Nová KIA NIRO: Zverejňujeme technické údaje, motorizácie a prvky výbavy

Značka Kia opäť podrobne informuje o novej generácii modelu Niro, vybrali sme pre vás to najpodstatnejšie.
Vydané  Text: 
**NOVÁ KIA NIRO**: Juhokórejská automobilka Kia predstavila novú generáciu mestských crossoverov Niro. Výrazná inšpirácia koncepčným automobilom Habaniro je evidentná, na rozdiel od neho si však produkčná verzia modelu zachovala tradičné dvere aj B-stĺpik karosérie. O koncepte [Kia Habaniro sme písali pred viac ako dvomi rokmi](https://www.autoviny.sk/novinky/119613/kia-habaniro-je-ulet-ale-ma-detail-ktory-chceme-uz-davno-vsetci-uhadnete-aky). Kia svoju horúcu novinku predstavila pri príležitosti veľtrhu mobility 2021 Seoul Mobility Show, ale model sa bude predávať aj u nás. Spočiatku sme vedeli o tom, že sa do predaja dostane ako hybrid (HEV) a plug-in hybrid (PHEV), **teraz máme za potvrdené, že crossover segmentu C-CUV bude jazdiť aj na čislo elektrický pohon** pod názvom NIRO EV. **Kia Niro súčasnej generácie patrí medzi naše najobľúbenejšie hybridy a plug-in hybridy**, pretože napriek relatívne slabšej mediálnej publicite má vynikajúci energetický manažment a skutočne jazdí s mimoriadne nízkou spotrebou paliva. Má vskutku priestranný interiér a kufor, primerané jazdné vlastnosti a konzervatívny vzhľad, ktorý na seba zbytočne nepúta pozornosť upozorňovaním na sekundárny elektrický pohon.
### Čo sa zmenilo? Nové Niro má dĺžku 4 420 mm, šírku 1 825 mm a výšku až do 1 570 mm, pričom vďaka platforme „K“ dosahuje rázvor 2 720 mm. Medzi ďalšie technické vylepšenia patrí mierne zvýšenie torznej tuhosti, ktoré prináša zlepšenia pri jazde, ovládaní a správaní vozidla pri riadení. Výrazné zvýšenie podielu vysokopevnej ocele lisovanej za tepla o 22 % sa prejavilo na lepšej efektivite a bezpečnosti. Okrem toho, zatiaľ čo hmotnosť surovej karosérie sa znížila o 6 % alebo 20,3 kg, torzná tuhosť sa zvýšila o 1 %, a to vďaka optimalizácii štruktúry a materiálu. Z estetického hľadiska sa toho v porovnaní s odchádzajúcou generáciou zmenilo dosť – nový je celý exteriér, ako aj interiér.
**EXTERIÉR**: Vonkajší vzhľad vozidla je v značnej miere inšpirovaný nielen modelom Habaniro, ale aj väčším modelom Sportage. Ide však skôr o prístup k štylizácii prednej masky, než o radikálnu prestavbu vozidla, pretože to kľúčové – predné svetlomety – ostávajú pre Niro špecifické. Doteraz používané elegantné a priestorovo veľkorysé svetlomety sú po novom vizuálne potlačené do úzadia, počas dňa tak má do popredia vystupovať svetelný podpis z LED pásov a lemy členitej prednej masky. Významným dizajnovým prvkom je čierny vertikálny pás, ktorý zvýrazňuje tretí stĺpik karosérie a blatník zadného kolesa.
**INTERIÉR**: Interiér Kie Niro prešiel významnou premenou. Často zvykneme čítať o revolúciách a obrovských evolučných skokoch, v tomto prípade však o veľkej evolúcii môžeme hovoriť aj naozaj. Interiér sa vo veľkej miere podobá na nové modely značky Sportage a EV6. To znamená multifunkčný volant s pomerne veľkou a plochou prednou stenou, združený obrazový panel spájajúci prístrojovú dosku s centrálnym dotykovým displejom, typicky neónovú grafiku infotainmentu s internetovými službami, digitálno-analógový panel ovládania klimatizácie s možnosťou prepnutia do režimu ovládania infotainmentu (navigácia, rádio, médiá, mapa, obľúbené a nastavenia). Stredová konzola s vysokou lakťovou opierkou obsahuje volič automatickej prevodovky zapracovaný do podoby kruhového ovládača, na tejto časti sú vyvedené aj jednoúčelové tlačidlá pre ovládanie komfortných funkcií a tlačidlo štartovania. Na rozdiel od EV6 je však táto konzola dotiahnutá až celkom dopredu, kde sú dátové a nabíjacie konektory a plocha pre uloženie smartfónu.
### Technológie DriveWise Z technického hľadiska zaujme aj možnosť vybavenia **projekčným 10-palcovým head-up displejom**, ktorý má mať priamy pozitívny vplyv na bezpečnosť. Z praxe už roky vieme, že head-up displeje, ak sú projektované na čelné sklo, skutočne zásadným spôsobom zlepšujú ergonómiu riadenia a celkom odbremeňujú vodiča od sledovania prístrojového panela pred volantom. Bezpečnosť však majú zvyšovať aj ďalšie technológie balíčka DriveWise od spoločnosti Kia. Napríklad asistent na zabránenie hroziacej kolízie (FCA) varuje vodiča a zabrzdí vozidlo v prípade možnej nehody s ostatnými účastníkmi cestnej premávky alebo chodcami. Funkcie zatáčania na križovatke a prechádzania križovatkou poskytujú ďalšiu úroveň bezpečnosti pri prejazde zákrut – dokonca dokážu aj zastaviť vozidlo, keď cez križovatku prechádzajú iné vozidlá zľava alebo sprava. Toto sú dva z mnohých bezpečnostných systémov patriacich do skupiny technológii DriveWise. ### Inteligentný manažment pohonu Rovnako ako KIA EV6, aj Niro má volič jazdných režimov DRIVE MODE priamo na volante, hneď pod jeho ľavým ramenom. Novinku v podobe funkcie „Greenzone Drive Mode“. Ide o funkciu, ktorá sleduje jazdný profil vodiča a na základe toho, kde a ako jazdí, vytvára zóny s predvoleným jazdným režimom. Napríklad plug-in hybrid má na trase medzi domovom a prácou predvolene využívať elektrický pohon, aby sa zabezpečila čo najnižšia emisná stopa počas bežného každodenného používania vozidla.
### Motorizácie Modely NIRO HEV a PHEV využívajú 1,6-litrový benzínový motor Kia Smartstream GDI s druhou generáciou šesťstupňovej dvojspojkovej automatickej prevodovky Kia (6DCT). Medzi vylepšenia motora GDI druhej generácie patria guľôčkové ložiská s nízkym trením, prevody optimalizované pre efektívnu činnosť prevodovky a odstránenie spiatočky, čo samo o sebe ušetrilo 2,3 kg. Spätný chod namiesto toho zabezpečuje výlučne elektromotor, čo pomáha znižovať emisie výfukových plynov počas cúvacích manévrov. Štvorvalcová jednotka má kombinovaný maximálny výkon 141 koní v kombinácii so synchrónnym elektromotorom s permanentným magnetom s výkonom 32 kW vo verzii HEV. Vo verzii PHEV má elektromotor výkon 62 kW, t. j. kombinovaný maximálny výkon je 183 koní a dojazd čisto na elektrinu až 65 km (kombinovaný cyklus WLTP, so 16-palcovými kolesami) s nulovými emisiami, čo je dostatočné pre väčšinu každodenných ciest do práce.
S modelom Niro PHEV prichádza na trh novinka v podobe 5,5 kWh vysokonapäťového ohrievača s pozitívnym teplotným koeficientom (PTC) od spoločnosti Hyundai Motor Group pre plug-in hybridné modely, ktorý predlžuje elektrický dojazd v chladnejších podmienkach. Samoregulačné keramické prvky zabezpečujú vyhrievanie kabíny, dopĺňajú vykurovací element vo vozidle a zaisťujú nepretržité prúdenie teplého vzduchu.
Elektrické Niro s akumulátorom poskytuje ekologické a praktické výhody s dojazdom 463 km (WLTP) čisto len na elektrický pohon. Medzi 6 000 – 14 600 ot./min. je dostupný výkon systému do 150 kW a okamžitý krútiaci moment 255 Nm. S maximálnou rýchlosťou 167 km/h a zrýchlením z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy má byť Niro celkom vhodné aj na diaľničnú prevádzku a za ideálnych okolností môže byť trakčný akumulátor s kapacitou 64,8 kWh nabitý z 10 % na 80 % za 43 minút. Nové Niro sa pritom dodáva so štandardným a praktickým nabíjacím konektorom CCS. Niro EV dostalo okrem špecifických 17-palcových zliatinových diskov aj špeciálnu spodnú masku a nárazník. ### Dostupnosť a ceny Príchod novej generácie vozidiel Kia Niro očakávame ešte v prvej polovici tohto roka, avšak za doteraz nezverejnené ceny. ### Kompletné technické údaje novej Kia Niro #### Benzínový elektrický hybrid (HEV) **1,6 litra/141 k GDi elektrický hybrid** * Typ Radový štvorvalec s atmosférickým nasávaním * Objem 1 580 cm3 * Vŕtanie x zdvih 72 x 97 mm * Kompresný pomer 14,0 : 1 * Max. výkon 105 k pri 5 700 ot./min. * Max. krútiaci moment 147 Nm pri 4 000 ot./min. * Ventilový rozvod 16 (štyri ventily na valec), CVVT na strane nasávania a výfuku * Palivový systém Priame vstrekovanie benzínu **Akumulátor a elektromotor** * Typ akumulátora Lítiovo-iónový polymérový * Napätie akumulátora 240 V * Kapacita akumulátora 1,32 kWh * Max. výkon (elektromotor) 32 kW * Max. krútiaci moment (elektromotor) 170 Nm **Spotreba paliva** * Spotreba zatiaľ nezverejnená * Emisie CO2 104 (16“ kolesá)/111 (18“ kolesá) * 0 – 100 km/h 10,4 sekundy * Najvyššia rýchlosť (km/h) 165 (16“ kolesá) * Prevodovka: Šesťstupňová dvojspojková prevodovka (6DCT) #### Benzínový plug-in hybrid (PHEV) **1,6 litra/183 k GDi plug-in hybrid** * Typ Radový štvorvalec s atmosférickým nasávaním * Objem 1 580 cm3 * Vŕtanie x zdvih 72 x 97 mm * Kompresný pomer 14,0 : 1 * Max. výkon 105 k pri 5 700 ot./min. * Max. krútiaci moment 147 Nm pri 4 000 ot./min. * Ventilový rozvod 16 (štyri ventily na valec), CVVT na strane nasávania a výfuku * Palivový systém Priame vstrekovanie benzínu **Akumulátor a elektromotor** * Typ akumulátora Lítiovo-iónový polymérový * Napätie akumulátora 360 V * Kapacita akumulátora 11,1 kWh * Max. výkon (elektromotor) 62 kW * Max. krútiaci moment (elektromotor) 203 Nm **Spotreba paliva** * Spotreba zatiaľ nezverejnená * Emisie CO2 23 g/km (16“ kolesá)/26 (18“ kolesá) * Dojazd v čisto elektrickom režime 65 km (16“ kolesá)/59 km (18“ kolesá) * 0 – 100 km/h 9,6 sekundy * Najvyššia rýchlosť (km/h) 168 (16“ kolesá) * Prevodovka: Šesťstupňová dvojspojková prevodovka (6DCT) #### Čisto elektrické vozidlo (BEV) **150 kW čisto elektrické vozidlo** **Akumulátor a elektromotor** * Typ akumulátora Lítiovo-iónový polymérový * Napätie akumulátora 358 V * Kapacita akumulátora 64,8 kWh * Max. výkon (elektromotor) 150 kW pri 6 000 – 9 000 ot./min. * Max. krútiaci moment (elektromotor) 255 Nm pri 6 000 – 9 000 ot./min. **Spotreba** * 15,7 (kombinovaná, kWh/100 km) * Emisie CO2 0 * (kombinované g/km) * Dojazd v čisto elektrickom režime 463 (km) * 0 – 100 km/h 7,8 sekundy * Najvyššia rýchlosť (km/h) 167 * Prevodovka: Jednostupňová redukcia #### Pohonná jednotka – Pohon predných kolies (FWD) * Zavesenie kolies Viacprvkové zavesenie (vzadu) so vzperami MacPherson (vpredu) **Riadenie** * Typ Hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom (C-MDPS) * Prevodový pomer riadenia (mm) 13,7 (HEV) 13,3 (PHEV, BEV) * Počet otáčok volantu (medzi krajnými polohami) 2,57 (HEV) 2,66 (PHEV, BEV) * Polomer otáčania (m) 5,3 **Disky a pneumatiky** * Štandard 16-palcové zliatinové disky, pneumatiky 205/60 R16 (štandard pre HEV/PHEV) * 17-palcové zliatinové disky, 215/55 R17 (štandard pre BEV) * 18-palcové zliatinové disky, pneumatiky, 225/45 R18 (voliteľne pre HEV/PHEV) **Rezerva** * Súprava na núdzovú opravu defektu/voliteľne dojazdové oceľové koleso * alebo plnohodnotné zliatinové koleso dostupné pre HEV **Brzdy** * Vpredu 280×25 mm (HEV/PHEV) 305×25 mm (BEV), odvetrávané kotúče * Vzadu 284×10 mm (HEV/PHEV/BEV), odvetrávané kotúče **Rozmery (mm)** * Celková dĺžka 4 420 Celková šírka 1 825 * Celková výška 1 545 (HEV/PHEV) 1 570 (EV) * Rázvor 2 720 Predný previs 895 * Zadný previs 805 Svetlá výška 160 (HEV/PHEV) 150 (EV) **Interiér** – **1. rad / 2. rad ** * Šírka vo výške hlavy 1 028 / 1 005 (HEV/PHEV) / 967 (BEV) * Priestor pre nohy 1 053 / 1 011 (HEV/PHEV) / 938 (BEV) **Maximálny objem batožinového priestoru (litrov) za druhým radom** * So sklopenými zadnými sedadlami * Elektrický hybrid (HEV) 451 1 445 * Plug-in hybrid (PHEV) 348 1 342 * Čisto elektrické vozidlo (BEV) 475 (+20 litrov vpredu) 1 392 * Palivová nádrž 42 (HEV) / 37 (PHEV) **Hmotnosti (kg)** * Pohotovostná hmotnosť (maximálna) 1 490 (HEV) 1 610 (PHEV) 1 739 (BEV) * Celková hmotnosť (maximálna) 1 940 (HEV) 2 060 (PHEV) 2 200 (BEV) * Príves, nebrzdený 600 (HEV a PHEV) 300 (EV) * Príves, brzdený 1 300 (HEV a PHEV) 750 (EV)








Pokračujte na ďalší príspevok »



Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku

  • Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.

     Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu.  Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.