Aktuality

BMW prvýkrát oficiálne zakomponovalo svetlá do ľadviniek (autosalón v Mníchove)

Nemecká automobilka BMW, ktorá je na aktuálnom autosalóne IAA Mobility 2021 doslova doma (pretože má sídlo v Mníchove), predstavila koncept automobilu pre rok 2040. Kompaktné vozidlo s nápadným vzhľadom sa volá BMW i Vision Circular a je potenciálnym obrazom skutočného produkčného modelu.

BMW sa už dlhší čas snaží presvedčiť investorov a verejnosť, že navrhuje svoje produkty s ohľadom na udržateľnosť. Tá sa medzičasom stala natoľko dôležitá, že aj vo svete veľkých peňazí a investovania zohráva kľúčovú úlohu v dosahovaní čo najlepšej trhovej kapitalizácií firiem. V prípade automobiliek ide nielen o vývoj pohonov novej generácie, ktoré sú lokálne bezemisné, ale aj o celý proces výroby automobilov.

Konkrétne BMW i Vision Circular predstavuje víziu auta, ktoré je vyrobené zo „druhotných materiálov“, rozumejme recyklovaných. Ide napríklad o druhotne získavaný hliník a oceľ. BMW dáva tomuto spôsoby výroby mimoriadnu dôležitosť a v anglickej tlačovej správe sa slovo „secondary“ vyskytuje až 12-krát. Z toho šesťkrát hneď v treťom odstavci správy.

Zodpovedá tomu aj názov konceptu, Circular, ktorý má evokovať pojmy ako obeh, recyklácia, znovuzrodenie, a tak ďalej... Súčasťou filozofie je aj skutočnosť, že celý automobil má byť 100-percentne recyklovateľný. Takže, zdá sa, že aj trakčné akumulátory, pretože koncept uvažuje už výhradne nad elektrickým pohonom.

BMW i Vision Circular (koncept, IAA Mobility 2021)

Zaujímavosťou je tiež snaha automobilky o využívanie prírodných, úplne rozložiteľných materiálov, dokonca označených ako „raw“, teda surových. Ide napríklad o drevo, ale v interiéri sa nachádza aj akýsi masívny kus krištáľového skla. Ide o skulptúru vytvorenú metódou 3D tlače, ústredný dizajnový prvok interiéru, ktorý ponúka aj funkčnosť - má ponúkať prirodzenú formu interaktivity s pasažiermi a prekonávať dnes používané virtuálne tlačidlá a ovládače. Z 3D tlačiarne je podľa tlačovej správy aj volant vozidla.

Nemenej dôležitou inováciou, ktorú koncept i Vision Circular prináša, je zakomponovanie head-up displeja do celej šírky čelého skla. Projekcia tak dostáva celkom nový rozmer a stáva sa užitočnou nielen pre vodiča, ale pre celú posádku.

Špeciálnu pozornosť si zaslúži aj prvok, ktorý sme doteraz vo vozidlách BMW nemohli vidieť. Tradičné predné ľadvinky dizajnéri zachovali, zapracovali však do nich vonkajšie osvetlenie vozidla a všetko zakryli zaobleným sklom. BMW tak našlo elegantné riešenie, ako zachovať svoj tradičný vizuálny a funkčný prvok aj v čase, keď už automobily nebudú potrebovať predné masky chladičov.

Dizajnový koncept BMW i Vision Circular je pritom postavený na štyroch myšlienkových pilieroch, ktoré výrobca šikovne štylizoval ako RE:THINK, RE:DUCE, RE:USE a RE:CYCLE. Teda premýšľať, redukovať, znova používať a recyklovať.

Erik Stríž - auto motor a šport, Autoviny.sk
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie