Výfuky skončia. Naftové a benzínové autá predsa len zakážu, Bloomberg predčasne zverejnil zámery Európskej komisie

Na takýto scenár sa automobilky pripravujú už dnes, kľúčovým pojmom ich dlhodobých stratégií sa stala udržateľnosť.
Vydané  Text: 

Pri neustálom vylepšovaní motorov je nevyhnutné inovovať aj palivá

Ako vo všetkých technologických odvetviach, aj v oblasti palív pre spaľovacie motory prebieha neustály vývoj. Špecialisti zo spoločnosti OMV v spolupráci s poprednými výrobcami áut, výskumnými centrami a univerzitami neustále pracujú na inováciách.

Nielen bežní ľudia, ale aj motoristickí novinári, si dnes netrúfajú predpovedať, ako vlastne dopadnú zámery Európskej komisie v kontexte zvýhodňovania elektromobility pred mobilitou závislou na spaľovaní benzínu, nafty a plynov. Autoviny.sk sledujú [dianie okolo plánov Európskej únie](https://autoviny.sk/obsah/znacka/europska-unia) pomerne intenzívne ([výber článkov je tu](https://autoviny.sk/obsah/znacka/europska-unia)), pretože sa ukazuje, že ide o tému nanajvýš atraktívnu pre čitateľov. Nejde pritom iba o motoristov, pretože prípadný zákaz registrácií nových automobilov poháňaných benzínom, naftou, LPG či CNG bude mať ďalekosiahle dôsledky na životy bežného obyvateľstva. Spočiatku sa uvažuje skôr o negatívnych dopadoch vyvolaných reštruktualizáciou priemyselnej výroby, ktorá je najmä na Slovensku výrazne závislá práve na výrobe benzínových a naftových automobilov. Dopyt po elektromobiloch stále nedosahuje úrovní, ktoré by boli aspoň porovnateľné s dopytom po automobiloch na spaľovací pohon, preto je možné očakávať, že v blízkych rokoch sa Slovensko bude stretávať s problémom masívneho prepúšťania. Aj to sú však stále iba dohady, všetko totiž záleží na tom, ako sa k obmedzovaniu spaľovacích motorov v automobiloch postaví Európska únia. Najnovšie správy od Bloomberg News a Automotive News Europe rozhodne neznejú pozitívne. Európska únia je pripravená navrhnúť prechod na vozidlá s nulovými emisiami a zvýšiť svoj cieľ v oblasti obnoviteľnej energie bezprecedentným tlakom na zosúladenie svojho hospodárstva s ambicióznejšími cieľmi v oblasti klímy, uvádza [Automotive News Europe](https://europe.autonews.com/environmentemissions/europe-will-propose-end-combustion-engine-era-green-overhaul-report-says).
Z Európy sa sa mohol stať prvý kontinent, v ktorom sa od roku 2035 nebudú môcť registrovať nové autá s výfukom. Bude to definitívny koniec jednej éry autopriemyslu. Na fotografii sú koncovky výfuku vozidla ŠKODA OCTAVIA RS iV KOMBI, ktorý sme mali v redakčnom teste v roku 2021
### Zakáže EÚ benzínové a naftové autá? Zrejme čoskoro. Európska komisia, regulačná skupina spoločenstva, plánuje podľa dokumentu EÚ, ktorý interpretuje Bloomberg News, požadovať zníženie emisií z prevádzky nových automobilov a úžitkových vozidiel od roku 2030 o 65 percent a **od roku 2035 o 100 percent** v porovnaní s úrovňami z tohto roku. Zjednodušene napísané, Európska únia by od roku 2035 definitívne zakázala registrácie nových automobilov, ktoré počas svojej prevádzky produkujú akékoľvek emisie (reč je najmä o oxide uhličitom). Na takýto scenár sa už pripravujú aj automobilky, ktoré do svojich portfólií zahŕňajú neustále nové a nové elektromobily a plug-in hybridy a viaceré avizujú skorý prechod z stopercentne elektrickým pohonom ešte počas tejto dekády. ### Kedy? **Balík nových opatrení**, ktorý má byť predstavený 14. júla 2021, bude obsahovať aj návrh na zvýšenie podielu energie, ktorú blok získa z obnoviteľných zdrojov, na 40 percent zo súčasných 32 percent do konca tohto desaťročia, uvádza sa v dokumente. ### Prvý zelený kontinent Európa chce viesť globálny boj proti zmene podnebia a stať sa prvým kontinentom s nulovými emisiami na svete do roku 2050 v rámci svojej Zelenej dohody. Na dosiahnutie tohto cieľa bude potrebné prepracovať všetky oblasti svojej ekonomiky, pričom najväčšou výzvou bude zníženie skleníkových plynov v doprave a priemysle.
Infotainment v elektromobile KIA E-SOUL ukazuje nielen stav nabitia batérie, ale blízke nabíjacie stanice. Aby sa pomohlo masívnemu rozšíreniu elektrických vozidiel, nariadenie o alternatívnych palivách od Európskej komisie bude vyžadovať, aby krajiny EÚ zabezpečili inštaláciu elektrických nabíjacích bodov každých 60 km na hlavných diaľniciach.
### Nabíjačky aspoň každých 60 kilometrov Prísnejšie normy týkajúce sa znečisťovania budú doplnené pravidlami, ktoré národné vlády zaviažu k posilneniu infraštruktúry pre nabíjanie vozidiel. Aby sa pomohlo masívnemu zavedeniu elektrických vozidiel, nariadenie o alternatívnych palivách bude vyžadovať od členských štátov, aby zabezpečili, že miesta elektrického nabíjania budú nainštalované každých 60 km na hlavných diaľniciach. Body na doplňovanie vodíka by museli byť k dispozícii v maximálnom intervale 150 km. ### Širšie súvislosti Exekutíva EÚ podľa Automotive News Europe budúci týždeň navrhne aj posilnenie a rozšírenie svojho trhu s emisiami CO2, revíziu pravidiel zdaňovania energie s cieľom odradiť od používania fosílnych palív a **uvalenie prvého klimatického poplatku na svete** na tovary s vysokými emisiami dovezenými do európskeho regiónu. Balík Fit for 55 pritom údajne bude obsahovať aj ambicióznejšie klimatické ciele pre členské štáty v oblastiach, ktoré sa priamo netýkajú redukovania emisií uhlíka. Pred prijatím balíka opatrení Komisiou sa dokument môže ešte zmeniť. Výkonná moc EÚ má politiku nekomentovať návrhy právnych predpisov, preto ani informácie vydané Bloombergom ostávajú bez komentára.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.