Ľudia veria, že sa nové autá kazia častejšie. Čo odhalili slovenské štatistiky z STK?

Podľa štatistík sme mali skoro najlepší vozový park v EÚ, čo je nonsens. V Rusku uvažujú zrušiť technické kontroly úplne, pretože pre veľkú korupciu prechádzajú všetky vozidlá.
Vydané  Text: 
### Najkvalitnejší vozový park v Európe? Technické a emisné kontroly vozidiel boli na Slovensku dlhé roky benevolentné, čo malo za následok, že naše cesty boli plné starých automobilov a motoristi neboli motivovaní udržiavať svoje vozidlá v technicky dobrej kondícii a kupovať novšie. Azda každému vadili nevhodné zvuky motora alebo vytekajúci olej, ale keď išlo o bezpečnosť výfukového systému, bŕdz či dezény pneumatík, do údržby sa tak nehrnuli. Pritom ide o nedostatky, ktoré sa dnes často podieľajú na nespôsobilosti vozidiel na použitie v cestnej premávke. V roku 2013 sa aj Slovensko zaradilo k civilizovanejšej časti Európy tým, že zaviedlo kamerové systémy na staniciach technickej kontroly (STK). Cieľom bolo obmedziť korupciu technikov, ktorá sa premietala do nepriaznivých štatistík úspešného absolvovania technickej a emisnej skúšky. [Z údajov spoločnosti TESTEK vyplýva](https://testek.sk/?lang=sk&menuid=358&submenuid=407), že toto opatrenie prišlo, ľudovo povedané, v hodine dvanástej. Od roku 2007 až do roku 2012 totiž percentuálny podiel neúspešných vozidiel na technickej kontrole z roka na rok klesal, v roku 2012 bolo ako nespôsobilých vyhodnotených iba 1,9 percenta všetkých vozidiel dostavených na stanicu technickej kontroly. Bolo to **absurdne nízke číslo**, ktoré podporovalo logický, no pritom celkom nesprávny záver, že Slovensko má kvalitnejšie autá ako ostatné krajiny Európy. Ani **kamerové systémy zavedené od roku 2013** však neboli receptom na podstatné zlepšenie situácie s korupciou technikov STK. Kamery na staniciach boli, ale nikto podrobne nekontroloval technikov, tí si teda mohli robiť čo chceli. Ešte v roku 2018, kým neboli STK pod prísnym dohľadom, približne šesť percent kontrolovaných vozidiel skúškami neprešlo s hodnotením „spôsobilé“. Pre porovnanie – v štátoch EÚ s efektívnejším dohľadom to bolo 20 až 27 percent. Napokon prišiel rok 2019 a veľké zmeny na staniciach technickej kontroly, ktoré vo veľkej miere vylučujú korupciu technikov. Proces kontroly je dnes pod takým drobnohľadom, že nespôsobilé vozidlo prejde už len s ťažkosťami – hoci stále sú technici, ktorí vedia za päťdesiat či sto eur do vrecka vybaviť úspešnú technickú a emisnú kontrolu. „*Korektne vykonaná technická kontrola je zárukou toho, že sú autá na cestách bezpečné a neškodia životnému prostrediu. Donedávna to na Slovensku podľa štatistík vyzeralo tak, že máme najlepší vozový park v EÚ. Po tom, čo sme začali dohliadať nad STK my, čísla také ružové nie sú a viac odzrkadľujú realitu*,“ hovorí **Marián Rybianský**, predseda predstavenstva TESTEK-u. ### Koľko vozidiel dnes neprejde na STK a cez emisné kontroly? „*Zrazu sme zistili, že Slovensko presne zapadá do priemerných údajov únie a po našich cestách chodí raz toľko nebezpečných a pokazených áut, teda okolo 15 percent*,“ uvádza sa v tlačovej správe spoločnosti. „*V jednej zo staníc technickej kontroly bol dokonca medziročný nárast nespôsobilých vozidiel v tomto období viac ako 20-násobný. O tom, že na tejto konkrétnej STK nebolo všetko s „kostolným poriadkom“ svedčí aj fakt, že za rok mali zrazu o 30 percent menej klientov. Je zrejmé, že aj táto STK patrila medzi množstvo tých, kde technickou kontrolou „prechádzali“ nespôsobilé autá, pričom samozrejme nemožno vylúčiť súvis s korupciou*,“ tvrdí Rybianský. Z hľadiska nášho regiónu je bežné, že **len 5 percent áut do troch rokov má nejaký vážny technický problém**. Keď sa však pozrieme na kategóriu vozidiel vo veku 9 a viac rokov – pričom **priemerný vek osobného vozidla v SR je 13,9 roka** – tam už je situácia oveľa horšia.**Vážne a menej vážne chyby má až 68 % vozidiel**, prakticky teda prejde cez STK bez problémov ani nie tretina áut. Pri týchto údajoch je pochopiteľné, že tlak na technikov STK sa stupňuje a vznikajú aj príležitosti na nekalé konanie. No zdravie je len jedno a nik nechce byť zrazený autom, ktorému napríklad zlyhali brzdy. Preto je kontrola vozového parku štandardom v celej západnej Európe. ### V Rusku zvažujú STK zrušiť úplne Odstrašujúcim príkladom môže byť situácia z Ruska, kde zašla korupcia na STK tak ďaleko, že tamojší odborníci ju navrhujú úplne zrušiť, pretože kontrolami prešlo takmer každé vozidlo a zdôrazňujú, že technická kontrola nemá nič spoločné s bezpečnosťou na cestách. Našťastie si aj u nás začíname uvedomovať dôležitosť udržiavania svojho vozidla v spôsobilom technickom stave. Napríklad zlyhanie alebo nerovnomerný účinok bŕzd môže mať fatálne následky na životoch a zdraví účastníkov cestnej premávky. Pritom špeciálne zariadenie na meranie účinku má len časť servisov na Slovensku, a tak na chybu prídu motoristi často až pri kontrole STK.








Pokračujte na ďalší príspevok »