BMW prvýkrát oficiálne zakomponovalo svetlá do ľadviniek (autosalón v Mníchove)

BMW našlo elegantné riešenie, ako zachovať svoj tradičný prvok aj v čase, keď už automobily nebudú potrebovať predné masky chladičov.
Vydané  Text: 

Nemecká automobilka BMW, ktorá je na aktuálnom autosalóne IAA Mobility 2021 doslova doma (pretože má sídlo v Mníchove), predstavila **koncept automobilu pre rok 2040**. Kompaktné vozidlo s nápadným vzhľadom sa volá **BMW i Vision Circular** a je potenciálnym obrazom skutočného produkčného modelu. BMW sa už dlhší čas snaží presvedčiť investorov a verejnosť, že navrhuje svoje produkty s ohľadom na udržateľnosť. Tá sa medzičasom stala natoľko dôležitá, že aj vo svete veľkých peňazí a investovania zohráva kľúčovú úlohu v dosahovaní čo najlepšej trhovej kapitalizácií firiem. V prípade automobiliek ide nielen o vývoj pohonov novej generácie, ktoré sú lokálne bezemisné, ale aj o celý proces výroby automobilov. Konkrétne BMW i Vision Circular predstavuje víziu auta, ktoré je vyrobené zo „druhotných materiálov“, rozumejme recyklovaných. Ide napríklad o druhotne získavaný hliník a oceľ. BMW dáva tomuto spôsoby výroby mimoriadnu dôležitosť a v anglickej tlačovej správe sa slovo „secondary“ vyskytuje až 12-krát. Z toho šesťkrát hneď v treťom odstavci správy. Zodpovedá tomu aj názov konceptu, Circular, ktorý má evokovať pojmy ako obeh, recyklácia, znovuzrodenie, a tak ďalej… Súčasťou filozofie je aj skutočnosť, že celý automobil má byť 100-percentne recyklovateľný. Takže, zdá sa, že aj trakčné akumulátory, pretože koncept uvažuje už výhradne nad elektrickým pohonom.
Zaujímavosťou je tiež snaha automobilky o využívanie prírodných, úplne rozložiteľných materiálov, dokonca označených ako „raw“, teda surových. Ide napríklad o drevo, ale v interiéri sa nachádza aj akýsi masívny kus krištáľového skla. Ide o skulptúru vytvorenú metódou 3D tlače, ústredný dizajnový prvok interiéru, ktorý ponúka aj funkčnosť – má ponúkať prirodzenú formu interaktivity s pasažiermi a prekonávať dnes používané virtuálne tlačidlá a ovládače. Z 3D tlačiarne je podľa tlačovej správy aj volant vozidla. Nemenej dôležitou inováciou, ktorú koncept i Vision Circular prináša, je zakomponovanie head-up displeja do celej šírky čelého skla. Projekcia tak dostáva celkom nový rozmer a stáva sa užitočnou nielen pre vodiča, ale pre celú posádku. Špeciálnu pozornosť si zaslúži aj prvok, ktorý sme doteraz vo vozidlách BMW nemohli vidieť. Tradičné predné ľadvinky dizajnéri zachovali, zapracovali však do nich vonkajšie osvetlenie vozidla a všetko zakryli zaobleným sklom. BMW tak našlo elegantné riešenie, ako zachovať svoj tradičný vizuálny a funkčný prvok aj v čase, keď už automobily nebudú potrebovať predné masky chladičov. Dizajnový koncept BMW i Vision Circular je pritom postavený na štyroch myšlienkových pilieroch, ktoré výrobca šikovne štylizoval ako RE:THINK, RE:DUCE, RE:USE a RE:CYCLE. Teda premýšľať, redukovať, znova používať a recyklovať.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.