Aktuality

Diaľnica z Bratislavy do Košíc bude dokončená už tento rok: kadiaľ povedie?

dialnica

Prečítajte si aj:


Nie, nejazdite v Bratislave na celom obchvate 130 km/h. Stručné zhrnutie dôležitej zmeny

ERIK STRÍŽ


„Diaľnica z Bratislavy do Košíc bude hotová v roku 2010“. O 11 rokov neskôr diaľnicu stále nemáme a zdá sa, že je stále v nedohľadne. Možno by sa dalo povedať, že slovenská D1 je ako legenda, mýtus.

O prepojení dvoch najväčších slovenských miest priamou dopravnou tepnou mnoho vodičov už roky iba sníva a o schopnosti Slovenskej republiky zabezpečiť pre svojich platiacich motoristov cestu zodpovedajúcu 21. storočiu kolujú vtipy.

Tento rok by sa ich sny mohli konečne naplniť. Nie však na našom území.

Ako ešte v máji upozornil Korzár, spojenie Bratislavy a Košíc diaľnicou je možné už koncom tohto roka. Diaľničný úsek nepovedie cez Slovensko, ale cez Maďarsko. Tamojšie úrady sú totiž pomerne rýchle a dalo by sa povedať, že takmer celé územie našich južných susedov je prepojené diaľničnou sieťou.

Posledná časť Tornyosnémeti – Miškovec

Maďari medzitým kompletizujú práce na poslednom úseku, ktorý trvalo prepojí Košice s Budapešťou. Nedokončená časť diaľnice M30 sa tiahne od pohraničného mesta Tornyosnémeti a končí v Miškovci. Konkrétne sa bavíme o troch nedokončených častiach, ktoré by mali byť otvorené už koncom roka 2021. Pôvodné plány pritom počítali z otvorením až na jar 2022.

Diaľničný úsek Tornyosnémeti - Miškovec
Diaľničný úsek Tornyosnémeti - Miškovec | Reprofoto: NIF.hu
Zdroj: nif.hu

Všetky rozostavané časti by aktuálne mali byť hotové už na viac ako 70%. Diaľničné prepojenie Košíc s maďarským Miškovcom skráti cestovanie touto trasou o približne 30 minút. Zefektívnenie dopravy si vyžiadalo od Európskej únie investíciu vo výške 552,6 milióna eur. Dôvodom takto rozsiahlych investícií nie je len potreba zefektívnenia a zvýšenia bezpečnosti dopravy, ale predovšetkým to, že daný úsek spadá do plánu „Via Carpathia“.

Európska únia chce týmto projektom prepojiť Baltské more s Čiernym a Egejským morom diaľničnou sieťou. Úsek M30 sa na slovenskej strane napája na rýchlostnú cestu R4, ktorá bola dokončená už v roku 2013.

Ako sme na tom s D1?

Medzitým na Slovensku neustále prebiehajú úradné záležitosti a stavebné práce, ktoré súvisia s dokončením diaľnice D1. Aktuálne máme rozostavané tri dôležité časti hlavnej dopravnej tepny. Ide o D1 Lietavská lúčka – Višňové – Dubná Skala vo fáze 2. Tento úsek dlhý 13,5 kilometra má zatiaľ vyčlenených 409,8 milióna eur. V tejto časti sa nachádza aj tunel Višňové.

D1 Lietavská Lúčka
Diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala | Reprofoto: NDSAS.sk

Druhým aktuálne otvoreným úsekom je časť D1 Hubová – Ivachnová, ktorý sa taktiež nachádza v druhej fáze výstavby. 14,92 kilometra dlhá časť D1, na ktorej je aj tunel Čerbať či križovatka Likavka nás bude stáť 288,79 milióna eur. Práce by mali byť ukončené už v roku 2022.

D1 Hubová
Diaľničný úsek D1 Hubová - Ivachnová | Reprofoto: NDSAS.sk

Poslednou aktuálne rozostavanou časťou našej D1 je Prešov, západ – Prešov, juh za čiastku 356,345 milióna eur. Presne 7,87 kilometra dlhý úsek bude tvoriť západný obchvat mesta Prešov a taktiež na ňom bude postavený tunel Prešov. Obchvat by mal byť dokončený už tento rok.

D1 Prešov
Diaľničný úsek D1 Prešov, západ - Prešov, Juh | Reprofoto: NDSAS.sk

Okrem rozostavaných úsekov, máme niektoré časti D1, ktoré sú zatiaľ ešte stále len na papieri. Hovoríme napríklad o prepojení D1 Turany – Hubová. Na tomto úseku by mali byť aj tunely Korbeľka a Havran.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie