a na povrchoch s premenlivou kvalitou, čo je dôležité najmä pre udržanie trakcie pri vyšších rýchlostiach.

Kia EV6 GT (2022)

Odpruženie modelu EV6 GT takisto používa úplne nové pružiny – vpredu sú mäkšie o 9 % a vzadu sú pevnejšie o 11 % v porovnaní so štandardným modelom EV6 – aby bolo možné lepšie zvládať pohyby karosérie a podporila sa obratnosť vozidla. Vďaka novým pružinám sa znížila aj svetlá výška o 5 mm.

Zadný stabilizátor GT je o 15 % pevnejší v porovnaní s tým, ktorý sa používa v štandardnom vozidle. Pomáha vozidlu lepšie dosadať na vozovku, redukuje nadmerné nakláňanie a umožňuje na mieru prispôsobeným komponentom nápravy modelu EV6 GT správať sa tak, ako je to potrebné, pri narastajúcich pôsobiacich silách v zákrutách.

BRZDY: Veľké ventilované kotúče vpredu (380 mm) a vzadu (360 mm) – v porovnaní s 345 mm ventilovanými kotúčmi vpredu a 345 mm plnými kotúčmi vzadu v štandardnom vozidle – sú kombinované s novými štvorpiestikovými vysokovýkonnými brzdovými strmeňmi vpredu. Jedným z dôvodov, prečo sme sa rozhodli pre nové 21-palcové kolesá, bolo prispôsobenie sa zväčšenému a vylepšenému brzdovému balíku.

Kia EV6 GT (2022)

JAZDNÝ REŽIM GT: Nový režim GT Drive Mode automaticky nastavuje elektromotory, brzdenie, riadenie, poloaktívne tlmiče, systém e-LSD a elektronický stabilizačný systém (Electronic Stability Control - ESC) do najdynamickejších nastavení (Sport alebo Sport+), čím mení charakter a reakcie tohto športového crossoveru a poskytuje veľmi pôsobivý zážitok za volantom.

V režime GT umožňuje systém ESC väčšiu mieru preklzu pneumatík, aby sa dosiahlo tesnejšie a lepšie dosadanie na vozovku, a ak si to vodič želá, môže systém ESC dokonca úplne deaktivovať, aby sa zvýšil potenciál pretáčavosti kolies. Ak chcete zájsť ešte ďalej a zámerne vyvolať pretáčavosť, voliteľný režim Drift Mode prenáša väčšiu časť výkonu na zadné kolesá – až do 100 % – pre perfektné ovládanie pri odbočovaní, zatiaľ čo pri výjazde zo zákruty sa môže výkon opäť preniesť na predné kolesá, aby sa zlepšila akcelerácia.

Kia EV6 GT (2022)

Kia EV6 GT: Kompletné technické údaje

Je to európsky elektromobil

Od začiatku vývoja modelu EV6 sa plánovala vysokovýkonná verzia GT. EV6 GT zodpovedá vlastnému špeciálnemu vývojovému plánu, ktorý sa začal uvádzať začiatkom roka 2020, pričom dolaďovanie podvozku sa začalo v apríli 2021.

Veľká časť testov a vývojových prác v skutočných podmienkach prebehla v Európe, pričom dolaďovanie ovládateľnosti a stability sa dokončilo v Nemecku na skúšobných okruhoch a okolitých okruhoch v mestách Rodgau-Dudenhofen, Boxberg, Mendig a Pferdsfeld. Model EV6 GT bol testovaný aj na slávnom okruhu Nürburgring Nordschleife, aj keď vozidlo bolo vyvinuté špeciálne na použitie na bežných cestných komunikáciách.

O cene ani dostupnosti zatiaľ nemáme podrobnejšie informácie, tému však budeme ďalej mapovať.

Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie