Aktuality

Pod kapotou Mazdy sa opäť objaví Wankelov motor! Sériový model uvidíme už o pár mesiacov

Po niekoľkých neúspešných pokusoch sa rotačný motor opäť vráti pod kapotu japonskej Mazdy. Fungovať bude ako takzvaný „range extender“ – generátor predlžujúci dojazd elektromobilu. Spoločnosť potvrdila, že známy motor si nájde cestu do plug-in hybridného crossoveru MX-30, ktorý uvidíme už v druhej polovici aktuálneho fiškálneho roka Mazdy. To sa oficiálne skončí 31. marca 2023, takže k prvým zákazníkom by mohol nový model doraziť už budúce leto.

Pred viac ako rokom Mazda potvrdila, že spaľovací „range extender“ bude poháňať hybridnú verziu modelu MX-30. Šesť mesiacov po tomto oznámení, v júli 2021, však hovorca Mazdy prezradil, že spoločnosť stále zvažuje použitie rotačného motora na tento účel. Na základe tohto vyjadrenia bolo jasné, že automobilka nový model v roku 2022 nestihne uviesť na trh.

Podľa Automotive News nebude Wankelov motor priamo spojený s kolesami. Namiesto toho sa postará len o dobíjanie akumulátora. Mazda v súčasnosti ponúka model MX-30 len ako plne elektrické vozidlo, hoci samotná platforma je uspôsobená pre použitie celého radu pohonných jednotiek. Jednou z jeho nevýhod elektrickej verzie je značne obmedzený dojazd a pomalé nabíjanie. V našom dlhodobom teste prejde Mazda na jedno nabitie približne 165 kilometrov. Vízia možnej kombinácie so spaľovacím "range extenderom" preto v tomto prípade dáva zmysel.

Mazda MX-30 (dlhodobý test, nové auto)

Napriek problémom z minulosti, Wankelov motor ponúka pre použitie ako generátor elektrickej energie hneď niekoľko výhod, za ktoré vďačí svojej konštrukcii. V porovnaní s bežnými spaľovacími jednotkami je Wankelov motor predovšetkým ľahší a kompaktnejší, čo je vzhľadom na veľkosť a vysokú hmotnosť samotných trakčných batérií v elektromobiloch nezanedbateľná výhoda. Po technickej stránke sa Wankelov motor skladá z menšieho počtu pohybujúcich sa častí. Výsledkom je jednoduchšia výroba s nižšími nákladmi. Z používateľského hľadiska ponúka tento druh spaľovacieho motora mimoriadne tichý chod s minimom vibrácií. Na papieri tak konštrukcia rotačného motora dáva pre použitie v elektrických vozidlách zmysel. My sme len zvedaví, či sa Japoncom podarilo vychytať nedostatky (chladenie, netesnosti), ktoré trápili predchádzajúce modely s týmto druhom pohonu.

ANIMÁCIA: AKO FUNGUJE WANKEL

User:Y_tambe, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Prečítajte si aj:


DLHODOBÝ TEST: Po 12 000 kilometroch sme náš elektromobil museli vymeniť za nový! Čo sa stalo?

Juraj Hrivnák


Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie