Mercedes-EQ odhaľuje jeden elektromobil za druhým a vôbec sa netají tým, že chce vyrábať najžiadanejšie elektrické automobily na svete - aspoň tak to tvrdí vo svojom príhovore k novému modelu EQS SUV Ola Kallenius, predseda predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG.

Luxusné 5, 6 a 7-miestne elektrické SUV
Model EQS SUV prevzal azda všetky kľúčové dizajnové prvky zo svojho pôvodcu, napriek tomu umožňuje pridanie až dvoch dodatočných sedadiel v treťom rade - môže tak ponúknuť luxusných šesť miest, prípadne praktických sedem vo verzii s tromi sedadlami v druhom rade. Tretí rad sedadiel však bude príplatkový, takže základná verzia EQS SUV bude konvenčne 5-miestna.
Ide o plnohodnotnú alternatívu k modelu GLS so spaľovacími motormi? Záleží na uhle pohľadu, pretože priestoro a veľkostne si môžu byť vozidlá príbuzné, ale odlišnosť pohonu a teda aj celkového prístupu k dizajnu a charakteru zrejme odlišujú typického zákazníka týchto vozidiel.

Má zapustené kľučky dverí, najvyspelejšie projekčné svetlomety na svete, v prednej časti interiéru má obrazový panel po celej šírke palubnej dosky. Zákazníci si ho budú môcť kúpiť s výhradne elektrickými pohonmi a natáčaním zadných kolies a hoci je EQS SUV veľké SUV, celkové proporcie s relatívne malou svetlou výškou podvozka vzbudzujú dojem, že ide len o decentné zväčšenie východiskového liftbacku EQS. Nosnými piliermi modelu sa pritom stávajú pojmy ako udržateľnosť či digitalizácia.

Mercedes-Benz EQS SUV má rozmery 5 125×1 959×1 718 mm, rázvor až 3 210 mm a 625 litrov objemu v batožinovom priestore v 5-miestnej konfigurácii. Aj s tretím radom sedadiel je kufor stále nadmieru priestranný, 565 litrov, respektíve 2 020 litrov po sklopení sedadiel v druhom a treťom rade. V porovnaní s druhým sedemmiestnym SUV v ponuke Mercedesu-EQ, modelom EQB, tak bude oveľa vhodnejší pre náročnejšieho zákazníka.

Keďže novinka nestojí na kompaktnej platforme, ako modely EQA či EQB, ale na plnohodnotnom modulárnom podvozku pre veľké elektromobily, výlety na dlhé vzdialenosti by mali byť bezproblémové. Má tomu zodpovedať aj dojazd na jedno plné nabitie, ktorý je podľa metodiky WLTP 507 až 660 kilometrov v závislosti od verzie a štýlu jazdy.
Teoreticky by tak z veľkého elektrického SUV mohlo stať vhodné vozidlo aj na cesty po Európe s vyspelou nabíjacou infraštruktúrou. Keďže k novému Mercedesu zákazník dostane aj nabíjaciu službu Mercedes me Charge s 300-tisíc nabíjacími bodmi v Európe, malo by byť takéto cestovanie komfortnejšie.
Navyše, vstavaná navigácia v systéme MBUX s umelou inteligenciou má byť schopná plánovať trasy práve tak, aby sa zohľadnili polohy a dostupnosti nabíjacích bodov - rovnako ako v ostatných modeloch rodiny EQ. Poteší aj funkcia Plug & Charge, ktorá na kompatibilných nabíjacích staniciach umožňuje čerpanie elektriny bez použitia členských kariet - automobil sa identifikuje a autorizuje sám hneď po pripojení konektora.
Kto by sa vydal mimo spevnených ciest, pre toho má Mercedes EQS SUV pripravený jazdný režim OFFROAD, ktorý v liftbacku EQS chýba. Spoločne s pohonom všetkých kolies by malo byť SUV podľa slov výrobcu vhodné aj do terénu.

Motorizácie, dostupnosť a ceny
V základnej verzii EQS 450+ bude mať SUV pohon zadných kolies pomocou elektrického synchrónneho motora, vo vyšších motorizáciách 450 4MATIC a 580 4MATIC už ponúkne motor aj na prednej náprave a preto pohon všetkých kolies.
Zaujímavosťou je štandardne dodávané natáčanie zadných kolies, východiskovo 4,5 stupňa, na želanie až 10 stupňov a výkon pohonu minimálne 265 kW. Najvýkonnejšia verzia 580 4MATIC ponúkne už 400 kW a masívnych 858 Nm krútiaceho momentu.
Podrobnejšie údaje o pohonoch jednotlivých verzií uvádzame v priloženej tabuľke.
Nový Mercedes-Benz EQS SUV bude v predaji od druhej polovice tohto roka za zatiaľ nezverejnené ceny.

Mercedes-Benz EQS SUV - Technické údaje:
|
| EQS 450+ | EQS 450 4MATIC | EQS 580 4MATIC | |
Pohon | Zadný pohon | Pohon všetkých kolies | Pohon všetkých kolies | ||
Elektrický/é motor/y | Type | Permanentný synchrónny motor (PSM) | |||
Max. výkon | kW | 265 | 265 | 400 | |
Max. krútaci moment | Nm | 568 | 800 | 858 | |
Napätie | Volts | 396 | 396 | 396 | |
Palubná nabíjačka | kW | 11/22 (USA: 9,6)
| |||
Nabíjanie striedavým prúdom, 3 fázy (11/22 kW) | h | 5/10 (USA: 11,5)
| |||
Max. výkon nabíjania jednosmerným prúdom DC | kW | 200
| |||
Čas nabíjania jednosmerným prúdom max. výkonom[7] | min | 31
| |||
Dojazd po 15 min. nabíjania | km | 250 | n/a | n/a | |
VOZIDLO | |||||
Dĺžka, šírka, výška | mm | 5125/1959/1718 | |||
Dĺžka, šírka, výška (USA) | mm | 5125/1959/1718 | |||
Rázvor | mm | 3210 | |||
Priemer otáčania (so zadným natáčaním kolies 4.5°/10°) | m | 11.9/11.0 | |||
Batožinový priestor | l | 645-2.100/565-2.020 | |||
SPOTREBA A DOJAZD | |||||
Elektrická spotreba (WLTP) | kWh/100 km | 23,0 – 18,6 | 24,0 – 20,0 | 24,0 – 20,0 | |
CO2 emisie (WLTP) | g/km | 0 | 0 | 0 | |
Dojazd (WLTP) | km | 536 - 660 | 507 - 613 | 507 - 613 | |