Aktuality

Je to oficiálne: Renault sa stane plne elektrickou značkou a riaditeľ objasnil aj budúcnosť Dacie

  • Renault sa stane plne elektrickou značkou už v roku 2030;
  • Skupina bude aj naďalej predávať autá so spaľovacími motormi, ale iba cez značku Dacia;
  • Dacia má byť konvenčnou automobilkou čo najdlhšie, ako to len bude možné.

Renault je lídrom aj napriek pomerne malej ponuke

Značka Renault momentálne prechádza významnou transformáciou. Nositeľmi tejto zmeny sú nový Renault Megane E-TECH Electric, ale aj nedávno oživený model Renault 5.

V Európe značka Renault už dnes patrí k lídrom trhu elektromobility vďaka modelu Zoe, hoci slovenská ponuka elektromobilov je pomerne skromná: Zoe, ďalej úžitkový Master E-Tech Electric a napokon atypické vozidlo Twizy, ktorého test vám prinesieme už o niekoľko dní.

V zahraničí však ponuka elektrických vozidiel tiež nie je veľmi pestrá, tvoria ju uvedené vozidlá a tiež Twingo E-Tech Electric a úžitkový Kangoo Van Electric. Ten sa medzičasom stal držiteľom ocenenia IVOTY Medzinárodná dodávka roka 2022 a test naftovej verzie Kangoo Van Blue dCi 95 sme vydali pred týždňom.

Ponuka hybridov je o niečo rozmanitejšia, pozostáva z plug-in hybridných PHEV modelov Megane Grandtour, Captur a Megane hatchback, k tomu sa modely Clio a Arkana ponúkajú ako káblom nenabíjateľný hybrid HEV. Pre zákazníka môže byť trocha zmätočné, že oba typy pohonov Renault označuje E-TECH.

Prečítajte si aj:


Najvyšší výkon má pri 11-tisíc otáčkach. Test Renault Zoe Intens R135 Z.E. 50

ERIK STRÍŽ


Test Renault Kangoo Van Blue dCi 95: Dodávka roka 2022 v našom redakčnom teste

ERIK STRÍŽ


Renault sa stane plne elektrickou značkou už v roku 2030

Napriek relatívne obmedzenej ponuke elektrifikovaných vozidiel má však Renault vysoké ciele. Denník Autonews Europe vydal správu s vyjadrením generálneho riaditeľa automobilky Renault, ktorý veľmi presne definoval termín prechodu celého modelového portfólia na elektromobilitu. „Renault bude v roku 2030 v Európe 100-percentne elektrický,“ povedal de Meo minulý štvrtok na mediálnom podujatí v technickom centre Renaultu neďaleko Paríža.

Renault sa tak pripája k rastúcemu zoznamu značiek, ako Peugeot, Fiat, Mercedes-Benz, Ford či Jaguar, ktoré vydali dali podobné prísľuby tiež.

Dacia má byť konvenčnou automobilkou čo najdlhšie, ako to len bude možné

De Meo však povedal, že Renault Group bude pravdepodobne aj po tomto dátume predávať modely s motormi s vnútorným spaľovaním, a to prostredníctvom značky Dacia. Skupina si takúto zálohu ponechá pre prípad, ak kľúčové faktory, ako nedostatočná infraštruktúra alebo vysoké ceny elektriny, nebudú priaznivé pre zostavu len s elektrickým pohonom.

Máme plán B,“ povedal a dodal, že Dacia bude elektrifikovaná až „v poslednej možnej chvíli“, a to spôsobom, ktorý rešpektuje predajný koncept značky „hodnota za peniaze“.

„Máme povinnosť zúčastniť sa na prechode na uhlíkovo neutrálnu Európu,“ povedal de Meo pri diskusii o novom cieli pre Renault stať sa výhradne elektrickou automobilkou.

Prečítajte si aj:


Máme cenník elektrickej Dacie Spring pre Slovensko - doslova šokuje nízkou cenou

ERIK STRÍŽ


PRVÁ JAZDA: Dacia Duster zreje ako víno! Je každým rokom lepšia a facelift prináša výrazné zlepšenia

Juraj Hrivnák


Takto vyzerá najlacnejšia Dacia Jogger za 13 550 eur! Čo dostanete za svoje peniaze?

Peter Orosz


Nové auté budú drahšie a menej dostupné

Na Slovensku sa dopyt po elektromobiloch tiež nevyvíja najlepšie. Realitou roka 2021 je len 3-percentný trhový podiel nových elektromobilov a plug-in hybridov. V absolútnych číslach je to 1 104 elektromobilov, 146 vozidiel nafta+PHEV, 1 020 vozidiel benzín+PHEV a jedno vozidlo benzín+LPG+PHEV, dovedna 2 271 kusov. To je o 490 kusov vozidiel viac ako v roku 2020, lenže stále podstatne zaostáva za priemerom Európskej únie.

Počas prvých troch štvrťrokov 2021 mali elektromobily a plug-in hybridy v Európe až 18,9-percentný trhový podiel, zatiaľ čo u nás len tri percentá. Pritom do roku 2025 by sa u nás malo predávať až 51 520 týchto vozidiel ročne, aby sa napĺňali ambície o znižovaní emisií z osobnej dopravy. To znamená, že musíme u nás predávať až 20-násobok súčasných počtov elektromobilov a plug-in hybridov.

Ďalšie veľké sprísnenie regulácií automobilového priemyslu v Európskej únii príde už v roku 2025, po ktorom bude uplatňovaná emisná norma EURO 7. Očakáva sa, že ešte viac zvýšia náklady na predaj automobilov s motormi s vnútorným spaľovaním, čo napokon dotlačí zákazníkov, aby si kupovali drahšie automobily na elektrický pohon alebo od zámeru nakupovať novo upustili. Na výber však budú mať naďalej veľké množstvo jazdených automobilov starších emisných noriem, vrátane tých, ktoré sú pre zdravie ľudí vyslovene škodlivé, teda tie bez filtra pevných častíc.

Čisté ceny vzrástli o 6 až 7 percent, povedal De Meo a uznal, že nedostatok čipov, ktorý viedol automobilky k tomu, aby uprednostňovali predaj ziskovejších vozidiel, a inflácia tlačili ceny nahor. Napriek tomu sme boli lepší ako trh, čo sa týka cien, povedal.

Renault podľa neho zlepšuje svoje čísla väčším počtom súkromných predajov a znižovaním rozmanitosti ponuky. De Meo poukázal na nové SUV Arkana ako na kľúčový model. 60 percent predajov smerovalo k súkromným nákupcom a 60 percent predajov tvorili hybridy s menším počtom možných kombinácií ako konkurenti, ako napríklad Peugeot 3008.

Renault dosiahol v prvom polroku 2021 relatívne malý zisk s prevádzkovou maržou 2,8 percenta. De Meo a finančná riaditeľka, zároveň zástupkyňa generálneho riaditeľa, Clotilde Delbosová, predstavia výsledky automobilky za rok 2021 18. februára 2022.

Erik Stríž je motoristický novinár, editor magazínu Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie