Manuálu zvoní umieračik! V autoškolách sa čoskoro prestane učiť jazda s manuálnou prevodovkou

Pôjde o definitívny koniec pre manuálne prevodovky.
Vydané  Text: 

O konci manuálnych prevodoviek sa hovorí už pomerne dlho a existujú tiež miesta, kde klasické manuálne prevodovky skutočne ťahajú za kratší povraz. Najbežnejším príkladom pre nás môžu byť Spojené štáty americké, kde si možnosť ručného radenia stupňov vyberá približne 5 % motoristov. V rámci bežných modelov klasickú prevodovkou dokonca ani nenájdete, alebo si za ňu musíte priplatiť! Skutočnosť, že by ľudia mohli zlenivieť a začať jazdiť výhrade „na automate“ aj v Európe, dodnes straší fanúšikov motorizmu, ktorí majú benzín v krvi. Je síce pravda, že podiel predaných áut bez tretieho pedálu z roka na rok rastie, no ešte stále nachádzame na trhu dostatok modelov, ktoré klasickú prevodovku ponúkajú štandardne. ### Elektrifikácia s manuálom nepočíta Vyzerá to tak, že **manuálnu prevodovku nakoniec nezabije ľudská lenivosť, ale ekologická politika Bruselu.** Tlak na elektrifikované pohony komplikuje výrobcom život, ktorým kombinácia elektromotorov s klasickým spaľovacím agregátom znemožňuje jednoducho implementovať manuálnu prevodovku do výroby. Aj preto sú všetky ponúkané hybridy výhradne s automatickou, respektíve CVT prevodovkou. A pokiaľ sa pýtate, aká je budúcnosť manuálu v elektromobiloch, tak vás asi sklameme. **Elektrické vozidlá nepotrebujú klasickú viacstupňovú prevodovku, častokrát v nich nájdete už len volič smeru.** Číňania nás síce presvedčili, že vyrobiť také auto je síce možné, z praktického hľadiska však ide o úplnú zbytočnosť, ktorá by celú konštrukciu zbytočne skomplikovala a predražila. O smrti manuálnych prevodoviek sa pritom už oficiálne začalo hovoriť napríklad vo Veľkej Británii, ktorá po vzore Európskej únie taktiež plánuje zákaz predaja spaľovacích áut. A to dokonca o 5 rokov skôr než samotné európske spoločenstvo.
### Zmena vyučovania v autoškolách Na transformáciu sa pripravujú aj tamojšie autoškoly. Od žiakov sa čoskoro nebude vyžadovať, aby absolvovali kurz s vozidlom s manuálnou prevodovkou. *„Svet áut sa mení. Prichádza revolúcia. Myslím si, že mladí ľudia si začínajú uvedomovať, že rok 2030 nie je až tak ďaleko,“* povedal pre Telegraph prezident tamojšej automobilovej asociácie, Edmund King. *„Čoraz častejšie začíname chápať, že učiť ľudí v autoškolách preraďovať prevodové stupne nie je nevyhnutné. Vo veľmi blízkej budúcnosti budeme musieť jazdiť iba s automatom, pretože všetky elektromobily sú automatické.“* ** Britská organizácia DVSA, ktorá pripravuje povinné testy pre autoškoly, už potvrdila, že s prechodom na elektrické vozidlá začína postupne pripravovať nové postupy pre autoškoly.** Lekcie o výbere vhodného prevodového stupňa by sa mohli nahradiť tým, ako čo najlepšie využiť kapacitu svojej batérie. Vodiči, ktorí absolvujú test na automate by pritom mali povolené používať aj vozidlá s manuálnymi prevodovkami, aby sa zabezpečilo, že budú môcť stále jazdiť na starších a klasických autách. Podľa analýzy údajov Agentúry DVSA sa **podiel britských vodičov, ktorí sa vzdelávajú alebo absolvujú test s automatickou prevodovkou od roku 2008 už viac ako strojnásobil.** Zatiaľ čo v roku 2008 sa v tomto režime vykonalo iba 3,8 percenta testov, v priebehu minulého roka už išlo o 13,8 percenta.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.