Katalyzátor vyrežú z auta aj priamo pred domom. Ich výkup a predaj je dobrý biznis
Bratislava, Senec, Sereď, Ružomberok: Pozor na zlodejov katalyzátorov, ich krádeže sa u nás rozmáhajú a zdá sa, že na veku auta nezáleží.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Prečo sa vôbec kradnú katalyzátory?
Katalyzátory, alebo celé filtre pevných častíc DPF/FAP, sú pomerne lukratívnym tovarom na internete, čoho dôkazom sú početné firmy a aj jednotlivci vykupujúci tieto automobilové diely. Výkup katalyzátorov sám o sebe nie je problémový, napokon je to spôsob, ako sa ho jeho majiteľ môže zbaviť rozpredaním na náhradné diely. Skutočným problémom je fakt, že výkupy katalyzátorov neoverujú ich pôvod. Aby som si tento predpoklad overil, obvolal som tri spoločnosti vykupujúce katalyzátory z celého Slovenska. Všetci traja zástupcovia spoločností si vyžiadali anonymitu a neradi odpovedali na moje otázky o overovaní pôvodu. Z ich odpovedí ale vyplýva, že pôvod katalyzátorov neoverujú, pritom mohli potvrdiť, že to robia. Neoverovanie pôvodu nahráva do kariet ich zlodejom. Ak si už nejaká spoločnosť s výkupom overuje pôvod, zlodeji majú iné možnosti, ako ukradnutý tovar monetizovať – stačí, aby si vytvorili inzerát, napríklad na Bazoši, a tam predávali desiatky katalyzátorov naraz.Ako sa chrániť pred krádežou katalyzátora?
Krádež katalyzátora je pomerne triviálna záležitosť, zručný človek ju zvládne za niekoľko desiatok sekúnd. Ale zabezpečenie katalyzátora už tak triviálne nie je, nakoľko sa obyčajne jedná o dokonale odkrytý diel vo výfukovom systéme vozidla. A ten je dostupný prakticky komukoľvek, kto sa vojde pod auto alebo má so sebou jednoduchý hever.Niektorí diskutujúci ako riešenie ponúkli to, ktoré spravili oni, teda, že si katalyzátor z auta demontovali. Nie je to legálne a ani správne, navyše tým pôvodne nesledovali ochranu pred krádežou. Demontáž katalyzátora je na Slovensku pomerne častým javom (tzv. KAT OFF), podobne ako zaslepovanie EGR a ďalšie podobné „tuningy“. Motoristi tým sledujú zlepšenie vlastností motora alebo rebéliu proti zákonu, ktorý prinútil automobilky katalyzátory používať. Ich použitie ale má svoj účel a motorista nesmie jazdiť na aute, ktoré má demontovaný katalyzátor. Takéto vozidlo navyše neprejde povinnou emisnou/technickou kontrolou, ak technik nedostane úplatok.
Kurióznym riešením sa zdá byť privarenie klietky okolo katalyzátora priamo na podvozok. Do akej miery je takýto zásah legálny a bezpečný, je však sporné.
Kto nemá záujem zasahovať do konštrukcie podvozka a výfukového systému a chce napriek tomu zvýšiť bezpečnosť tohto často kradnutého dielu, mal by zvážiť inštaláciu lepšieho autoalarmu alebo jednoducho parkovať na miestach, z ktorých nie je fyzický prístup k podvozku vozidla – napríklad hneď vedľa vyšších obrubníkov alebo vedľa iných vozidiel. No ani to nie je garantovaná ochrana.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
V parlamente je návrh ako znížiť ceny benzínu a nafty. Ide o odpoveď na aktuálnu situáciu na trhu
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?Dostupný aj v nafte
Nový Citroën Berlingo stojí menej ako 20-tisíc: ceny, výbavy a podrobnosti o slovenskej ponuke
Nový Citroën Berlingo sa už dá objednávať aj na Slovensku, začína na cene menej ako 20-tisíc eur.
AKTUALITA
Nová Dacia Spring: ponuka a ceny na Slovensku
Nový dizajn a funkcie v pomere cena/výkon, ktorý na našom trhu nemá konkurenciu.
Cena modelu začína na 16 900 €KONCEPT
Nové auto od Škody vás zrejme šokuje. Gran Turismo nadväzuje na model 1100 OHC Spider z roku 1957!
Čisto elektrické jednomiestne vozidlo si budete môcť vyskúšať aj vy. Je navrhnuté pre pretekársky simulátor Gran Turismo 7 na konzolách PlayStation.
Nový model
Nové MG3: Malé auto s automatickou prevodovkou a zvlášť nízkou spotrebou
Už o niekoľko týždňov sa začne predávať MG3, ktoré ponúkne nízku spotrebu, automat a 7-ročnú záruku.
Nebezpečne vyzbrojený konkurent pre malé autá mieri k nám, koľko bude stáť?TEST FIAT 600e (RED): Elektrický Talian s dobrou myšlienkou. Je lepší ako 500e?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.Spravodajstvo
Slovenskí hasiči už jazdia na 41 nových esúvečkách Kia Sportage. Koľko stál každý kus?
Vozidlá Kia Sportage s pohonom 4×4 vo výbave Gold dostali špeciálne polepy a ďalšie príslušenstvo.
Cyklistika v Rakúsku
Najkrajšia a najlepšia. Cykloturistika v Rakúsku zahŕňa nížiny, hory, pamiatky aj rozprávkovú prírodu
Rozmanitosť rakúskych cyklotrás je dychberúca. Či sa už chcete na bicykli iba kochať alebo prekonávať samých seba, táto krajina vám to umožní do sýtosti.
Tak vysadnite na bicykle a šliapnite do pedálov!Nový model
Nový NISSAN QASHQAI odhalený! Zmena je priam obrovská, kamery vidia aj pod podvozok
Nová verzia kompaktného SUV Qashqai sa podobá na elektromobil Ariya.
Novinkou je tiež celkom nový stupeň výbavy N-DesignTieto pneumatiky budú už čoskoro nelegálne. Máte ich aj vy?
Používate na aute pneumatiky s označením M+S? Mali by ste si dať pozor. Od októbra tohto roka nemusia byť legálne.
Dôvodom je zavedenie nového označovania. To prišlo ako odpoveď na mnohých výrobcov, ktorí symbolom M+S označovali aj pneumatiky, neprispôsobené na jazdu na snehu.