Mercedes dal tvrdú ranu kritikom elektromobilov! Batérie v EQE obsahujú už len desatinu kobaltu! Nový Mercedes-Benz EQE je tu!

Dojazd elektromobilu dosahuje hodnôt, ktoré sú typické pre benzínové autá.
Vydané  Text: 
Značka Mercedes-Benz na autosalóne IAA MOBILITY v Mníchove odhalila historicky prvú generáciu novej modelovej triedy EQE. Luxusný elektrický sedan je elektrickou transformáciou Triedy E, ktorá sa funkčne i esteticky nápadne približuje [úplne novej Triede EQS](https://www.autoviny.sk/novinky/122744/prvy-mercedes-benz-eqs-580-na-slovensku-zaujme-spickovym-interierom-aj-prvotriednou-funkcnostou). ### Prečo najlepší elektromobil na svete? Pre tento článok sme pôvodne zvolili odvážny názov. **Najlepší elektromobil sveta**? Veď to sme mohli čítať aj pri správach o Triede EQS. V tomto prípade berieme do úvahy niekoľko skutočností: za prvé, ide o Mercedes-Benz, teda jedného z lídrov v prémiovom segmente. Za druhé, EQE v mnohom vychádza z vyššej triedy EQS, ktorá bola mnohými označená za najlepší elektromobil na sveta. A napokon tu máme cenu, ktorá zatiaľ nebola ohlásená, ale bude nižšia ako v prípade EQS, teda z pohľadu cenovej dostupnosti bude na tom EQE lepšie. Pre toto všetko má nová Trieda EQE potenciál stať sa najlepším elektromobilom sveta.
### Skoro ako Trieda EQS Nový sedan nikdy nebude jazdiť na benzín či naftu. Prím tu hrajú elektrické motory, rovnako ako vo vyššej Triede EQS, s ktorou zdieľa podvozok a celú platformu. EQS a EQE sú si vzájomne tak podobné, že bežný pozorovateľ zrejme ani nebude vedieť tieto vozidlá rozlíšiť. Podľa slov automobilky má však EQE o niečo kompaktnejšie rozmery, stojí na podvozku s kratším rázvorom kolies. Celkové vonkajšie rozmery sú 4 946 × 1 961 × 1 512 mm, hodnotu rázvoru výrobca vo svojej tlačovej správe v angličtine zatiaľ neuviedol. Avizuje však viac vnútorného priestoru ako v Triede E: priestor na ramená sa zväčšil o 27 milimetrov a dĺžka interiéru narástla o 80 milimetrov. Zaujímavosťou je premenlivá svetlá výška. Automobil stojí na 19- až 21-palcových diskoch kolies a výška podvozka sa zmenšuje o 20 milimetrov, ak vodič aktivuje jazdný režim SPORT po prekročení rýchlosti 120 km/h. Ak rýchlosť klesne pod 80 km/h, pruženie podvozku sa nafúkne na pôvodnú hodnotu. Naopak, môže sa aj zvýšiť o 25 milimetrov v porovnaní s východiskovou hodnotou v prípade rýchlosti 40 km/h a aktivovaním tejto funkcie (napr. pri zdolávaní obrubníka či mierneho terénu), pričom po dosiahnutí rýchlosti 50 km/h sa opäť vráti do normálu. Aktívny podvozok so vzduchovým pružením je však príplatkový, volá sa AIRMATIC. Dodajme, že okrem režimu SPORT jazdí tento elektromobil aj v režimoch ECO, COMFORT a INDIVIDUAL. Zaujímavosti na podvozku ešte pokračujú: v závislosti od zvolených pneumatík budú mať majitelia Triedy EQE na výber medzi dvomi variantmi riadenia zadnej nápravy, teda rovnako ako v prípade limuzíny Triedy EQS: základom je 4,5° uhol natočenia zadných kolies, prípadne 10° ako príplatková opcia. Ak to technika umožní, aktualizáciu zo 4,5 na 10 stupňov bude možné vykonať softvérovo, teda bez dodatočných technických úprav. Pri riadení zadnej nápravy sa priemer otáčania zníži z 12,5 na 10,7 metra.
### 660 kilometrov na jedno nabitie Mercedes-Benz odprezentoval model EQE v konfigurácii 350. To znamená maximálny výkon pohonného systému 215 kW a trakčný akumulátor s kapacitou 90 kWh. Táto kombinácia umožňuje elektrický dojazd do 660 kilometrov, čo je hodnota celkom bežná pre benzínové automobily. Podľa slov automobilky je tak nová Trieda EQE „absolútne vhodná“ na dlhé vzdialenosti. V prípade batérie bol dosiahnutý veľký krok z hľadiska **udržateľnosti** chémie buniek: optimalizovaný aktívny materiál pozostáva z niklu, kobaltu a mangánu v pomere 8: 1: 1. **Tým sa znížil obsah kobaltu na menej ako desať percent**. Neustála optimalizácia recyklovateľnosti je súčasťou holistickej stratégie batérií Mercedes-Benz.
