Aktuality

Tieto autá sú životu nebezpečné! Euro NCAP zverejnil nové výsledky nárazových testov, z ktorých mrazí

Euro NCAP vykonáva nárazové testy v mene bezpečnosti od roku 1997, no až v roku 2001 prvýkrát udelila maximálne päťhviezdičkové hodnotenie. Výrobca a model? Renault Laguna. Nuž, francúzska automobilka sa po rokoch opäť zapisuje do histórie nárazových testov, no nie v tom najlepšom svetle. Elektrický mestský automobil Zoe je po Fiatoch Panda a Punto o tretím modelom, ktorý pri hodnotení nezískal ani jednu hviezdičku.

No dobre, tak čo sa teda stalo? Zoe je vo svojej druhej generácii, ale technicky ide skôr aktualizovanú verziu pôvodného modelu uvedeného na trh asi pred desiatimi rokmi. Inými slovami, na konštrukcii už cítiť vek, no nárazové testy odhalili aj ďalšie problémy. Napríklad revidovaný model uvedený na trh v roku 2020 upustil od bočného airbagu namontovaného na sedadle v prospech „menej účinného“ airbagu iba pre hrudník, čo spôsobuje „zníženie ochrany cestujúcich“.

VIDEO: Renault ZOE

Euro NCAP poukazuje na to, že Renault Zoe „ponúka celkovo slabú ochranu pri nehodách, slabú ochranu zraniteľných účastníkov cestnej premávky a chýba mu zmysluplná technológia na predchádzanie nehodám, čo ho diskvalifikuje na získanie akejkoľvek hviezdičky." Treba poznamenať, že obtiažnosť týchto testov sa v priebehu rokov výrazne zvýšila a Zoe tieto zmeny ilustruje. V rámci testov z roku 2013 totiž odchádzal s plným päťhviezdičkovým hodnotením. O osem rokov neskôr ich všetky stratil.

Euro NCAP (Renault Zoe a Dacia Spring)

Prekvapivo sa Dacii Spring darilo lepšie ako Zoe, keďže sa jej podarilo uchmatnúť aspoň jednu hviezdu. Najlacnejší európsky elektromobil je v podstate City K-ZE odvodený od Renaultu Kwid, vyrobený v Číne a mierne aktualizovaný pre starý kontinent. Je preto pochopiteľné, že ani Euro NCAP nemalo žiadne slová chvály:

"Jeho výkon v nárazových testoch je vyslovene problematický, s vysokým rizikom život ohrozujúcich zranení hrudníka vodiča a hlavy spolujazdca pri čelných nárazových testoch a hraničnou ochranou hrudníka pri bočnom náraze. Výsledkom priemernej pasívnej bezpečnosti a slabej technologickej výbavy je jedna hviezdička.“

Michiel van Ratingen, generálny tajomník Euro NCAP, vyjadril svoje znepokojenie: „Tieto autá nielenže štandardne neponúkajú žiadnu výraznejšiu aktívnu bezpečnosť, ale ich ochrana cestujúcich je tiež horšia ako u akéhokoľvek vozidla, ktoré sme videli za mnoho rokov. Je cynické ponúknuť spotrebiteľovi cenovo dostupné ekologické auto, ak je to za cenu vyššieho rizika zranenia v prípade nehody.“

VIDEO: Dacia Spring

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Vybrané články

  1. 1

    TEST Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC: Dobrý, lepší, najlepší – ktorý z nich je elektrický Mercedes?

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie