Vyskúšali sme Nissan X-Trail s malým turbomotorom 1.3 DIG-T a pohonom predných kolies. Má táto kombinácia zmysel?

Benzínové motory sú čoraz populárnejšie aj pod kapotami veľkých SUV. Japonci sa preto narýchlo rozhodli umiestniť do modelu X-Trail malý turbomotor od Renaultu. Bol to však dobrý nápad?
Vydané  Text: 
Veľké japonské SUV už v našej redakcii dôverne poznáme. Vyrába sa totiž od roku 2013 a okrem štandardných návštev u nás úspešne absolvovalo aj dlhodobý test s nadpriemerným vysvedčením. **Nissan X-Trail máme v pamäti ako príjemného spoločníka na dlhé cesty, ktorý sa nebojí blata ani kopcov.** Práve terénne schopnosti a pohon všetkých štyroch kolies patrili k najväčším výhodám tohto modelu v porovnaní s konkurenciou.
Vzhľad palubnej dosky sa ani po rokoch zásadne nezmenil. Nový je volant a niektoré obkladové materiály
Aj preto sme boli prekvapení, keď nám nedávno pred redakciou pristál biely Nissan len s predným náhonom. Ešte väčšie prekvapenie nastalo, keď sme po rýchlom prelustrovaní technického preukazu zistili, že **pod kapotou tohto majestátneho SUV pracuje prepĺňaný štvorvalec 1.3 TCe od Renaultu.** Z neho sme sa zvykli radovať v malých modeloch ako Clio či Megane, no X-Trail je predsa z úplne iného cesta. Namiesto okamžitého zavrhnutia tejto kombinácie sme si povedali, že od nás Nissan predsa len dostane šancu a na chvíľu sme potlačili všetky naše stereotypné predstavy o tom, ako by auto tejto kategórie malo vyzerať.
Zadné sedadlá sú ako stvorené na dlhé cesty. Okrem nastavenia sklonu môžete lavicu tiež posúvať
Multimediálny systém potrebuje upgrade, chýbali nám funkcie aj lepšie rozlíšenie. Na veci ako Apple Carplay či Android Auto môžete zabudnúť
**Prítomnosť maloobjemového motora si pritom v reálnom živote mnohí motoristi vôbec nemusia všimnúť.** Po naštartovaní vyzerá všetko normálne, tichý motor neruší cestujúcich a vďaka automatickej sedemstupňovej prevodovke je život v meste bezproblémový. Spojenie benzínového 1.3 TCe s dvojspojkovým automatom nás proste bavilo, samotné radenie stupňov bolo totiž rýchle, hladké a predvídavé. Zároveň nedochádzalo k zbytočnému podtáčaniu a pri razantnejšom zošliapnutí akcelerátora sme mohli vždy očakávať bleskovú reakciu a zrýchlenie.
**Pochvalu si zaslúži aj samotný motor, ktorého dynamika prekonala nielen subjektívne, ale tiež papierové očakávania.** V technických údajoch sa totiž dočítate, že zrýchlenie z 0-100 km/h zvládne za necelých 12 sekúnd. Tento údaj však môže byť v praxi aj o dve sekundy lepší než uvádza výrobca. Malému motoru vďaka nižšej pohotovostnej hmotnosti nevadilo ani diaľničné tempo, tam už celkovú pružnosť ovplyvňuje najmä počet pasažierov v aute. Samotná priemerná spotreba sa pohybovala medzi 7,5 – 8,5 l/100 kilometrov, čo vzhľadom na veľkosť auta nie je zlý údaj.
Roletke chýba vodiaca koľajnička, zle sa s ňou manipuluje a pôsobí lacným dojmom. Na veľké kufre je však miesta dostatok
Ako sme už napísali, kombinácia malého motora a pohonu len prednej nápravy sa odzrkadlila na znížení pohotovostnej hmotnosti. Auto poteší ľahkosťou nielen v meste, ale tiež na okresných cestách. **Samotný podvozok by však mohol byť o niečo poddajnejší, na rozbitej vozovke dovnútra prenikali pomerne výrazné otrasy aj nepríjemné búchanie.** Od auta tejto kategórie sme očakávali o niečo komfortnejšie prejazdy nerovností. Samotná nedotáčavosť však nastupuje pomerne neskoro a pomaly, vodiča za volantom tak v zákrute neprekvapí. Do istej miery si X-Trail s predným náhonom poradí aj v ľahkom teréne, kde využije svetlú výšku podvozka. Mokrý povrch však dokáže rýchlo zmeniť pravidlá hry, práve vtedy odhalíte limity predného náhonu. [CAR id=17101]




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia