Aktuality

Nová KIA NIRO: Zverejňujeme technické údaje, motorizácie a prvky výbavy

NOVÁ KIA NIRO: Juhokórejská automobilka Kia predstavila novú generáciu mestských crossoverov Niro. Výrazná inšpirácia koncepčným automobilom Habaniro je evidentná, na rozdiel od neho si však produkčná verzia modelu zachovala tradičné dvere aj B-stĺpik karosérie. O koncepte Kia Habaniro sme písali pred viac ako dvomi rokmi.

Kia svoju horúcu novinku predstavila pri príležitosti veľtrhu mobility 2021 Seoul Mobility Show, ale model sa bude predávať aj u nás. Spočiatku sme vedeli o tom, že sa do predaja dostane ako hybrid (HEV) a plug-in hybrid (PHEV), teraz máme za potvrdené, že crossover segmentu C-CUV bude jazdiť aj na čislo elektrický pohon pod názvom NIRO EV.

Kia Niro súčasnej generácie patrí medzi naše najobľúbenejšie hybridy a plug-in hybridy, pretože napriek relatívne slabšej mediálnej publicite má vynikajúci energetický manažment a skutočne jazdí s mimoriadne nízkou spotrebou paliva. Má vskutku priestranný interiér a kufor, primerané jazdné vlastnosti a konzervatívny vzhľad, ktorý na seba zbytočne nepúta pozornosť upozorňovaním na sekundárny elektrický pohon.

Nová KIA NIRO HEV & PHEV (2023)

Čo sa zmenilo?

Nové Niro má dĺžku 4 420 mm, šírku 1 825 mm a výšku až do 1 570 mm, pričom vďaka platforme „K“ dosahuje rázvor 2 720 mm. Medzi ďalšie technické vylepšenia patrí mierne zvýšenie torznej tuhosti, ktoré prináša zlepšenia pri jazde, ovládaní a správaní vozidla pri riadení. Výrazné zvýšenie podielu vysokopevnej ocele lisovanej za tepla o 22 % sa prejavilo na lepšej efektivite a bezpečnosti. Okrem toho, zatiaľ čo hmotnosť surovej karosérie sa znížila o 6 % alebo 20,3 kg, torzná tuhosť sa zvýšila o 1 %, a to vďaka optimalizácii štruktúry a materiálu.

Z estetického hľadiska sa toho v porovnaní s odchádzajúcou generáciou zmenilo dosť - nový je celý exteriér, ako aj interiér.

Nová KIA NIRO HEV & PHEV (2023)

EXTERIÉR: Vonkajší vzhľad vozidla je v značnej miere inšpirovaný nielen modelom Habaniro, ale aj väčším modelom Sportage. Ide však skôr o prístup k štylizácii prednej masky, než o radikálnu prestavbu vozidla, pretože to kľúčové - predné svetlomety - ostávajú pre Niro špecifické. Doteraz používané elegantné a priestorovo veľkorysé svetlomety sú po novom vizuálne potlačené do úzadia, počas dňa tak má do popredia vystupovať svetelný podpis z LED pásov a lemy členitej prednej masky.

Významným dizajnovým prvkom je čierny vertikálny pás, ktorý zvýrazňuje tretí stĺpik karosérie a blatník zadného kolesa.

Nová KIA NIRO HEV & PHEV (2023)

INTERIÉR: Interiér Kie Niro prešiel významnou premenou. Často zvykneme čítať o revolúciách a obrovských evolučných skokoch, v tomto prípade však o veľkej evolúcii môžeme hovoriť aj naozaj.

Interiér sa vo veľkej miere podobá na nové modely značky Sportage a EV6. To znamená multifunkčný volant s pomerne veľkou a plochou prednou stenou, združený obrazový panel spájajúci prístrojovú dosku s centrálnym dotykovým displejom, typicky neónovú grafiku infotainmentu s internetovými službami, digitálno-analógový panel ovládania klimatizácie s možnosťou prepnutia do režimu ovládania infotainmentu (navigácia, rádio, médiá, mapa, obľúbené a nastavenia).

Stredová konzola s vysokou lakťovou opierkou obsahuje volič automatickej prevodovky zapracovaný do podoby kruhového ovládača, na tejto časti sú vyvedené aj jednoúčelové tlačidlá pre ovládanie komfortných funkcií a tlačidlo štartovania. Na rozdiel od EV6 je však táto konzola dotiahnutá až celkom dopredu, kde sú dátové a nabíjacie konektory a plocha pre uloženie smartfónu.

Nová KIA NIRO HEV & PHEV (2023)

Technológie DriveWise

Z technického hľadiska zaujme aj možnosť vybavenia projekčným 10-palcovým head-up displejom, ktorý má mať priamy pozitívny vplyv na bezpečnosť. Z praxe už roky vieme, že head-up displeje, ak sú projektované na čelné sklo, skutočne zásadným spôsobom zlepšujú ergonómiu riadenia a celkom odbremeňujú vodiča od sledovania prístrojového panela pred volantom.

Bezpečnosť však majú zvyšovať aj ďalšie technológie balíčka DriveWise od spoločnosti Kia. Napríklad asistent na zabránenie hroziacej kolízie (FCA) varuje vodiča a zabrzdí vozidlo v prípade možnej nehody s ostatnými účastníkmi cestnej premávky alebo chodcami. Funkcie zatáčania na križovatke a prechádzania križovatkou poskytujú ďalšiu úroveň bezpečnosti pri prejazde zákrut – dokonca dokážu aj zastaviť vozidlo, keď cez križovatku prechádzajú iné vozidlá zľava alebo sprava. Toto sú dva z mnohých bezpečnostných systémov patriacich do skupiny technológii DriveWise.

Inteligentný manažment pohonu

Rovnako ako KIA EV6, aj Niro má volič jazdných režimov DRIVE MODE priamo na volante, hneď pod jeho ľavým ramenom.

Novinku v podobe funkcie „Greenzone Drive Mode“. Ide o funkciu, ktorá sleduje jazdný profil vodiča a na základe toho, kde a ako jazdí, vytvára zóny s predvoleným jazdným režimom.

Napríklad plug-in hybrid má na trase medzi domovom a prácou predvolene využívať elektrický pohon, aby sa zabezpečila čo najnižšia emisná stopa počas bežného každodenného používania vozidla.

Nová KIA NIRO HEV & PHEV (2023)

Motorizácie

Modely NIRO HEV a PHEV využívajú 1,6-litrový benzínový motor Kia Smartstream GDI s druhou generáciou šesťstupňovej dvojspojkovej automatickej prevodovky Kia (6DCT). Medzi vylepšenia motora GDI druhej generácie patria guľôčkové ložiská s nízkym trením, prevody optimalizované pre efektívnu činnosť prevodovky a odstránenie spiatočky, čo samo o sebe ušetrilo 2,3 kg. Spätný chod namiesto toho zabezpečuje výlučne elektromotor, čo pomáha znižovať emisie výfukových plynov počas cúvacích manévrov.

Štvorvalcová jednotka má kombinovaný maximálny výkon 141 koní v kombinácii so synchrónnym elektromotorom s permanentným magnetom s výkonom 32 kW vo verzii HEV. Vo verzii PHEV má elektromotor výkon 62 kW, t. j. kombinovaný maximálny výkon je 183 koní a dojazd čisto na elektrinu až 65 km (kombinovaný cyklus WLTP, so 16-palcovými kolesami) s nulovými emisiami, čo je dostatočné pre väčšinu každodenných ciest do práce.

Nová KIA NIRO (2022)

S modelom Niro PHEV prichádza na trh novinka v podobe 5,5 kWh vysokonapäťového ohrievača s pozitívnym teplotným koeficientom (PTC) od spoločnosti Hyundai Motor Group pre plug-in hybridné modely, ktorý predlžuje elektrický dojazd v chladnejších podmienkach. Samoregulačné keramické prvky zabezpečujú vyhrievanie kabíny, dopĺňajú vykurovací element vo vozidle a zaisťujú nepretržité prúdenie teplého vzduchu.

Nová KIA NIRO (2022)

Elektrické Niro s akumulátorom poskytuje ekologické a praktické výhody s dojazdom 463 km (WLTP) čisto len na elektrický pohon. Medzi 6 000 – 14 600 ot./min. je dostupný výkon systému do 150 kW a okamžitý krútiaci moment 255 Nm. S maximálnou rýchlosťou 167 km/h a zrýchlením z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy má byť Niro celkom vhodné aj na diaľničnú prevádzku a za ideálnych okolností môže byť trakčný akumulátor s kapacitou 64,8 kWh nabitý z 10 % na 80 % za 43 minút. Nové Niro sa pritom dodáva so štandardným a praktickým nabíjacím konektorom CCS. Niro EV dostalo okrem špecifických 17-palcových zliatinových diskov aj špeciálnu spodnú masku a nárazník.

Dostupnosť a ceny

Príchod novej generácie vozidiel Kia Niro očakávame ešte v prvej polovici tohto roka, avšak za doteraz nezverejnené ceny.

Kompletné technické údaje novej Kia Niro

Benzínový elektrický hybrid (HEV)

1,6 litra/141 k GDi elektrický hybrid  

  • Typ                       Radový štvorvalec s atmosférickým nasávaním
  • Objem                 1 580 cm3  
  • Vŕtanie x zdvih    72 x 97 mm  
  • Kompresný pomer 14,0 : 1
  • Max. výkon             105 k pri 5 700 ot./min. 
  • Max. krútiaci moment          147 Nm pri 4 000 ot./min. 
  • Ventilový rozvod         16 (štyri ventily na valec), CVVT na strane nasávania a výfuku
  • Palivový systém           Priame vstrekovanie benzínu   Akumulátor a elektromotor
  • Typ akumulátora           Lítiovo-iónový polymérový
  • Napätie akumulátora      240 V
  • Kapacita akumulátora      1,32 kWh 
  • Max. výkon (elektromotor)  32 kW
  • Max. krútiaci moment (elektromotor)   170 Nm

Spotreba paliva 

  • Spotreba zatiaľ nezverejnená

  • Emisie CO2      104 (16“ kolesá)/111 (18“ kolesá) 

  • 0 – 100 km/h             10,4 sekundy 

  • Najvyššia rýchlosť (km/h)  165 (16“ kolesá)

  • Prevodovka:       Šesťstupňová dvojspojková prevodovka (6DCT) 

Benzínový plug-in hybrid (PHEV)

1,6 litra/183 k GDi plug-in hybrid  

  • Typ                       Radový štvorvalec s atmosférickým nasávaním
  • Objem                 1 580 cm3  
  • Vŕtanie x zdvih    72 x 97 mm  
  • Kompresný pomer 14,0 : 1
  • Max. výkon             105 k pri 5 700 ot./min. 
  • Max. krútiaci moment          147 Nm pri 4 000 ot./min.
  • Ventilový rozvod         16 (štyri ventily na valec), CVVT na strane nasávania a výfuku
  • Palivový systém           Priame vstrekovanie benzínu

Akumulátor a elektromotor

  • Typ akumulátora           Lítiovo-iónový polymérový
  • Napätie akumulátora      360 V 
  • Kapacita akumulátora      11,1 kWh 
  • Max. výkon (elektromotor)   62 kW
  • Max. krútiaci moment (elektromotor)   203 Nm 

