F1 Saudi Arabian GP 2022: Max je späť, Ferrari opäť vysoko, v cieli len 13 monopostov

Druhý víkend kalendára Formula 1 pre sezónu 2022 priniesol zopár strhujúcich súbojov. Stále sme však svedkami viacerých technických zlyhaní na nových monopostoch.
Vydané  Text: 

Počas uplynulého víkendu sme boli svedkami v poradí už druhej veľkej ceny Formula 1 pre rok 2022. Najrýchlejší mestský okruh v kalendári opäť priniesol zopár zaujímavých situácií, no dlho to vyzeralo tak, že hlavné boje budú v strede poľa. Napokon však **Veľkú cenu Saudskej Arábie úspešne dokončilo len 13 monopostov**. ### Preteky napriek teroristickému útoku Okruh v Jeddah dlhodobo patrí medzi tie menej obľúbené medzi fanúšikmi Formula 1. Ale keďže platí, kto drží „cash“ ten je kráľom, Saudská Arábia je napriek viacerým kontroverzným témam súčasťou kalendára Formula 1. **Ešte pred samotným vyvrcholením celého víkendu však hrozilo, že sa preteky vôbec nepôjdu**. Mohol za to teroristický útok, ktorý sa odohral len pár kilometrov od okruhu. Napokon však diplomacia a vôňa peňazí prevládla a my sme mohli byť svedkami zopár strhujúcich súbojov. Na štart sa pritom postavilo len 18 monopostov. **Chýbal Mick Schumacher**, ktorý počas kvalifikácie nezvládol riadenie svojho monopostu a vo vysokej rýchlosti narazil do tvrdej steny pozdĺž trate. Okamžite bol prevezený do nemocnice, no našťastie bol po pár hodinách a vyšetreniach prepustený. Do závodu však pre istotu nezasiahol. **Druhým pilotom, ktorý sa musel cez víkend uspokojiť s pozíciou diváka bol Yuki Tsunoda**. Už počas kvalifikácie jeho monopost trpel technickými problémami, ktoré ho napokon z hry úplne vyradili. ### Premiérová „pole“ pre Checa **Na štart sa tak postavilo redukované množstvo pretekárov, na čele, ktorých premiérovo stál Sergio Perez**. Išlo o jeho prvú „pole position“ a to už dokopy absolvoval viac ako dve stovky veľkých cien. Za ním boli Charles Leclerc, Carlos Sainz a jeho tímový kolega a aktuálny majster sveta, Max Verstappen. **Po odštartovaní sa Checo okamžite dostal do trháku, ktorý v niektorých okamihoch narastal až na hranicu troch sekúnd**. Možno by sa dalo povedať, že pokiaľ by sme nemali v prvých kolách interné súboje BWT Alpine, začiatok Veľkej ceny Saudskej Arábie by bol mierne nudným. **Od piateho kola sme však boli svedkami zaujímavej bitky medzi Estebanom Oconom a Fernandom Alonsom**. Obaja pritom jazdia za rovnakú stajňu, no to im absolútne nezabránilo v tom, aby divákov zdvíhali zo sedadiel. **Všetko začalo „nevinným“ zatvorením Fernanda Alonsa Estebanom Oconom práve v piatom kole**. Nasledujúcich 5-6 okruhov potom patrilo ružovým monopostom, ktoré sa tak postarali o poriadnu dávku vzrušenia. Je dôležité podotknúť, že obaja aktéri išli do vzájomných súbojov s rešpektom a podľa slov Ocona si ich obaja náramne užili, keďže vedia, čo si jeden k druhému môžu dovoliť. ### Technické patálie pokračujú **Bohužiaľ, možno aj kvôli poriadnemu „hard racingu“, dvojnásobný majster sveta Fernando Alonso preteky nedokončil**. V 36. kole prišla správa o žiadnom výkone jeho pohonnej jednotke a následne úplné vypovedanie poslušnosti v 38. kole. **Paradoxom však je, že toto rozpätie kôl bolo končeným hneď pre trojicu pretekárov**. **Postupne svoje monoposty odstavili Alonso, Ricciardo a Bottas**. Všetci sa sťažovali na technické poruchy. Pre McLaren Daniela Ricciarda to je pritom už ďalšia rana v prebiehajúcom ročníku, keďže „papájam“ táto sezóna nejde vôbec podľa predstáv. Množstvo neúspešných monopostov však týmto nekončí. **Ešte v 16. kole sa na scénu dostal aj Bernd Mayländer so svojim Safety Car po tom, čo Nicholas Latifi zažil menšie „déjà vu“ z Abu Zábí 2021**. V poslednej zákrute nezvládol menší pretáčavý šmyk svojho monopostu a Williams tak skončil v stene. **Neskôr, v úplnom závere pretekov, kvôli kontaktu s monopostom Lanca Strolla ukončil svoje pôsobenie v Jeddah aj Alex Albon**. Ten si navyše za tento stret vyslúžil trest v podobe odobratia troch miest na nasledujúcej Veľkej cene Austrálie. ### Keď Haas bojoval s Mercedesom… Nasledovala smršť v boxoch, keďže tento incident okamžite využili viacerí piloti na prezutie svojich áut. **Po výjazde z boxovej uličky sa na tretie miesto na chvíľu dostal z Pole Position štartujúci Checo Perez**. Ten prišiel o vedenie už skôr a to vďaka dokonalému klamu Ferrari. V neskorších kolách však aj kvôli hraničnému výjazdu z boxovej uličky prenechal miesto tretiemu Carlosovi Sainzovi. 21. kolo prinieslo reštart pretekov, čo ešte nebol čas na tie pravé boje na čele. Práve naopak. **Najzaujímavejší súboj sa odohrával v strede poľa. V 24. kole si poriadne zazávodili Kevin Magnussen s Lewisom Hamiltonom**. Áno, čítate správne. Haas sa bil s Mercedesom o šieste miesto. Hamilton pritom predviedol najhoršiu kvalifikáciu od sezóny 2017. Štartoval až z 15. miesta. Napokon skončil desiaty a K-Mag o jednu pozíciu pred ním. ### Trápenie, trápenie, trápenie **Pomerne katastrofálna sezóna pre všetky monoposty s pohonom Mercedesu tak pokračuje**. Ak si odmyslíme skvelé 5. miesto Georga Russela a siedmu priečku Landa Norrisa, tak opäť bol Mercedes len v druhej polovici. Pričom zmienený Ricciardo nedokončil kvôli technickým problémom, obaja piloti Williamsu preteky ukončili predčasne kvôli kolízii a Aston Martin sa „tešil“ len z predposledného 12. a posledného 13. miesta. V 41. kole prišiel na rad opätovný reštart po tom, čo službu vypovedalo viacero monopostov priamo na trati, o čom píšem vyššie. Možno aj vďaka tomu sme boli svedkami 9 kôl trvajúcich súbojov medzi Verstappenom a Leclercom. Najskôr sa obaja jazdi predbiehali za pomoci DRS, no v 43. kole prišlo ku kurióznemu momentu. Ani Ferrari ani Red Bull nechceli preťať detekčnú líniu DRS skôr, a preto pred ňou poriadne zabrzdili za čo sa im ich pneumatiky určite nepoďakovali. ### Napínavé až do konca Napriek tomu toto ešte nebol posledný súboj. **Ten najdôležitejší prišiel v 47. kole kedy Max Verstappen využil skvelý ťah s DRS a dostal sa do čela**. Aj keď sa Leclerc pokúšal dosadať opäť do čela, Max svoju pozíciu už neprepustil a do cieľa prišiel na prvom mieste s bodovým ziskom 25 bodov. **Extra bodík za najrýchlejšie kolo získal Monačan jazdiaci vo farbách Scuderie Ferrari**. Pre tradičnú stajňu to bolo také „malé pódiové double“ keďže na treťom mieste finišoval Carlos Sainz. Večný ochranca pneumatík, Checo Perez, skončil na štvrtom mieste a po pretekoch neskrýval sklamanie. Pekný moment však nastal medzi Verstappenom a Leclercom ihneď po vystúpení z monopostov. Obaja sa objali a zablahoželali si k skvele odvedenej práci. Veď napokon uznanie od oboch pilotov k svojmu rivalovi prišlo ešte na trati okamžite po odmávaní konca závodu. Zaobišli sme sa tak bez „inčidentu“, ktorý však viackrát visel na vlásku.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.