Aktuality

Hyundai predviedol prvý skladací volant bez mechanického spojenia s kolesami

Vysúvací volant Steer by Wire od Hyundai Mobis (2021)

Spoločnosť Hyundai Mobis, ktorá je dodávateľom dielov pre automobilku Hyundai, odhalila svoj skladací volant pre použitie v budúcich autonómnych vozidiel.

Žiadne točenie volantom

Podstatou inovatívnosti tohto volantu je jeho schopnosť poskladať sa, keď práve nie je potrebný. Automobily, ktoré v blízkej budúcnosti ponúknu funkcie plne autonómnej jazdy, už konvenčný volant nebudú potrebovať, keďže o riadenie vozidla vo väčšine času sa postará počítač v spolupráci s kamerami a senzormi.

Naďalej pritom ale bude potrebné myslieť aj na situácie, kedy počítač nebude schopný riadiť, vtedy bude na vodičovi, aby prevzal riadenie a uchopil volant do vlastných rúk.

Vysúvací volant Steer by Wire od Hyundai Mobis (2021)

Volant v zloženom stave, to je vo východiskovej podobe, vyzerá ako disk položený na palubnej doske vozidla. V prípade potreby sa automaticky vysunie smerom do interiéru k vodičovi, prekoná pritom vzdialenosť 25 centimetrov, aby sa napokon z bočných strán disku vysunuli rukoväte.

Volant v takomto režime nie je konvenčný kruhový, nepripomína ani volant používaný v monopostoch F1. Neotáča sa totiž okolo horizontálnej osi, ako dnešné volanty, ale po vertikálnej! Teda ak bude mať vodič zámer odbočovať vpravo, pravú rukoväť pritiahne k sebe a ľavú od seba - teda podobne ako na bicykli či motocykli.

Vysúvací volant Steer by Wire od Hyundai Mobis (2021)

Riešenie ako pre Playstation

Je evidentné, že tento spôsob pohybu, ako aj samotný vysúvací mechanizmus, si vyžaduje odlišný prístup k prepojeniu volantu s kolesami. Medzi volantom a kolesami tu nie je žiadne mechanické spojenie. Prepojenie elektromotorov je zabezpečené káblami, Hyundai Mobis technológiu nazval Steer by Wire.

V tomto prípade je volant skôr ovládač auta, ktorý neposkytuje autentickú mechanickú spätnú väzbu, namiesto toho ju imituje vibračnou odozvou. V mnohom tak pripomína ovládače používané ako doplnok k herným konzolám, ktorý možno pripojiť aj k počítaču.

Vodič, ktorý prevzal riadenie vozidla, by tak nemal byť rušený spätnou väzbou volantu pri prejazde nerovnosťami, namiesto toho by do rúk dostával jemné vibračné signály, aby získal aspoň sprostredkovanú informáciu o tom, že kolesami niečo prešiel.

Spejeme tak k vízii vozidiel, ktoré budú natoľko pohodlné, že ich pasažieri nebudú pociťovať diskomfort z nekvalitných ciest a dokonca ani vodič sa nebude musieť zaoberať prípadnými výmoľmi, dierami či retardérmi? Je to pravdepodobné.

Prečítajte si aj:


Čo dokáže nový volant od Škody? Vie napríklad, či ste skutočne zodpovedný vodič

ERIK STRÍŽ


Aká bude odolnosť a spoľahlivosť nového volantu?

Spoločnosť Hyundai Mobis navrhla pre systém úplne nové hlavné diely, vrátane stĺpika riadenia, zariadenia na ovládanie reakčnej sily a dodávaného mechanizmu posuvných koľajníc, pričom všetky tieto novinky boli navrhnuté s ohľadom na odolnosť a spoľahlivosť. Čo to presne znamená, zatiaľ nevieme.

Veľké plány

Spoločnosti Hyundai Mobis trvalo dva roky, kým úspešne vyvinula úplne novú technológiu, napokon ešte nikdy nebola globálne komerčne dostupná a v súčasnosti registruje patenty po celom svete. Jej zámerom je, aby sa stala štandardom aj u iných výrobcov, ktorým chce technológiu dodávať. Dokonca plánuje propagovať tento vysúvací systém riadenia ako svoj hlavný vývozný artikel, uvádza denník The Korea Herald.

Prečítajte si aj:


Bývalý manažér Volkswagenu tvrdí, že volant v aute by mohol byť od roku 2025 „za príplatok“. Autá ho totiž už potrebovať nebudú

Peter Orosz


Erik Stríž - auto motor a šport, Autoviny.sk
Erik Stríž je motoristický novinár, editor magazínu Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Vybrané články

  1. 1

    25 testov áut a veľké porovnanie zimných pneu v novembrovom auto motor a športe

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie