Aktuality

Tieto európske krajiny sú proti zákazu spaľovacích motorov, na prekvapenie aj naši susedia

Test Mazda CX-30 e-Skyactiv X 186 (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 10/2021)
Japonská značka Mazda pred časom prišla s veľkou inováciou spaľovacieho motora. Spojila princíp toho vznetového a zážihového, spaľuje chudobnú zmes benzínu a vzduchu, pričom na preplňovanie nepoužíva tradičné turbodúchadlo. Výsledkom má byť vyšší výkon, nižšie emisie. Lenže ani to nestačí, v Európskej únii budú mať aj takéto inovatívne motory od roku 2035 červenú.

Už asi všetci vieme, že v krajinách Európskej únie nebude možné predávať a registrovať nové automobily so spaľovacím pohonom, a to od roku 2035. Vyplýva to z rozhodnutia a verejného záväzku Európskej komisie (zdroj: Reuters), ktorej cieľom je znížiť emisie pochádzajúce z dopravy o celých sto percent. Do roku 2030 je pritom cieľom znížiť emisie automobilov o 55 percent v porovnaní so súčasnosťou.

Toto rozhodnutie vyvolalo pomerne veľké vášne aj napriek tomu, že ide o záväzok, ktorý sa týka relatívne vzdialenej budúcnosti. Rok 2032 tu budeme mať až o štrnásť rokov, v tej dobe budú na cestách jazdiť nielen celkom iné autá ako dnes, ale dobuduje sa aj nabíjacia infraštruktúra a motoristi budú mať odlišné preferencie a nároky na svoje vozidlá. Otázne je aj to, či vôbec v tom čase budú osobné automobily tradične vlastnené, je možné, že za tento časový úsek začne prevládať krátkodobý a dlhodobý prenájom.

Automobilky nemusia nutne prepúšťať, rekvalifikácia zamestnancov nutná ale bude

Zatiaľ čo motoristi by mohli ostať pokojní, pretože trh sa prirodzeným spôsobom s týmto plánom vysporiada, inak môžu na zámery EÚ nahliadať veľké výrobné spoločnosti, najmä automobilky, ale aj celé krajiny.

Má sa za to, že pri výrobe elektromobilov je potrebných menej pracovníkov, predovšetkým tých v samotnej výrobe. Takzvané inžinierske pozície, teda priamo vo výrobe, sú ohrozené najviac, zamestnávatelia budú čoraz viac potrebovať špecialistov. Strata tisícov pracovných miest v krajine, ktorá tak závislá na autopriemysle, ako napríklad Slovensko, by mohla mať výrazne nepriaznivý vplyv na celú ekonomiku.

Na druhú stranu sa ukazuje, že automobilky síce prepúšťajú ľudí zo spomenutých „inžinierskych“ pozícií, ako to plánuje spraviť Renault vo Francúzsku, zároveň vytvárajú nové pracovné miesta pre softvérových špecialistov, chemikov a ďalšie expertné pozície. V prípade Renaultu je celková bilancia pracovných miest v konečnom dôsledku až o 500 pozícií vyššia, informuje Automotive News Europe. Renault plánuje zrušiť až 2 000 pracovných miest vo výrobe vo Francúzsku, ale súčasne príjme 2 500 ľudí na nové pozície, pričom až 10 000 zamestnancom zabezpečí rekvalifikáciu a odborné školenia. Pôvodne mal pritom zámer zrušiť až 4 600 pracovných miest.

Sme najviac závislí na autopriemysle v celej EÚ

Slovensko je vo veľkej miere závislé na automobilovom priemysle, ktorý u nás zamestnáva okolo dvestotisíc ľudí. Na základe štatistiky, ktorú zverejnila Európska automobilová asociácia producentov (ACEA) v roku 2019 (zdroj via: webnoviny.sk](https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/slovensko-je-na-1-mieste-v-rebricku-v-pocte-pracujucich-v-automobilovom-priemysle/)), Slovensko sa umiestnilo na prvom mieste v rebríčku najvyššieho podielu zamestnanosti v rámci výrobného priemyslu práve v automobilovom odvetví. Až 15,4 percenta všetkých pracujúcich na Slovensku pracovalo v automobilovom priemysle, a to buď priamo v automobilke, alebo v jednej z dodávateľských spoločností. Tých je u nás skutočne veľa, ešte v roku 2017 to bolo 370 spoločností (zdroj: ZAP SK).

Automobilový priemysel zamestnáva podľa uvedenej štatistiky 8,5% Európanov, pričom pomerne vysoko sa umiestnila aj Česká republika s podielom 13,4 percenta na treťom mieste. Druhé miesto pritom so stratou iba jednej desatiny percenta obsadilo Rumunsko.

Česko je proti už z princípu

Je preto prirodzené domnievať sa, že práve Slovensko, Česko a Rumunsko budú hlasne proti plánovanému zákazu predaja nových automobilov na spaľovací pohon, v skutočnosti sa však proti nemu verejne postavilo iba Česko. Téme sme sa už venovali v samostatnom príspevku Babiš: Elektrické autá nepodporíme a nesúhlasíme so zákazom predaja spaľovacích.

Podľa českého premiéra Andreja Babiša sú elektromobily luxusné autá, ktoré si normálny človek nemôže dovoliť, preto nemá zmysel ich podporovať. Vyjadril sa aj k spornému zákazu predaja spaľovacích motorov, v skutočnosti však Babiš tento zákaz vyslovene neodmietol, iba verejne vyhlásil, že s ním nebude súhlasiť. Ide o plán na rok 2035, teda obdobie za štrnásť rokov, kedy už Babiš veľmi pravdepodobne nebude pri moci, preto boli jeho slová považované skôr za snahu zabezpečiť si populistickými vyjadrenami lepší výsledok vo voľbách.

Francúzi chcú viac času

Proti plánu Európskej únie vystupuje aj Francúzsko na čele s prezidentom Emmanuelom Macronom (zdroj: Bloomberg). Francúzsko je takisto vo veľkej miere závislé na autopriemysle, hoci pod priemerom EÚ: v automobilovom priemysle pracuje približne 7,7 percenta zamestnaných (údaj z roku 2019, ACEA).

Podľa Bloombergu sa jeden z predstaviteľov kancelárie prezidenta vyjadril, že francúzska vláda sa bude brániť zámerom EÚ o definitívne ukončenie predaja spaľovacích automobilov od roku 2035. Vláda však podporuje zámer znížiť emisie automobilov do roku 2030 o 55 percent, cestu však vidí skôr v dlhšej podpore plug-in hybridov, a to aspoň do roku 2040. Zdroj, ktorý požiadal Bloomberg o anonymitu, to komentoval po tom, čo sa Macron stretol s vrcholovými predstaviteľmi automobilových spoločností vrátane spoločností Stellantis a Renaultu , ako aj zástupcami zamestnancov, aby prediskutovali prechod na elektrické vozidlá. Krajina zváži aj novú podporu priemyslu, aby mu pomohla prijať novú technológiu, uviedol zdroj.

Vieme, že nebude iná možnosť, ako prejsť na elektrické autá,“ povedal pre Bloomberg v júli Jean-Marie Robert, zástupca odborového zväzu CFDT, ktorý sa stretnutia zúčastnil. „Dôležité je, aby sme sa pripravili vopred.“

Taliansko chce výnimku na výkonné autá

Iný typ reakcie prišiel z Talianska. Taliansko rokuje s Európskou úniou o spôsoboch, ako ochrániť výrobcov superšportov, ako sú Ferrari a Lamborghini, pred plánovaným vyradením vozidiel so spaľovacím motorom od roku 2035. Talianska vláda síce podporuje záväzok Európy znižovať emisie postupným vyraďovaním najviac znečisťujúcich motorov, ale „na trhu s obrovskými automobilmi je medzera a s Komisiou EÚ prebiehajú diskusie“ o tom, ako by sa nové pravidlá vzťahovali na automobilky, ktoré predávajú oveľa nižší počet vozidiel ako bežní výrobcovia, povedal Roberto Cingolani, taliansky minister pre ekologickú transformáciu, v rozhovore pre Bloomberg TV na Ambrosetti Forum v talianskom Cernobbio. Je teda možné, že výkonné a vysokoemisné motory V6, V8 a V12 dostanú z plánovaného zákazu výnimku? Bolo by to pokrytectvo alebo racionálny ústupok?

Vyjadrite svoj názor aj vy v najväčšom slovenskom prieskume tohto roka

Erik Stríž - auto motor a šport, Autoviny.sk
Erik Stríž je motoristický novinár, editor magazínu Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie