Celý automobilový svet sa v posledných týždňoch stretáva s viacerými problémami. Časť z nich je spojená aj s neustále rastúcimi cenami palív, ktoré úzko súvisia s dianím vo východnej časti Európy. Tento vývoj navyše už čoskoro prinesie na naše čerpacie stanice nepríjemný paradox, ktorý naštve predovšetkým majiteľov naftových áut.
Nafta bude čoskoro drahšia ako benzín
Ak vlastníte motorové vozidlo, určite vám neunikli extrémne vysoké ceny pohonných hmôt. Tie sú zapríčinené aj vysokými cenami za barel ropy Brent obchodovanej na svetovom trhu s komoditami. Aj keď je pravdou, že súčasná cena ropy Brent je v porovnaní s jej dlhodobo najvyššou cenou z 8. marca 2022 nižšia, viac ako 100 dolárov za barel je stále veľa. Navyše sankcie, ktoré by mali byť zamerané na prípadný zákaz dovozu ropy z Ruska, by celej situácii taktiež nepomohli.

Nielen od ceny samotnej ropy sa preto odvíja aj zmienený paradox. Ten by mohol byť realitou už v nasledujúcich týždňoch, kedy sa cena nafty dostane nad cenu benzínu. Podobný jav môžeme vidieť v zahraničí. Napríklad na najbližšej čerpacej stanici Avanti v rakúskej obci Wolfsthal je v čase písania tohto článku cena za benzín na sume 1,688 eur/l, cena nafty je o deväť centov vyššia.
Nastane to aj u nás?
Podobný trend rastu cien nafty vidíme pritom aj na našich čerpacích staniciach. V prvom týždni tohto roka bol rozdiel medzi benzínom a naftou na našom trhu 0,096 eur za liter v prospech nafty. V týždni, v ktorom začala ruská okupácia Ukrajiny a s ňou prišlo aj prvé kolo rozsiahlych ekonomických sankcií, sa tento rozdiel zmenšil o 0,002 eur, čo bolo ešte relatívne nebadateľné. Avšak pri dnešných cenách (1,735 €/ benzínu, 1,719 €/l nafty) je tento rozdiel na niektorých čerpacích staniciach už len 0,016 eur v prospech nafty. Od začiatku tohto roka sa teda rozdiel medzi cenami zmenšil až o 8 centov na jeden liter.
Prečítajte si aj:
Pre portál TVNOVINY.sk sa analytik J&T Banky Stanislav Pánis vyjadril, že podobný scenár, ktorý vidíme napríklad v Rakúsku či mnohých iných európskych krajinách, sa čoskoro môže odohrať aj na našom trhu. Dôvodom pritom nie je len samotná cena za barel ropy. Rast cien nafty je úzko spojený aj s rastom cien biozložky, ktorá je do nej pridávaná. Táto biozložka sa pritom vyrába z repkového oleja, ktorého ceny sú dnes podľa Pánisa na niekoľkoročných maximách.

Vysoké ceny napriek nižšej dani
Druhým nepriaznivým faktorom, ktorý vplýva na cenu nafty, je jej nedostatok. Analytik Stanislav Pánis v rozhovore ďalej uvádza, že spotreba nafty vo svete už na jeseň 2021 prelomila historické maximá a očakáva sa jej ďalší rast. Zároveň však dodáva, že ponuka nafty na trhu je významne oklieštená v dôsledku najnižších zásob za posledných 15 rokov.
Samotný paradox vysokej ceny nafty je o to šokujúcejší, že spotrebná daň na tento typ paliva je na Slovensku 36,8 centu na liter. V prípade benzínu je to pritom až 51,4 centu na liter, teda o celých 14,6 centu nižšia.
Rast cien pohonných hmôt na Slovensku začal už pred niekoľkými mesiacmi. Zatiaľ čo okolité krajiny ako Maďarsko a Poľsko na túto skutočnosť reagovali zmrazením cien pohonných hmôt, respektíve znížením DPH.
Okrem toho v posledných dňoch sa aj česká vláda začala touto otázkou zaoberať a výsledkom je zníženie spotrebnej dane za naftu a benzín o 1,5 koruny za liter. Táto zmena u našich susedov spoza rieky Morava začne platiť od 1.6.2022 a v platnosti bude až do 30. septembra 2022.