Aktuality

Budú elektromobily lacné aj po zvýšení cien elektriny? Zisťovali sme, ako stúpnu náklady na ich nabíjanie doma a na stanici

Test Nissan Leaf

„Elektrina nestojí skoro nič,“ znie často ako argument v prospech kúpy elektromobilu. Je to pravda - ak uvážime, akú hodnotu nám prináša elektrina, tak poplatky, ktoré za ňu platíme, sú fakticky zanedbateľné. Bežná domácnosť platí za dodávku a využívanie elektriny niečo medzi 30 až 50 eurami mesačne.

„Pomaly ďalej zájdeš“ platí pri najmä pri nabíjaní elektromobilov

Automobilky obyčajne vo svojich reklamách na nové elektromobily uvádzajú ako jednu z kľúčových výhod rýchlosť nabíjania batérie. Tie najmodernejšie, ako napríklad Hyundai Ioniq 5, KIA EV6, Škoda Enyaq iV či Audi Q4 e-tron nabijete na rýchlonabíjačke ešte skôr, než stihnete zjesť obed. Zároveň ale rovnaké automobilky upozorňujú, že časté rýchlonabíjanie spôsobuje znehodnotenie pôvodnej kapacity batérie a vo všeobecnosti odporúčajú prevažnú časť nabíjaní realizovať na klasickej domácej elektrickej sieti, teda na 230 alebo 380-voltovej zásuvke. Správnym nabíjaním neklesne kapacita batérie o viac ako zopár percent v porovnaní s východiskovou kapacitou ani po piatich rokoch používania.

Odporúčanie pre majiteľov elektromobilov je teda jednoznačné: nabíjajte doma a pomalšie! Ak si vezmeme do úvahy skutočnosť, že elektromobily sa nabíjajú vtedy, keď sa nepoužívajú (a nepoužívajú sa väčšinu dňa), je tento kompromis akceptovateľný.

Napriek tomu význam nabíjacích staníc nemožno spochybňovať. Ešte vždy sme svedkami presunu obyvateľstva z vidieka do miest, kde ľudia žijú predovšetkým v bytoch. Sú preto viac odkázaní na nabínanie na nabíjacich staniciach. Nevylučuje sa to s odporúčaním nabíjať pomalšie, pretože tieto stanice nie sú vždy rýchlonabíjacie, avšak nabíjačky bývajú spravidla drahšie ako domáce nabíjanie.

Nabíjací konektor elektromobilu MERCEDES-BENZ EQA
Nabíjací konektor elektromobilu MERCEDES-BENZ EQA

Zvyšovanie cien energií je realitou

Drahšie emisné povolenky, nemecká politika v energetike, Situácia na svetových trhoch sa premieta aj do slovenských reálií, preto sa aj u nás stretávame s avízom na podstatné zvyšovanie cien plynu a elektriny. Cena elektriny má vraj stúpnuť do takej miery, že mnohé priemyselné podniky budú musieť obmedziť alebo celkom pozastaviť výrobu, aby sa vyhli enormnému zvýšeniu nákladov a červeným číslam v ekonomickej bilancii. Pre Duslo Šaľa, najvýznamnejšieho dodávateľa syntetickej močoviny AdBlue, je situácia natoľko vážna, že zatvorenie výroby je pre realistickým scenárom, ktorý má potenciál nepriaznivo ovplyvniť aj bežných motoristov s naftovými automobilmi.

Prečítajte si aj:


Keď zatvoria Duslo, nebudeme môcť používať naftové autá. Hrozí nám britský scenár a obmedzenie osobného použitia áut

ERIK STRÍŽ


Zatiaľ čo začiatkom tohto roka sa elektrina obchodovala za 55 eur za megawatthodinu, minulý týždeň to bolo už 138 eur a pred dvomi týždňami až 166 eur, uvádza SITA odvolávajúc sa na údaje z pražskej burzy PXE.

Tohtoročné turbulencie v cenách energií majú potenciál negatívne ovplyvniť aj spotrebiteľské správanie v autopriemysle. Vyššie spomínaný silný argument v prospech elektromobilov, teda nízke náklady na prevádzku, je vážnym spôsobom ohrozený, domnievajú sa najmä kritici elektromobility.

Na druhej strane stoja zástacovia elektromobilov, ktorí predpovedajú, že aj keď sa cena za dodaný kilowatt elektrickej energie zvýši o 50 percent, stále bude prevádzka elektrického automobilu lacnejšia ako tankovanie naftovej či benzínovej alternatívy. Je to nepochybne spôsobené aj tým, že cena benzínu a nafty v uplynulom období narástla a údajne sa už dnes môžeme pripravovať na pokorenie hranice 2,00 eur za liter benzínu. Jednou z príčín má byť takvzaná ekologická daň.

Marek Senkovič, generálny riaditeľ rafinérie Slovnaft, očakáva zvyšovanie daní na motorové palivá, ďalší rast ceny emisných povoleniek či tlak na využívanie extrémne drahého zeleného vodíka. Investície na dekarbonizáciu si podľa neho vyžiadajú bilióny eur.

Prečítajte si aj:


Liter benzínu môže čoskoro stáť aj 2 eurá! Nová ekologická daň na palivo je jednou z možností, ako dostať staré autá z cesty

Peter Orosz


O koľko bude drahšie nabíjanie elektromobilu doma?

Ak sa bude zvyšovať cena dodávky elektrickej energie pre domácnosti, je nepochybné, že to majiteľov elektromobilov ovplyvní podstane viac ako iné domácnosti. Ak počítame, že taký Nissan Leaf s kapacitou batérie 62 kWh prejde na jedno nabitie nanajvýš 385 km a jeho majiteľ má priemerný denný nájazd 50 kilometrov, bude si potrebovať auto nabíjať raz za sedem dní. To znamená 62 kWh týždenne, približne 250 kWh mesačne (~1400 km), čo pri orientačnej cene 0,09 eur za jednu kilowatthodinu predstavuje 22,50 eur mesačne.

Ak by sa aj cena za jednu kilowatthodinu dodanú počas budúceho roka zvýšila o 50 percent, náklady na nabíjanie tohto elektromobilu by boli vyššie o necelých 11,25 eur. To skoro nestojí za reč. Pochopiteľne, ide o orientačný výpočet, ktorý nezohľadňuje ostatnú elektrinu spotrebovanú na chod domácnosti alebo dlhšie kilometrové nájazdy vozidla.

V každom prípade sú to stále nízke náklady na prevádzku, ak ich staviame do porovnania s nákupom nafty alebo benzínu. Za nájazd 1 400 kilometrov pri spotrebe napríklad 6 l/100 km a priemernej ceny nafty 1,371 eur/liter (priemer za 15.10-21.10.2021 podľa Benzin.sk) totiž zaplatíte až 115,16 eur.

Bude sa zdražovať nabíjanie cez ZSE Drive a GreenWay?

Zvyšovanie cien dodávky elektrickej energie pre domácnosti by teda pre majiteľov elektromobilov nemalo byť problémom, pretože pôjde o záležitosť nanajvýš niekoľkých desiatok eur mesačne. Ešte stále budú elektromobily lacnejšie na prevádzku, než je tomu pri benzínových a naftových autách.

Zaujímalo nás, ako sa k situácii na trhu elektrinou stavajú dvaja významní prevádzkovatelia nabíjacích staníc pre elektromobily a plug-in hybridy, spoločnosti ZSE Drive a GreenWay.

Významné zvýšenie cien elektrickej energie a jeho dopad na náklady analyzujeme. V prípade, že ceny zostanú na takejto vysokej úrovni, budeme musieť zvážiť premietnutie zvýšenia do ceny nabíjania. Slovensko má dlhodobo nízke ceny za verejné nabíjanie a zároveň využívanie nabíjacej siete je kvôli malému počtu elektromobilov podpriemerné. Nastavenie ceny pod náklady je deštruktívne pre trh a zavádzajúce pre klientov,“ povedal Peter Badík, Managing Partner spoločnosti GreenWay pre Autoviny.sk.

Prečítajte si aj:


Nabíjanie áut na 400 staniciach bude zdarma, pretože GreenWay oslavuje 10 rokov na trhu

ERIK STRÍŽ


ZSE Drive sa snaží poskytovať služby nabíjania elektromobilov prvotriednej kvality. Znamená to najhustejšiu verejnú sieť, najvýkonnejšie stanice, spoľahlivú mobilnú aplikáciu a kvalitný 24/7 zákaznícky servis. Cena elektrickej energie je len jednou zložkou nákladových vstupov. ZSE Drive ju má navyše zabezpečenú dlhodobými konktraktmi, pričom vo vlastných nabíjacích lokalitách garantuje pôvod 100% dodanej elektrickej energie z OZE. Z uvedených dôvodov ZSE Drive v blízkej dobe nepočíta so zmenou cenníka služieb verejného nabíjania,“ odpovedá Michaela Dobošová, hovorkyňa spoločnosti ZSE pre Autoviny.sk.

Test Nissan Leaf

Cieľom ZSE Drive je pričiniť sa o transparentné a stabilné prostredie pre podporu ďalšieho rozvoja e-mobility. Navyše, stratégia ZSE Drive je postavená na dlhodobých trendoch, ktoré smerujú k zvyšovaniu podielu elektriny z obnoviteľných zdrojov, okrem iného aj vďaka využívaniu smart nabíjačiek v domácnostiach. S využitím domáceho smart wallboxu a dynamických taríf bude preto v budúcnosti možné nabíjať elektromobil ešte výhodnejšie ako dnes. Záujemcom odporúčame sledovať chystané novinky k produktom domáceho nabíjania na www.zsedrive.sk/domacnosti,“ dodáva vo svojom vyjadrení k téme ZSE.

Dodávame, že produkty od ZSE Drive majú ceny od 0,09 do 0,39 eur za kilowatthodinu, zatiaľ čo GreenWay od 0,20 do 0,68 eur za kilowatthodinu, pričom obaja poskytovatelia ponúkajú pre zákazníkov programy so zvýhodnenými tarifami.

Prečítajte si aj:


Erik Stríž je motoristický novinár, editor magazínu Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie