Dychberúca a kontroverzná. Aj taká bola posledná Veľká cena Abú Zabí, ktorá priniesla nového šampióna

Tí, ktorí včera poobede zasadli pred televízor k Formule 1, mohli byť spočiatku sklamaní. Prvých 57 kôl poslednej Veľkej ceny tohtoročnej edície vyzeralo na jednoznačnú záležitosť Mercedesu. Avšak motoršport svoju nevyspytateľnosť potvrdil v plnej paráde a my sme mohli byť svedkami azda najkontroverznejšieho závodu za posledné roky, ktorý priniesol nového svetového šampióna.
Vydané  Text: 
### Bitka nervov sa zmenila na bitku právnikov Už pred samotným začiatkom posledného závodu v sezóne 2021 bolo všetkým jasné, že nepôjde len o bitku nervov, ale že do Veľkej ceny pravdepodobne zasiahnu aj traťoví maršali, prípadne šéf pretekov **Michael Masi**. Avšak to, čo sa udialo v posledných kolách Veľkej ceny Abú Zabí, zostane v pamäti fanúšikov Formula 1 ešte dlhé roky. **Verstappen, novopečený majster sveta F1**, mal síce na štarte najvýhodnejšiu pozíciu po jeho prelete cez Q3, kedy Hamiltonovi nadelil až 0,371 sekundy, avšak na začiatku Veľkej ceny nezvládol štart a o prvé miesto okamžite prišiel. Podľa štatistík mal oproti Hamiltonovi až o 0,1 sekundy horší reakčný čas, čo sa najmä proti šampiónovi, akým Hamilton nepochybne je, nerobí. ### A je vymaľované… Od tohto momentu sa zdalo, že je vymaľované. Mnohí síce počas prvého kola mohli nadávať na traťových komisárov za to, že **Hamiltonovi neudelili trest za jeho výjazd mimo trať** a skrátenie si okruhu, avšak ako sa neskôr ukázalo, vplyv na jeho rýchlosť by to nemalo. Hamilton doslova letel a už po prvých šiestich kolách si na svojho hlavného rivala vybudoval náskok 2,1 sekundy. Ten ešte do 12. kola zveľadil na 5 sekúnd a všetko sa zdalo byť rozhodnuté. V 14. kole však do boxovej uličky zavítal Verstappen a dostal úplne novú tvrdú sadu pneumatík. O kolo neskôr, teda v 15. kole, sa v boxovej uličke objavil aj Hamilton. Zaujímavosťou je, že Brit na týchto najtvrdších pneumatikách odjazdil zvyšnú časť závodu. V konečnom zúčtovaní teda Hamiltonove pneumatiky zvládli neskutočných 43 kôl! ### Checo je legenda! Tí, čo si našli v nedeľu poobede čas a Veľkú cenu Abú Zabí si pozreli, pravdepodobne na chvíľku mohli mať pocit, že sa závod zdramatizuje. V 18. kole Verstappen predbehol dovtedy tretieho Sainza a na Hamiltona strácal stále niečo viac ako 8 sekúnd. Avšak v 20. kole sa na zadné krídlo Sergia Peréza zavesil dovtedy na druhom mieste jazdiaci Brit. V tomto okamihu sa ukázala Perézova genialita, kedy dokázal Hamiltona spomaliť natoľko, že s ním Verstappen mohol nadviazať aspoň vizuálny kontakt. ### Smutný koniec Ice Mana V 21. kole však Peréz na starých najmäkších pneumatikách viac útokom 7-násobného majstra sveta nedokázal odolávať. Od tohto momentu bol na čele neohrozene Hamilton až do 57. kola. Medzitým sme mohli vidieť žlté vlajky, ktoré boli spustené kvôli kolízii Kimiho Räikkönena. Legendárneho Fína zradili brzdy a so svojím monopostom jemne narazil do bariéry, čo malo za následok poškodenie predného krídla. Po následnej návšteve boxovej uličky bolo jasné, že kariéra majstra sveta z roku 2007 sa skončí týmto spôsobom. Tak či onak, tieto žlté vlajky pre priebeh závodu prakticky nič neznamenali. Medzitým v 27. kole skončil aj mladý George Russell, pre ktorého to bola posledná Veľká cena vo farbách Williamsu. Od pondelka 13.12.2021 je oficiálne kolegom Hamiltona. ### 18 sekundový náskok nestačil Do 38. kola sa náskok Brita jazdiaceho za Mercedes zvýšil pred Verstappenom až na 18 sekúnd a zdalo sa, že je rozhodnuté. Holanďan síce navštívil v 37. kole boxovú uličku a dostal nové pneumatiky, avšak podľa prepočtov by musel na Hamiltona sťahovať v priemere 0,8 sekundy na kolo, aby ho mohol v posledných zákrutách vôbec dobehnúť. Hamilton však naďalej letel svojim tempom a aj keď sa Verstappen akokoľvek snažil, do 47. kola sa mu podarilo náskok stiahnuť len o niečo viac ako 5 sekúnd. Všetko sa však zmenilo s príchodom 53. kola. ### Ako Latifi pripravil Hamiltona o titul Po súboji s Mickom Schumacherom nezvládol zadnú časť svojho monopostu Nicholas Latifi a na trať vyšiel Safety car. 5 kôl pred koncom, aj napriek naliehaniu Tota Wolffa na Michaela Masiho, sa začínalo prakticky od znova. Hamilton nemohol zájsť do boxovej uličky, nakoľko by prišiel o výhodu prvého miesta práve v prospech Verstappena. Medzitým to však v Red Bulle riskli a Verstappena stiahli na posledné prezutie pneumatík na najmäkšiu sadu. V 55. kole kvôli zlyhávajúcemu motoru odstúpil Peréz. Aj tento ťah sa ukázal ako genialita stratégov Red Bullu. Ak by totiž Peréza nechali na trati, prípadné zlyhanie jeho pohonnej jednotky by malo za následok to, že by sa Veľká cena dokončila za Safety car. To by automaticky znamenalo prepisovanie historických tabuliek 8. titulom pre Hamiltona. ### Kontroverzné rozhodnutia Kolá s číslom 56 a 57 však boli poznačené značnou dávkou kontroverzie. Najskôr traťoví komisári ohlásili, že autá, ktoré sú o kolo pozadu nebudú môcť predbehnúť Safety car. To by znamenalo, že o titule je prakticky rozhodnuté, keďže Verstappen by musel najskôr predbehnúť monoposty Norrisa, Ocona, Leclera, Alonsa a Vettela, aby sa mohol vôbec priblížiť k Hamiltonovi. Avšak Michael Masi vydal príkaz, ktorým Veľkú cenu poriadne poznačil. Monopostom nachádzajúcim sa medzi Hamiltonom a Verstappenom dovolil predbehnúť Safety car a o titule tak mal rozhodnúť záverečný šprint. Do neho vstupoval Red Bull s čerstvou sadou najmäkších pneumatík, zatiaľ čo Mercedes mal už poriadne zničenú najtvrdšiu sadu. ### Hamiltonove pneumatiky nemali nárok Po reštarte to netrvalo dlho a Verstappen predbehol Hamiltona a svoju pozíciu si napriek jazde na plný plyn s poriadnou dávkou rizika udržal. Tým sa skončila 7 rokov trvajúca hegemónia jazdcov Mercedesu. ### Dva tábory, jedno rozhodnutie Možno by mnohí v tejto chvíli mohli namietať, že závod bol jednoznačne ovplyvnený v prospech Red Bullu. Možno to tak je a možno nie. Počas celej sezóny sme boli svedkami kontroverzných rozhodnutí, ktoré mohli a mali priamy dopad na majstrovskú bitku. Za zmienku stojí napríklad incident zo Silverstone 2021, kedy po vzájomnej kolízii Hamiltona a Verstappena skončil Holanďan vo vysokej rýchlosti v bariérach a musel byť prevezený do nemocnice. Hamilton túto Veľkú cenu vyhral a pompézne sa radoval pred domácim publikom napriek tomu, že možno aj kvôli jeho vine mohla celá sezóna vyzerať úplne inak. Sezóna 2021 bol poznačená kontroverziami, zlými rozhodnutiami a extrémnym tlakom zo strany médií a fanúšikov. Pravdepodobne ešte nikdy nebola sezóna tak polarizovaná, ako je tomu dnes. Rok 2021 bol obrovským úspechom Red Bullu, ktorý však budú fanúšikovia Mercedesu, aj napriek zisku Pohára konštruktérov, ešte dlho znevažovať. A to do športu nepatrí. Podobnú situáciu sme mohli zažiť v roku 2016, kedy v pamätnom finále pomerne kontroverzne ohrozoval majstra sveta Nica Rosberga práve Hamilton, tým, že sa snažil „natlačiť“ všetkých jazdcov na Nemca, aby sa nestal svetovým šampiónom a titul mohol oslavovať práve Brit. ### Politika a šport nejdú k sebe Formula 1 však ukázala všetky svoje esá. Dokázala, že vie byť poriadnym hororom, napínavým trilerom, trápnou komédiou, ale predovšetkým je rodinným filmom, ktorý po rokoch opäť dokázal k obrazovkám prilákať veľké množstvo fanúšikov. O vypätej situácii medzi vedením a jednotlivými stajňami najlepšie hovorí posledný rozhovor medzi Totom Wolffom a Michaelom Masim. V ňom Toto razantne tlačí na Masiho, aby sa preteky ukončili 57. kolom. Masi však len jednoznačne a sucho odpovedá: „*Toto, tomu sa hovorí motoršport.*“ ### „Max Verstappen, you are World Champion!“ Jedna vec je istá. Aj napriek obrovskému sklamaniu, ktoré určite Lewis Hamilton teraz zažíva, je jasné, že tento Brit je obrovskou legendou. V jeho veku dokáže všetkých ostatných jazdcov porážať s obrovským náskokom. Navyše, podobná situácia mu do budúcej sezóny dodá ešte viac motivácie a my sa teda môžeme aj vďaka novým monopostom, novým pravidlám a novej ére tešiť na ešte silnejšieho Hamiltona, ktorý sa neuspokojí len so siedmymi titulmi. Koniec koncov, ani žaloby na Športový arbitrážny súd a ani sťažnosti na rozhodnutia traťových komisárov však nič neurobia s tým, že po rokoch sme si opäť mohli z vysielačky Red Bullu vypočuť už legendárne slová „*You are World Champion!*“. Po Sebastianovi Vettelovi však tentokrát smerovali len 24-ročnému Maxovi Verstappenovi. Gratulujeme!




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »