Aktuality

Trh s autami v Rusku kolabuje. Tamojší trh má vďaka sankciám nakročené k najhorším výsledkom za dlhé roky...

ruský trh s autami kolabuje

Vojenská invázia na Ukrajinu, ktorú Rusko zahájilo 24.2.2022 začína mať dopad aj na bežných ľudí, žijúcich v najrozľahlejšej krajine na svete. Ekonomické sankcie, ktoré boli na Rusko v posledných týždňoch uvalené, pociťuje čoraz viac Rusov a to predovšetkým masívnym rastom cien a nedostatkom bežných tovarov. Rast cien sa pritom viditeľne odrazil aj na automobilovom priemysle.

Pokles až o 63 %

Portál Automotive News Europe upozorňuje, že marec bol pre ruský trh s autami katastrofálnym mesiacom. Z tamojšieho trhu sa stiahli viaceré automobilky a niektoré z nich dokonca ukončili v Rusku aj predaj náhradných dielov. Toto všetko sa odrazilo na náraste cien, ktorý v niektorých prípadoch dosahuje až 40 %.

Lada Vesta Sedan

Podľa výkonnej riaditeľky najväčšieho ruského obchodného dealera pre automobilový priemysel (ROLF), Svetlany Vinogradovej, klesol predaj nových áut v Rusku v marci až o viac ako 60 % v porovnaní s februárom 2022. Ďalej tiež Vinogradová predpovedá, že pokles bude pokračovať až na úroveň Španielska, ktoré má však jednu tretinu obyvateľov Ruska. Oficiálne údaje hovoria o poklese 63 % na 55 129 nových dodaných vozidiel. Celkovo sa za prvý štvrťrok 2022 predalo v Rusku až o 28 % menej nových áut, čo dokopy tvorí len 277 332 kusov.


Zdroj: tradingeconomics.com

Extrémny rast cien

Za kolapsom stojí predovšetkým fakt, že ekonomické sankcia začínajú pociťovať bežní spotrebitelia. Tí sa viac ako na autá zameriavajú na veci každodennej potreby, ktorými sa predzásobujú v dôsledku vojny na Ukrajine. Od doby čo sa napríklad Toyota a Volkswagen z ruského trhu stiahli, stúpli ceny za autá v priemere o 40 %. Je to samozrejme spôsobené aj nestálou pozíciou rubľa na trhu a jeho kolísavou hodnotou, ktorá v čase písania tohto článku dosahuje len 1 Euro cent.

S tým sú spojené aj vyššie ceny za základné materiály, ktoré sú využívané v domácom výrobnom procese tamojších automobiliek. Napriek tomu, že sa vláda snaží stimulovať domácu produkciu, trh to výrazne pociťuje. Veď jedna z najväčších ruských automobiliek AvtoVAZ musela v priebehu posledného týždňa upravovať ceny smerom nahor už trikrát. Zároveň sa čoraz viac začína špekulovať o tom, že sa Renault chce zbaviť svojho majoritného podielu v tejto spoločnosti.


Predpoklad inflácie v Rusku | Zdroj: tradingeconomics.com

Budúcnosť automobilového priemyslu je v Číne a v Indii

Predseda Národnej automobilovej únie Ruska, Anton Shaparin, však vidí budúcnosť ruského trhu v inom smerovaní. Jeho slová jasne naznačujú, že Rusi majú čoraz bližšie k automobilkám z Indie a Číny. Vo svojom vyhlásení uvádza: „Mnoho ľudí sa domnieva, že naši čínski súdruhovia neopustia ruský trh. Samozrejme, že nie. Budú tu až do posledného rubľa.“ Pritom práve čínska automobilka Haval je jedna z mála, ktoré v poslednom období zaznamenali markantný nárast predajov. Hovorí sa dokonca o skoku až o 50 %.

avtovaz toliati
Výrobná linka AVtoVAZ v meste Toliati
Zdroj: Renault

Zachráni ich Kazachstan?

Rusi si síce nové autá dovoliť nemôžu, no podľa informácií od Jevgenija Bibera, šéfa obchodného zastúpenia Autodomu v kazašskom meste Kostanay, ktoré je vzdialené len 180 kilometrov od ruských hraníc, Rusi začínajú skupovať jazdenky. Jeho slová naznačujú nárast početu zákazníkov z Ruska až o na 10 %. Pred vypuknutím vojny na Ukrajine bol podiel ruských zákazníkov u tohto predajcu len menej ako 1 %. Ľudia teda už viac nesiahajú po nových autách, ale rozhodujú sa pre lacnejšiu alternatívu v podobe jazdeného staršieho vozidla.

Predaj nových áut klesol už v minulom roku až o 50 % v porovnaní s rokom 2012, kedy dosiahol tamojší odbyt maximum. Od roku 2014 ekonomika Ruska v dôsledku sankcií za anexiu Krymu stagnovala. Vo všeobecnosti patril marec k najhorším mesiacom za posledných 15 rokov, čo sa predaja vozidiel v Rusku týka. Azat Timerkhanov, člen ruskej poradenskej spoločnosti Autostat, uvádza, že pokiaľ európske automobilky neobnovia predaj na ruskom trhu, hlavné dodávky preberie Čína, ale objem predaných áut bude klesať aj naďalej.

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

VW Golf R (auto motor a šport č. 10/2022)
Testy

To sú tlaky! Test VW Golf R

Vrcholná verzia Golfu chce byť auto, ktoré dokáže všetko. Voziť vás každý deň do práce v lete aj v zime, zabaviť vás na okreske, naháňať autá na okruhu a dokonca aj driftovať. Dokáže to všetko?