Kontroly jazdeniek ukazujú, že stáčanie a nepriznané nehody sú stále veľký problém

Rekordérom roka 2021 v stáčaní kilometrov je predajca, ktorý „nacúval“ 260-tisíc kilometrov.
Vydané  Text: 

Kúpa jazdeného automobilu so sebou vždy niesla značnú mieru rizika. Varovným signálom môže byť už samotná cena vozidla, avšak vyplatiť viac automomaticky neznamená priplatiť si za vyššiu kvalitu. Podvody na trhu s jazdenými automobilmi sú realitou nielen na Slovensku, ale prakticky všade vo svete. **Predajcovia manipulujú s odometrami**, vozidlá po nehodách avizujú ako *nikdy nebúrané* či nemajú obavy ďalej predávať odcudzené autá. Pri kúpe jazdeného vozidla z bazára a súkromnej osoby je preto nanajvýš vhodné zvýšiť opatrnosť a nedôverovať. To, čo záujemcovi o kúpu môže zachrániť peniaze a starosti, je **dôkladné preverovanie histórie vozidla** a tiež **fyzická kontrola** jeho aktuálneho stavu. Žiadny seriózny predajca sa neurazí za to, že kupujúci chce vozidlo dostaviť do servisu a nechať skontrolovať. Takýto predajca ochotne vydá identifikačné údaje a potvdí, že sú pravé. ### Štatistiky z online kontrol Napriek tomu, že dnes existuje niekoľko možností, ako si [overiť históriu vozidla](https://www.autoviny.sk/novinky/119679/kladivo-na-podvodnikov-stat-vyrazne-ulahcil-nakup-jazdeniek-o-aute-uz-zistite-skoro-vsetko), mnoho kupujúcich to stále nerobí. Investovať do takejto previerky niekoľko eur považujú za zbytočný luxus, pritom náklady na neskorší servis budú násobne prevyšovať takéto drobné investície. Dátová spoločnosť carVertical sumarizovala predchádzajúci rok a zverejnila výročnú správu so zaujímavými **štatistikami týkajúcimi sa trhu s jazdenými vozidlami**. Nejde však len údaje zo slovenského trhu, spoločnosť pôsobí v celkom 25 krajinách. Zhromažďuje informácie o vozidlách z databáz využitím VIN kódov a následne generuje správy o histórii automobilov. ### Každé piate auto malo stočené kilometre Neprekvapivo z dát vyplynulo, že až **18,5% všetkých kontrolovaných jazdených áut malo stočené kilometre**. Manipulácia s odometrom je najjednoduchší spôsob, ako zvýšiť trhovú hodnotu vozidla, zároveň je pre kupujúceho nebezpečný. Spoľahlivosť, bezpečnosť, technická kondícia vozidla sú podmienené mnohými faktormi, ako spôsob použitia, región prevádzky, (ne)zodpovedný prístup k údržbe a servisu a v neposlednom rade aj vekom a kilometrovým nájazdom. **Rekordmanom roka 2021** je predajca, ktorý na Mercedese Triedy E stočil odometer o **259 843 kilometrov** z pôvodných vyše 845-tisíc. Skutočnosť, že bolo toto vozidlo ešte schopné jazdy, je nepochybne dobrou správou pre všetkých majiteľov vozidiel tejto značky, ale potenciálny kupujúci sa vďaka kontrole vozidla vyhol podvodu. Čo sa dialo ďalej, či bol predávajúci nejakým spôsobom riešený orgánmi činnými v trestnom konaní, už nevieme. Kuriózne je číslo 7 112 444 874 – to je počet stočených kilometrov všetkých kontrolovaných vozidiel dovedna, čo je ekvivalent 177-tisíc ciest okolo Zeme.

Podvod roka? Nemci predávajú Slovákom autá určené na zošrotovanie.

Pri nákupe auta zo zahraničia je zvýšená obozretnosť na mieste. Z Nemecka sa k nám začali dovážať autá, ktoré sú doma určené na zošrotovanie, Slováci tak majú doplatiť na neznalosť zákonov.

### Poškodenia áut nemožno bagatelizovať Počas minulého roka z dát vyplynulo aj to, že častým problémom jazdených áut sú poškodenia. Dátová spoločnosť v tejto štatistike nerozlišuje medzi vážnymi nehodami „na totálku“ a menej závažnými škodovými udalosťami, vypovedá len o stave trhu s jazdenkami z hľadiska výsledku online kontrol ich histórie. Údaje poukazujú na to, že záujemcovia o kúpu jazdených áut by si mali davať pozor na predchádzajúce poškodenia automobilov značky BMW. Práve táto automobilka zaujala nelichotivé prvé miesto v rebríčku **najčastejšie poškodených jazdených automobilov**. Až 47,77 percenta kontrolovaných bavorákov bolo v minulosti poškodených v rôznej miere. Poskytovateľ týchto údajov to interpretuje tak, že má ísť o dôsledky dopravných nehôd, ale pravdou je, že mohlo ísť aj o [škodové udalosti na parkoviskách](https://www.autoviny.sk/novinky/122217/co-robit-ak-ste-nasli-svoje-auto-poskriabane-alebo-naburane-aktualny-postup). K uvedenému údaju je však potrebné uviesť aj podstatnú skutočnosť, že až 40,38% kontrolovaných vozidiel značky BMW v roku 2021 bolo vyrobených v rokoch 1990 až 2010 – teda išlo o celkovo najstaršie kontrolované jazdenky. Je prirodzené, že s rastúcim vekom pribúda aj poškodení. BMW radu 3 je zároveň **najčastejšie kontrolovaným jazdeným autom roka 2021, rovnako aj značka ako taká**. Spoločnosť neuvádza, či tieto vozidlá mali aj v inzerátoch uvedené, že boli v minulosti poškodené. Prechádzajúce poškodenia mohli mať rôzne charaktery, ale pravdou je, že **predávajúci má potenciálneho kupujúceho oboznámiť s kompletnou servisnou históriou**, vrátane drobných škodových udalostí. Slovenskou realitou ostáva, že mnohí predajcovia prechádzajúce nehody a škodové udalosti taja, aby tak zvýšili trhovú hodnotu vozidla. Naďalej tak ide o **jeden z najväčších problémov trhu s jazdenými vozidlami**. ### Pozor pri nákupe jazdenej Octavie Údaje ďalej poukázali aj na to, že **obozretnosti nikdy nie je dosť**. Kradnuté autá sa stále predávajú aj napriek tomu, že trh aj legislatívy krajín už majú na podvodníkov páky. V celkového množstva kontrolovaných vozidiel podľa ich VIN čísla vzišlo 672 výsledkov označených ako „ukradnuté“. Najviac kradnutým modelom auta bola Škoda Octavia s 38 ukradnutými vozidlami. Podľa zverejnenej správy je pravdepodobnosť krádeže Octavie 3,75-krát vyššia ako napríklad u vozidla BMW radu 3. To znamená, že majitelia Škodoviek by mali byť mimoriadne opatrní a dobre sa o svoje autá starať a zabezpečiť ich, sumarizuje tlačová správa dátovej spoločnosti.

Táto štatistika mnohých nepoteší. Až 20% áut ponúkaných v bazároch je životu nebezpečných

Český startup Carvago, zaoberajúci sa preverovaním jazdených vozidiel, ukázal hrozivé štatistiky. Veľká časť áut ponúkaných autorizovanými bazármi nemá na cestách kvôli zlému technickému stavo čo robiť.

Inzercia

Advertisement

Inzercia




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.