Toto sú zadné sedadlá z nového Audi. Modelom Urbansphere chce vyhovieť najmä Číňanom

Má ísť o najdlhšie vozidlo, aké kedy Audi vyrobilo spomedzi všetkých doterajších konceptov.
Vydané  Text: 
### Auto pre megamestá. Čo sú vlastne zač? Automobilka Audi dnes odhalila nový automobil, ktorým mieni zaujať zákazníkov na prudko sa rozvíjajúcich trhoch, ktoré už napĺňajú podstatu pojmu „megacity“. Na Slovensku také nemáme, pretože populácia celej našej krajiny by sa musela ešte navýšiť a koncentrovať, aby vzniklo takéto megamesto. Podľa [definicíe z Wikipedie](https://en.wikipedia.org/wiki/Megacity) je totiž kritickou populáciou pre megamesto aspoň 10 miliónov obyvateľov. Takýchto miest je na svete viac, za všetky spomeňme napríklad indický Bangalúr, thajský Bangkok, indické Delhi, čínsky Šanghaj, japonské Tokio či čínske megamesto Guangzhou, údajne s so 46,7 miliónmi obyvateľmi a návštevníkmi (citypopulation.de, 2020). Naše Slovensko s približne 5,5 milióna obyvateľmi môže o megamestách iba snívať (a márne), ale pre nemeckú automobilku sú takéto zahraničné trhy veľmi dôležité. Najmä význam Číny v uplynulých rokoch významne rástol a dnes môžeme tvrdiť, že sa európske automobilky radi prispôsobujú čínskemu vkusu. Nie je to zlé, je to trend, ktorého sme svedkami a vypovedá o náraste životnej úrovne na tamojšom trhu – bez ohľadu na okolnosti, o ktorých čítame v správach. Práve pre čínsky trh Audi vytvorilo koncept vozidla, ktoré sa možno v dohľadnej dobe dočká aj produkčnej verzie. Volá sa Urbansphere a podľa slov výrobcu bolo vyvíjané zvnútra von, pretože viac ako len približovadlo má byť toto vozidlo predovšetkým spoločníkom na celodenné transfery mestom.
## Nové Audi Urbansphere (2022) * **Rozmery**: 5,51 × 2,01 × 1,78 metra (dך×v) * **Rázvor**: 3,40 metra
Nový Urbansphere je pokračovaním **série noviniek od značky Audi**. Elektricky poháňaný roadster **Audi skysphere** concept debutoval v auguste 2021 a predstavil svetu veľkolepú víziu samoriadiaceho GT, ktoré sa premení na samoriadiace športové auto s variabilným rázvorom. Len o niekoľko týždňov neskôr predstavilo Audi na IAA 2021 druhý model z tejto „sférickej série“, koncept **Audi grandsphere**. Tento veľký štvormiestny sedan bol príkladom ambície značky definovať budúcnosť progresívneho luxusu. Obidva koncepty majú spoločné s Audi urbansphere to, že celý koncept je založený na technológii autonómnych vozidiel úrovne 4, čo sú plne samojazdiace autá. Audi v súčasnosti spolupracuje s CARIAD, softvérovou spoločnosťou skupiny Volkswagen, na zavedení tejto technológie do predaja už v druhej polovici dekády. To stanovilo aj spôsob, akým dizajnéri pristupovali k interiéru. [GALLERY id=32192] **Interiér ešte stále umožňuje riadenie vozidla manuálne pomocou volantu a pedálov**, ale primárnu úlohu zohráva pasažier ako pasívny prvok. Ten sa má len voziť, užívať si alebo pracovať. Vzhľadom na obrovský rázvor náprav až 3,40 metra je v minimalisticky zariadenom interiéri obrovské množstvo zdanlivo nevyužitého priestoru, ktorý dáva pasažierom možnosť „nadýchnuť sa“ a cítiť viac slobody. Cynicky môžeme konštatovať, že je to paradoxné, lebo v súčasnej Číne veľa tejto slobody nemajú.
**Audi Urbansphere počíta s čisto elektrickým pohonom**, ktorý využíva dva motory. Jeden je na prednej, druhý na zadnej náprave, zabezpečujú tak pohon všetkých štyroch kolies. Výrobca ale neupresňuje detaily o výkone, krútiacom momente či dojazde. Sústreďuje sa na opis interiéru, zdôrazňuje technologickú vyspelosť tohto priestoru a poukazuje napríklad na veľkú transparentnú OLED obrazovku pre zadných pasažierov, vysoko variabilné sedadlá s čalúnením z recyklovaného polyamidu ECONYL, či presklenú strechu.
Zaujímavosťou je **chýbajúci B-stĺpik karosérie**, ktorý otvára interiér priestoru, protichodne sa otvárajúce bočné dvere, ale aj projekčné osvetlenie zeme pod vozidlom, ktoré má pripomínať červený koberec.
Zvonka nás zaujalo najmä technické vyhotovenie predných a zadných svetiel. Okrem tradičných stretávacích svetlometov **Audi Urbansphere využíva rozmerné obrazové panely vpredu aj vzadu** s farebnou grafikou. Slúžia predovšetkým na komunikáciu vozidla so svojim okolím, rôzne varianty zobrazenia nájdete vo fotogalérii na začiatku článku.
Výrobca sa nezmieňuje o tom, že by Audi Urbansphere v jeho súčasnej podobe mienil skutočne vyrábať a predávať, ide teda skôr o poukázanie na smer, ktorým sa bude Audi v blízkej budúcnosti uberať.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku

  • Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.

     Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu.  Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.