Nafta nevonia už ani Slovákom! Predajom áut v EÚ v roku 2021 dominoval úplne iný typ pohonu

Nafta sa z trhu pomaly sťahuje. Jej miesto nezaberá elektromobilita, ale úplne iná alternatíva.
Vydané  Text: 

Naftovým motorom už možno nič nepomôže. Aj vďaka tvrdým vládnym obmedzeniam naprieč celou Európou ich predaje rok čo rok klesajú. V roku 2021 tomu nebolo inak. Dalo by sa povedať, že nafta už nie je najobľúbenejším typom pohonu tak, ako tomu bolo kedysi. Jej miesto zaujali úplne iné autá **a nie sú to elektromobily**. ### Kríza poznačila celý trh V minulom roku sme aj vďaka polovodičovej kríze mohli sledovať útlm celého trhu s automobilmi. Ten najviac poznačil predaje áut s klasickým pohonom. **Celkovo benzínové a naftové vozidlá za rok 2021 zaznamenali prepad**. Napriek tomu sa ich na európskom trhu predalo celkovo až 59,6 % z podielu všetkých predaných nových áut. **Od októbra do decembra 2021** si konvenčné autá v predajoch výrazne pohoršili. **V prípade benzínu sa bavíme o prepade až o 33,5 % na celkových 778 450 kusov**. V jednoduchosti by sa dalo povedať, že autá s benzínovými motormi sa prepadli naprieč všetkými trhmi v Európskej únii okrem toho bulharského (+9,1 %), írskeho (+0,3 %) a slovinského (+12,8 %).** Ich podiel na trhu sa medziročne znížil zo 40,6 % v roku 2020 na 35,8 % za rovnaké hodnotené obdobie minulého roku**.
### Nafta je na tom najhoršie Pri pohľade na štatistiky predaja naftových áut vidíme ešte väčší prepad, ako v prípade benzínového pohonu. **Celkovo si naftové autá v Q4 2021 pohoršili až o nezanedbateľných 50,9%. Z 729 466 predaných kusov v roku 2020 sa prepadli na 358 083 kusov**. Obrovský pokles sa odohral na všetkých trhoch členských štátov EÚ okrem Bulharska (+14,3%). Ako výsledok neustále znižujúceho sa záujmu o autá tohto typu sa trhový podiel medziročne pre 4. kvartál znížil len na 16,5%. **Vo finále však nafta stále predstavuje dominantnú zložku trhu so zastúpením v podobe až 40 %**. ### Alternatíva valcuje Darí sa ale iným druhom pohonu. **V poslednom štvrťroku 2021 si výrazným spôsobom polepšili elektromobily**. Zaznamenali nárast v predajoch až o 24,9 % na celkovo 309 598 kusov. Tento nárast bol však v porovnaní s rokom 2020 len nepatrný. Práve na začiatku aktuálnej dekády dosiahli predaje elektromobilov až 216,9-percentný nárast. Ten bol však spôsobený predovšetkým zavedením rôznych úľav a výhod v jednotlivých členských štátoch.
Všeobecne **[najpredávanejším elektromobilom](https://www.jato.com/in-2021-battery-electric-vehicles-made-up-one-in-ten-new-cars-registered-in-europe/) za minulý rok bola Tesla Model 3**, ktorá si pripísala až 64 % medziročný nárast. V Európe sa jej predalo dokopy až 141 221 kusov. Na druhom mieste s obrovským odstupom za „Muskovým“ elektromobilom je **Renault Zoe**, ktorý však už zákazníkov tak veľmi neláka. Jeho 28-percentný prepad predajov a celkovo „len“ 71 579 predaných kusov hovorí za všetko. Na treťom mieste sa umiestnil **Volkswagen ID.3** s medziročným nárastom predajov 23 % a s celkovým množstvom dodaných kusov 69 090. **Za rok 2021 bolo zaregistrovaných až 878 432 nových elektromobilov**. **Celoročný prehľad predajov plug-in hybridných vozidiel odhaľuje výrazný medziročný nárast. Ten činí až 70,7 % na celkovo 867 092 kusov**. ### HEV prekonali aj naftu Najviac sa však darilo kategórii hybridných áut. **Posledné tri mesiace minulého roka boli síce v znamení nepatrného rastu (0,4%), celkovo si však táto kategória v roku 2021 polepšila o úctyhodných 60,5 %**. Dodaných bolo až 1 901 239 kusov hybridov, čo je o 48 kusov viac ako v prípade nafty.
Poslednou zaujímavou kategóriou sú **autá poháňané plynom**. Tých s pohonom na LPG sa v Európskej únii v roku 2021 predalo 59 959 kusov. ### Ani Slovákom už nevonia nafta, no benzín sa stále drží Slovákom taktiež už naftový pohon nie je po vôli tak ako v minulosti. **Za minulý rok sa u nás predalo len 14 909 čisto dieselových áut**. V roku 2020 ich bolo až 19 082. Predstavuje to prepad predajov o 21,9 %. Okrem nafty sa však nedarí ani benzínu. **Dodaných benzínových áut bolo síce až 42 184, no oproti roku 2020, kedy ich bolo predaných až 47 264, je to prepad o 10,7 %**.
**Predaje áut na LPG však u nás možno aj vďaka novým [modelom Dacia](https://www.autoviny.sk/testy/123306/test-dacia-logan-10-tce-lpg-nesudte-dokedy-neskusite) zaznamenali pomerne výrazný nárast. Medziročne sa zvýšili o 76 %**, no aj tak sa ich za minulý rok predalo len 954 kusov. Na našom trhu sa v sfére alternatívnych pohonov výrazným spôsobom darilo práve hybridom. [Podľa dát z ACEA](https://www.acea.auto/fuel-pc/fuel-types-of-new-cars-battery-electric-9-1-hybrid-19-6-and-petrol-40-0-market-share-full-year-2021/) sa ich u nás predalo až 15 148 kusov, čo je nárast o 109,4 %. Za nimi sú na druhej priečke v oblasti predaja **plug-in hybridné autá** s celkovo 1 166 predanými kusmi (+35,1 %). Na treťom mieste sa umiestnili elektromobily sa celkovo 1 105 dodanými vozidlami (+20,4 %).




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.