### Pohon eATS Všetky modely EQE majú **elektrický pohon eATS** na zadnej náprave. Neskoršie verzie však ponúknu aj pohon všetkých štyroch kolies 4MATIC, tie budú mať motor ešte aj na prednej náprave. Ide o synchrónne elektrické motory s permanentnými magnetmi, teda nemusia byť neustále pod elektrickým prúdom. Magnety – a teda rotor – využívajú rotujúce pole striedavého prúdu vo vinutiach statora. V EQE sa používa takzvané **vťahovacie vinutie** pre obzvlášť silné magnetické pole. Motor sa označuje ako synchrónny, pretože rotor sa otáča rovnakou rýchlosťou ako magnetické pole statora. Výhody tejto konštrukcie zahŕňajú vysokú hustotu výkonu, vysokú účinnosť a vysokú stálosť výkonu. Motor na zadnej náprave je obzvlášť výkonný vďaka svojej šesťfázovej architektúre. ### Špičkové chladenie pohonu Okrem toho Mercedes-Benz dodáva EQE s pokročilým tepelným manažmentom: trubica s vodou sa nachádza priamo v hriadeli rotora, takže ju chladí zvnútra. Ďalšími chladiacimi prvkami v chladiacom okruhu sú rebrá na statore, štruktúra ihličkovitých čapov na striedači a chladič prevodového oleja. To tiež prináša väčšiu účinnosť pri jazde za studena, pretože výmenník tepla potom slúži na zahrievanie prevodového oleja a tým znižuje trenie v prevodovke.
### Jazda aj s jedným pedálom EQE ponúka niekoľko variantov rekuperácie energie: v tomto procese sa vysokonapäťová batéria nabíja premenou mechanického rotačného pohybu na elektrickú energiu počas spomaľovania alebo brzdenia. Vodič môže manuálne zvoliť spomalenie v troch stupňoch (D+, D, D-), ako aj funkciu plachtenia (alebo ak chcete, kĺzania) pomocou radiacich páčok za volantom. K dispozícii je tiež režim DAuto, ktorý sa prispôsobuje aktuálnej potrebe. ECO Assist ponúka aj rekuperáciu optimalizovanú pre situáciu – spomalenie je také silné alebo slabé, že v konečnom dôsledku vedie k najefektívnejšiemu štýlu jazdy. Rekuperačné spomalenie sa tiež používa, pokiaľ je to možné, pre vozidlá detekované vpredu, až kým sa nezastavia, napríklad na semafore. Vodič na to nepotrebuje stlačiť brzdový pedál – ide tak o **inteligentne vyriešenú jazdu jedným pedálom**.
### MBUX Hyperscreen druhýkrát Čo prekvapilo azda najviac, je využitie obrazovej palubnej dosky MBUX Hyperscreen. Prvýkrát sme ju videli v Triede EQS a domnievali sme sa, že bude jediným modelom s touto technologickou vychytávkou. Napokon ju ponúka aj EQE, ktoré bude cenovo dostupnejšie, hoci stále vybavené obrazovou technológiou OLED.
Obrovský sklený panel je mierne zakrivený, proces jeho ohýbania sa vykonáva pri teplotách okolo 650 stupňov Celzia. Pod sklom sú tri displeje (prístrojový, centrálny a tretí pred spolujazdcom). Všetky displeje majú uhlopriečku 12,3 palca, dokážu dokonale interpretovať čiernu farbu (pretože čierne pixely sú doslova neaktívne) a ich jas sa dokáže automaticky prispôsobovať intenzite svetla v kabíne. Aký majú tieto tri displeje zmysel? Prístrojový panel, tam sa nie je o čom baviť, takisto pri tom strednom. Displej vyhradený pre spolujazdca má ten význam, že si môže komfortne prezerať mapy, celý systém MBUX, prehliadať internet či dokonca sledovať multimediálny obsah. Táto funkcia ale nebude k dispozícii na každom trhu. Mercedes vo svojej správe k Triede EQS uvádza, že systém MBUX neustále sleduje vodiča a ak vidí, že sa vodič pozerá na displej spolujazdca, automaticky ho stmaví. ### Cena a dostupnosť Mercedes-Benz zatiaľ neinformuje o dostupnosti novej Triedy EQE, avšak očakávame, že do predajní príde začiatkom budúceho roka. Trieda EQE nemá zverejnené ceny pre slovenský trh. Vychádzať však môžeme z aktuálnych cenníkov, v ktorých Trieda EQS 580 4MATIC (teda silná verzia) figuruje od 113 970 eur. Očakáva sa, že nová Trieda EQE sa bude predávať za ceny začínajúce kdesi na úrovni 70-tisíc, 75-tisíc eur.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk