O konci manuálnych prevodoviek sa hovorí už pomerne dlho a existujú tiež miesta, kde klasické manuálne prevodovky skutočne ťahajú za kratší povraz. Najbežnejším príkladom pre nás môžu byť Spojené štáty americké, kde si možnosť ručného radenia stupňov vyberá približne 5 % motoristov. V rámci bežných modelov klasickú prevodovkou dokonca ani nenájdete, alebo si za ňu musíte priplatiť!
Skutočnosť, že by ľudia mohli zlenivieť a začať jazdiť výhrade „na automate“ aj v Európe, dodnes straší fanúšikov motorizmu, ktorí majú benzín v krvi. Je síce pravda, že podiel predaných áut bez tretieho pedálu z roka na rok rastie, no ešte stále nachádzame na trhu dostatok modelov, ktoré klasickú prevodovku ponúkajú štandardne.
Elektrifikácia s manuálom nepočíta
Vyzerá to tak, že manuálnu prevodovku nakoniec nezabije ľudská lenivosť, ale ekologická politika Bruselu. Tlak na elektrifikované pohony komplikuje výrobcom život, ktorým kombinácia elektromotorov s klasickým spaľovacím agregátom znemožňuje jednoducho implementovať manuálnu prevodovku do výroby. Aj preto sú všetky ponúkané hybridy výhradne s automatickou, respektíve CVT prevodovkou.
A pokiaľ sa pýtate, aká je budúcnosť manuálu v elektromobiloch, tak vás asi sklameme. Elektrické vozidlá nepotrebujú klasickú viacstupňovú prevodovku, častokrát v nich nájdete už len volič smeru. Číňania nás síce presvedčili, že vyrobiť také auto je síce možné, z praktického hľadiska však ide o úplnú zbytočnosť, ktorá by celú konštrukciu zbytočne skomplikovala a predražila.
O smrti manuálnych prevodoviek sa pritom už oficiálne začalo hovoriť napríklad vo Veľkej Británii, ktorá po vzore Európskej únie taktiež plánuje zákaz predaja spaľovacích áut. A to dokonca o 5 rokov skôr než samotné európske spoločenstvo.

Zmena vyučovania v autoškolách
Na transformáciu sa pripravujú aj tamojšie autoškoly. Od žiakov sa čoskoro nebude vyžadovať, aby absolvovali kurz s vozidlom s manuálnou prevodovkou. „Svet áut sa mení. Prichádza revolúcia. Myslím si, že mladí ľudia si začínajú uvedomovať, že rok 2030 nie je až tak ďaleko,“ povedal pre Telegraph prezident tamojšej automobilovej asociácie, Edmund King. „Čoraz častejšie začíname chápať, že učiť ľudí v autoškolách preraďovať prevodové stupne nie je nevyhnutné. Vo veľmi blízkej budúcnosti budeme musieť jazdiť iba s automatom, pretože všetky elektromobily sú automatické.“
** Britská organizácia DVSA, ktorá pripravuje povinné testy pre autoškoly, už potvrdila, že s prechodom na elektrické vozidlá začína postupne pripravovať nové postupy pre autoškoly.**
Lekcie o výbere vhodného prevodového stupňa by sa mohli nahradiť tým, ako čo najlepšie využiť kapacitu svojej batérie. Vodiči, ktorí absolvujú test na automate by pritom mali povolené používať aj vozidlá s manuálnymi prevodovkami, aby sa zabezpečilo, že budú môcť stále jazdiť na starších a klasických autách.
Podľa analýzy údajov Agentúry DVSA sa podiel britských vodičov, ktorí sa vzdelávajú alebo absolvujú test s automatickou prevodovkou od roku 2008 už viac ako strojnásobil. Zatiaľ čo v roku 2008 sa v tomto režime vykonalo iba 3,8 percenta testov, v priebehu minulého roka už išlo o 13,8 percenta.