Porovnali sme populárny Hyundai i30 vo verziách za 16 a 28-tisíc eur! Stojí výbava navyše za to?

Hyundai i30 Family 1,5 DPi vs. N Line 1.6 CRDi.
Vydané Text: 
* **Otestovali sme dve odlišné verzie Hyundai i30, aby sme vám uľahčili nákup tej ideálnej verzie** * **Je motor 1.5 DPi vhodný aj na diaľnice?** * **Ako funguje technológia mild-hybrid v novom Hyundai i30?** * **Ako veľmi sa líšia výbavy Family a N Line?** Automobilky sa v prípade nových modelov chcú takmer vždy pochváliť novými funkciami alebo prvkami, s ktorými prichádzajú na trh. **Motoristickí novinári tak dostávajú do rúk testovacie vozidlo, ktoré je naplnené výbavou od podlahy až po strop,** čo sa v konečnom dôsledku premietne aj do ceny takto nakonfigurovanej zostavy. Na to, koľko testované autá skutočne stoja, však častokrát reagujú aj naši čitatelia. Doslova hystériu medzi diskutérmi vyvolala [recenzia Škody Scala v plnej výbave](https://www.autoviny.sk/testy/122185/test-skoda-scala-monte-carlo-15-tsi-vyzera-fantasticky-ale-co-jazdne-vlastnosti), za ktorú si automobilka pýtala takmer 30 000 eur. **Ako však vyzerajú také autá v obyčajnej výbave, ktorú uprednostní bežný motorista?** Odpoveď nám priniesol Hyundai, ktorý nám do redakcie poskytol modernizovaný model i30 v dvoch verziách – cenovo dostupnú Family so základným atmosférickým benzínovým motorom 1.5 DPi (16 480 eur) a vrcholný N Line so vznetovým štvorvalcom 1.6 CRDi (28 530 eur). **Cenový rozdiel medzi týmito autami presiahol hranicu 12 000 eur!** Má však zmysel priplácať si za výbavu navyše? A sú medzi autami aj iné rozdiely, o ktorých by ste mali vedieť? Toto sme zistili: ### Filozofické odlišnosti *Motorizácia 1.5 DPi:* Začnime lacnejším z dvojice, hatchbackom vo výbave Family s jednoduchým atmosférickým štvorvalcovým motorom o objeme 1,5-litra, ktorý disponuje nepriamym vstrekovaním paliva do valcov bez filtra pevných častíc. **To v preklade znamená, že z dlhodobého hľadiska by mal byť tento agregát servisne nenáročný a zároveň ideálny na krátke trasy po meste.** V tomto smere musíme Hyundai pochváliť za zachovanie jednoduchej motorizácie v ponuke, pretože konkurencia v tejto triede dnes využíva výhradne prepĺňané trojvalcové agregáty s priamym vstrekom paliva, kde pri krátkych trasách s nedostatočne zohriatým motorom môže dochádzať k riedeniu oleja benzínom a zanášaniu ventilov (karbonizácia). **Ak teda plánujete využívať auto primárne v meste, atmosférická jednotka 1.5 DPi je ideálnou voľbou.** Motor sa vyznačuje tichým chodom a pri voľnobehu ho prakticky nepočuť.
Ako sme už naznačovali, v meste využijete najmä krátke sprevodovanie šesťstupňovej manuálnej prevodovky, vďaka ktorej je jazda pri bežných rýchlostiach pomerne svižná aj s naloženým autom. **Tam sa zohráva úlohu najmä krútiaci moment 144 Nm, ktorý je dostupný v ideálnom strednom pásme otáčok na úrovni 3 500 ot./min.** Výborne tiež zvláda jazdu na rozbitých cestách, a to aj vďaka 16-palcovým kolesám s rozmerom pneumatík 205/55 R16. Na športové ambície na okreskách však radšej zabudnite, jazdné vlastnosti totiž limituje jednoduchšia zadná náprava. K zábave za volantom vás nemotivuje ani riadenie či kulisa manuálnej prevodovky s dlhšími dráhami radenia. **Základnej motorizácii vážnejšie dochádza dych až na diaľnici.** Pri maximálnej povolenej rýchlosti na šiestom prevodovom stupni točí takmer 4 000 ot./min a do interiéru už preniká výraznejší hluk od motora. Pri plnom obsadení budete tiež musieť v rámci diaľničného stúpania občas podradiť, aby ste si udržali maximálnu povolenú rýchlosť. Základnej motorizácii vyhovuje rýchlosť 120 km/h, za čo sa vám odvďačí nižšou hladinou hluku v interiéri aj prijateľnejšou spotrebou. Kombinovaná spotreba v rôznych podmienkach sa dostala na úroveň 6,4 l/100 km.
Pokiaľ teda využívate auto najmä v meste alebo na okresných cestách, výber základnej motorizácie rozhodne neoľutujete. Bez väčších problémov zvládne tiež občasné výlety na diaľnici a nebáli by sme sa ani pohodovej cesty k moru s nižšou cestovnou rýchlosťou. **Vodiči, ktorí však obľubujú dynamickú jazdu alebo sa pravidelne niekam ponáhľajú, by sa mali poobzerať po verziách s označením T-GDi.** *Motorizácia 1.6 CRDi:* Svojim určením je naftová motorizácia opakom benzínového štvorvalca, pričom v tomto prípade sa očakáva najmä jazda na dlhšie vzdialenosti. V prípade špecifikácie N Line môžete mať, na základe aktuálneho cenníka, **vznetový agregát len vo verzii kombi, zatiaľ čo karosárske verzie Fastback a Hatchback sa spoliehajú výhradne na zážihové agregáty.** Novinkou v rámci modernizácie je mild-hybridná technológia, ktorá výrobcovi pomáha ďalej znižovať emisie CO2 a majiteľovi vozidla poskytuje o niečo rýchlejšie a hladšie fungovanie štart-stop systému. V porovnaní s vozidlami od značky Volkswagen sa však motor počas jazdy nevypína a prevodovka nevyužíva ani režim plachtenia, takže úspora na spotrebe je v praxi minimálna. **Auto však na križovatke dlhšie vydrží čerpať energiu pre rádio alebo klimatizáciu z batérie,** a teda auto môže stáť pomerne dlhú dobu s vypnutým motorom.
Ak by sme práci mild-hybridného ústrojenstva mali niečo vytknúť, tak je to až **príliš agresívna snaha rekuperovať energiu pri uvoľnení akcelerátora.** To znamená, že akonáhle počas jazdy uvoľnite plynový pedál, auto začne pomerne výrazne spomaľovať dokonca aj z kopca. Podobný problém si všimol aj kolega Juraj, ktorý tvrdí, že s tak agresívnou rekuperáciou je komplikované jazdiť plynulo. **So samotným naftovým agregátom sme však boli spokojní.** Veľmi nás prekvapilo jeho odhlučnenie aj **ukážková kultúra chodu**. Na pomery naftových štvorvalcov je tento motor až neuveriteľne tichý s príjemným mäkkým zvukovým prejavom. Dovolíme si tvrdiť, že po zahriatí na pracovnú teplotu by mali viacerí motoristi problém určiť podľa zvuku, či ide o benzínový alebo naftový agregát. Obzvlášť v porovnaní so vznetovými agregátmi od koncernu VW, ktoré sú dodnes akusticky výrazné (rozumej hlučné).
S maximálnym výkonom 100 kW (136 k) a krútiacim momentom 320 Nm je Hyundai predurčený najmä na pokojné diaľničné trasy. Automat pracuje bezchybne, aj pri 130 km/h je auto vďaka sedemstupňovej prevodovke tiché a motor má dostatok sily na občasné predbiehanie. **Na okresných cestách tiež vnímame zásadné rozdiely medzi lacnejším hatchbackom a kombi vo verzii N Line, a to v pozitívnom zmysle.** Aj keď automobilka oficiálne nepriznáva žiadne zásadné technické zmeny okrem použitia viacprvkovej nápravy vzadu, mali sme pocit, že samotné riadenie funguje rýchlejšie a ostrejšie než v bežnej verzii. Športovejší pocit ide aj z práce samotného podvozka, ktorý **poskytuje istejší zážitok najmä v zákrutách, kde krásne sedí na ceste.** Celok výborne spolupracuje aj s 18-palcovými kolesami, ktoré pravdepodobne stoja za lepším pocitom z jazdy vo verzii N Line. Zároveň auto naďalej poskytne dostatok komfortu aj na horších cestách, do interiéru tak prenáša minimum nežiadúcich otrasov od nerovností.
Prekvapilo nás, aký zásadne odlišný pocit z jazdy poskytujú dve verzie modelu i30. Zatiaľ čo základnejší Hatchback s menšími kolesami funguje výborne v meste na bežné presúvanie sa, N Line dáva vodičovi viac zábavy za volantom a prémiovejší pocit z jazdy. **Z hľadiska jazdných vlastností sú tak rozdiely výraznejšie než by sa na prvý pohľad mohlo zdať.** ### Menej je viac *Výbava Family:* Boli sme prekvapení, koľko muziky môžete dostať za 16 480 eur. Naše auto malo navyše len elegantnú metalickú farbu, ktorá modelu i30 veľmi pristane. **Rovnako sa nám páčilo zakomponovanie denných LED svetlometov do nárazníka,** vďaka čomu vyzerá Hyundai oveľa modernejšie než predchodca. Okrem bohatej bezpečnostnej výbavy môžete tiež očakávať aj komfortné prvky ako tempomat, automatickú klimatizáciu, palubný počítač, decentné analógové prístroje, posuvnú lakťovú opierku, samostmievacie spätné zrkadlo, parkovaciu kameru, 8-palcový dotykový displej s podporou zrkadlenia mobilného telefónu a 6 slušných reproduktorov. [GALLERY id=31517] Nemusíte sa báť ani základných sedadiel, ktoré sú pohodlné aj na dlhšie vzdialenosti a telo príjemne podržia. Vo výbave Family boli dokonca vyhrievané spoločne s koženým volantom! Takto vybavenému autu prakticky nemáme čo vytknúť, **obzvlášť pri pohľade na cenovku ide o výbornú ponuku, ktorou Hyundai podlieza konkurenciu.** *Výbava N Line:* Na prvý pohľad udrú do očí agresívnejšie tvary nárazníkov, dvojitá koncovka výfuku a zaujímavý svetelný podpis Full LED svetlometov, ktoré však v praxi svietia skôr priemerne. **Charakter exteriéru bol prenesený aj dovnútra prostredníctvom elektrických športových sedadiel.** Tie sa vám pri nastupovaní a vystupovaní dokonca odsunú od volantu, aby ste sa nemuseli príliš namáhať. Športovo ladený je tiež volant aj páka automatickej prevodovky. Celkovú atmosféru potom dotvára čierny strop. [GALLERY id=31518] Samotná kvalita materiálov a spracovania je však podobná tomu, čo dostanete aj pri lacnejších verziách. Zároveň si nie sme istí, či prítomná digitalizácia stojí za oslavu. **Väčší stredový dotykový displej s 10,25-palcovou obrazovkou vyzerá tak, akoby ho na palubnú dosku len na poslednú chvíľu prilepili sekundovým lepidlom.** Tu nevidíme žiadnu námahu dizajnérov zakomponovať nový multimediálny systém tak, aby nerušil vzhľad pôvodnej palubnej dosky. Nezaujal nás ani prístrojový štít pred vodičom kombinujúci zvláštne tvarované ručičky po bokoch s displejom v strede, ktorý neponúka zásadné možnosti individualizácie prostredia. Inzercia: Kooperativa - výpočet PZP

Ktorý si vybrať?

Hyundai i30 Family je jednoznačne racionálnou voľbou, s ktorou bude väčšina motoristov spokojná. Nechýbajú všetky dôležité komfortné prvky a zásadne nás netrápila ani absencia Full LED svetlometov, ktoré sú dostupné za príplatok. **Základnú motorizáciu považujeme za ideálnu pre tých, ktorí väčšinou len dochádzajú pár kilometrov do práce alebo žijú priamo v meste a ročne najazdia do 20 000 km.** S atmosférickým motorom sa nemusíte báť ani pri ceste na dovolenku, autu však vyhovuje pohodovejšie tempo. Subjektívne lepšie jazdné vlastnosti ponúkne verzia N Line so zaujímavými dizajnovými prvkami a športovými sedadlami. S naftovým motorom sa najlepšie cíti na diaľnici alebo okresných cestách, kde prekvapí stabilitou v zákrutách aj dobrou kultúrou chodu. Kombinovaná spotreba sa v našom teste držala medzi 4,5 až 5,0 l/100 km, pričom na jednu nádrž zvládnete prejsť takmer 800 kilometrov. **Viac sme však čakali od mild-hybridného systému, ktorý sa zásadne neprejavil na lepšej spotrebe paliva a jeho agresívna rekuperácia môže niektorým vodičom pri jazde vadiť.**




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Bestsellery ešte výhodnejšie