Spotreba paliva

  • Spotreba zatiaľ nezverejnená
  • Emisie CO2      23 g/km (16“ kolesá)/26 (18“ kolesá) 
  • Dojazd v čisto elektrickom režime  65 km (16“ kolesá)/59 km (18“ kolesá)   
  • 0 – 100 km/h             9,6 sekundy 
  • Najvyššia rýchlosť (km/h)  168 (16“ kolesá)
  • Prevodovka:       Šesťstupňová dvojspojková prevodovka (6DCT) 

Čisto elektrické vozidlo (BEV)

150 kW čisto elektrické vozidlo   Akumulátor a elektromotor

  • Typ akumulátora           Lítiovo-iónový polymérový
  • Napätie akumulátora      358 V
  • Kapacita akumulátora      64,8 kWh 
  • Max. výkon (elektromotor)   150 kW pri 6 000 – 9 000 ot./min.
  • Max. krútiaci moment (elektromotor)   255 Nm pri 6 000 – 9 000 ot./min.

Spotreba         

  • 15,7  (kombinovaná, kWh/100 km)

  • Emisie CO2      0 

  • (kombinované g/km)

  • Dojazd v čisto elektrickom režime  463 (km)

  • 0 – 100 km/h             7,8 sekundy 

  • Najvyššia rýchlosť (km/h) 167 

  • Prevodovka:       Jednostupňová redukcia  

Pohonná jednotka - Pohon predných kolies (FWD) 

 

  • Zavesenie kolies Viacprvkové zavesenie (vzadu) so vzperami MacPherson (vpredu)   Riadenie
  • Typ   Hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom (C-MDPS) 
  • Prevodový pomer riadenia (mm)  13,7 (HEV) 13,3 (PHEV, BEV)
  • Počet otáčok volantu (medzi krajnými polohami)  2,57 (HEV) 2,66 (PHEV, BEV) 
  • Polomer otáčania (m) 5,3   Disky a pneumatiky
  • Štandard 16-palcové zliatinové disky, pneumatiky 205/60 R16 (štandard pre HEV/PHEV)
  • 17-palcové zliatinové disky, 215/55 R17 (štandard pre BEV)  
  • 18-palcové zliatinové disky, pneumatiky, 225/45 R18 (voliteľne pre HEV/PHEV)   Rezerva         
  • Súprava na núdzovú opravu defektu/voliteľne dojazdové oceľové koleso
  • alebo plnohodnotné zliatinové koleso dostupné pre HEV   Brzdy
  • Vpredu           280x25 mm (HEV/PHEV) 305x25 mm (BEV), odvetrávané kotúče
  • Vzadu             284x10 mm (HEV/PHEV/BEV), odvetrávané kotúče   Rozmery (mm) 
  • Celková dĺžka         4 420           Celková šírka         1 825 
  • Celková výška        1 545 (HEV/PHEV) 1 570 (EV)                
  • Rázvor             2 720           Predný previs     895
  • Zadný previs      805               Svetlá výška 160 (HEV/PHEV) 150 (EV)    Interiér - **1. rad / 2. rad  **               
  • Šírka vo výške hlavy            1 028    / 1 005 (HEV/PHEV) / 967 (BEV)
  • Priestor pre nohy               1 053 /  1 011 (HEV/PHEV) / 938 (BEV)    Maximálny objem batožinového priestoru (litrov) za druhým radom
  • So sklopenými zadnými sedadlami
  • Elektrický hybrid (HEV)                   451 1 445
  • Plug-in hybrid (PHEV)                 348 1 342
  • Čisto elektrické vozidlo (BEV)        475 (+20 litrov vpredu) 1 392  
  • Palivová nádrž                42 (HEV) / 37 (PHEV)   Hmotnosti (kg)
  • Pohotovostná hmotnosť (maximálna)  1 490 (HEV) 1 610 (PHEV) 1 739 (BEV)
  • Celková hmotnosť (maximálna) 1 940 (HEV) 2 060 (PHEV) 2 200 (BEV)
  • Príves, nebrzdený  600 (HEV a PHEV) 300 (EV)
  • Príves, brzdený  1 300 (HEV a PHEV) 750 (EV)
Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie