Správu zverejnil na svojom webe denník Korzár, ktorý opísal celý priebeh verejného obstarávania.
Košický dopravný podnik vyhlásil verejné obstarávanie na nové električky ešte koncom februára 2021. Od začiatku sa však tender niesol v duchu posúvania termínov a lehôt. Pôvodný deadline na predkladanie ponúk bol stanovený na polnoc 12. apríla 2021. Napokon však došlo k posunutiu termínu na až na 3. mája.
„Záujemcovia o zákazku totiž už od 5. marca neustále zasielali žiadosti o vysvetlenia súťažných podkladov a dokumentácie, naposledy ešte 20. apríla 2021,“ uviedol na svojom webe denník Korzár.
Podozrivo dobrá ponuka
Na základe dvoch predložených ponúk napokon komisia označila 6. júla 2021 firmu Pesa za víťaza verejného obstarávania. Poľská firma podliezla cenovú ponuku Škody až o 21 percent, za 30 nových električiek si pýtali iba 64,5 milióna eur.
Neúspešná firma Škoda podala námietky na ÚVO pre nedostatočné objasnenie dôvodov uprednostnenia ponuky od firmy Pesa, čím mala byť Škoda limitovaná pri uplatňovaní revíznych postupov.
Okrem toho sa Škode nepáčilo, že komisia nepreskúmala podozrivo nízku víťaznú cenovú ponuku ani nereálne nízku výšku nákladov na údržbu.
Neúspešný uchádzač tiež spochybnil naplnenie základných kritérií pre účasť vo výberovom konaní. Konkrétne sa malo jednať o úroveň technického riešenia električky od firmy Pesa (rozmery vozidla, kapacita cestujúcich či nízkopodlažnosť).
Naťahovanie tendra
Nakoniec, rozhodnutím z 31. augusta, nariadil ÚVO zrušiť výsledky tendra a znovu vyhodnotiť predložené ponuky od firiem Pesa a Škoda.
„Úrad konštatuje, že v tejto časti ponuka úspešného uchádzača vykazuje také nezrovnalosti, ktoré mala odborne spôsobilá komisia kontrolovaného identifikovať,“ uviedol ÚVO v rozhodnutí.
„Keby sa tým podľa neho komisia náležite zaoberala, úspešným uchádzačom mohla byť Škoda. Nepriamo tým naznačil, že Pesa by mala byť zo súťaže vylúčená za nesplnenie podmienok účasti,“ uviedol vo svojom príspevku denník Korzár.
Dopravný podnik však nekonal a 6. októbra opätovne vyhlásil za víťaza poľskú firmu Pesa, čo spôsobilo následný polročný sklz. Toto rozhodnutie firma Škoda opäť pripomienkovala, no komisia tretíkrát označila poľskú firmu Pesa za víťaza tendra.
Komisia poslúchla odporúčanie ÚVO až pri štvrtom vyhodnotení ponúk z 3. marca 2022, a teda vylúčila Pesu pre nesplnenie podmienok účasti, takže v tendri zostala napokon len Škoda.
Eurofondy prepadli
Dôvody, pre ktoré komisia trikrát rozhodla v prospech firmy Pesa, nie sú zatiaľ známe. Napokon sa víťazom stala Škoda Transportation, avšak vzhľadom na stratený čas už firma nedokáže nové električky vyrobiť do konca 2023. Výsledkom tohto verejného obstarávania je, že už pridelené eurofondy na nákup 10 nových električiek za 27,5 milióna eur bez DPH prepadnú.
Koniec programového obdobia 2014 – 2020 pre získanie eurofondov bol totiž stanovený na 31.12.2023. Pôvodne mali byť nové vozidlá dodané do 22 mesiacov od podpisu zmluvy, k čomu by muselo dôjsť najneskôr vo februári, aby bolo možné eurofondy na nákup nových električiek uplatniť.