Najnovšie výsledky testov EuroNCAP priniesli jedno neželané prekvapenie

Po malej odmlke sa nám naplno rozbehlo nárazové testovanie nových modelov pre rok 2020/2021. Sprísnené testy už skôr podstúpili Toyota Yaris, VW ID.3, Mazda MX-30 či Honda Jazz. **Najnovšie výsledky, ktoré sa týkajú širokého spektra modelov, však priniesli jedno nemilé prekvapenie.** ### SEAT Leon nesklamal Ako prvý podstúpil nárazové testy nový SEAT Leon. Koncernový hatchback… Prečítať celé
Vydané  Text: 

Po malej odmlke sa nám naplno rozbehlo nárazové testovanie nových modelov pre rok 2020/2021. Sprísnené testy už skôr podstúpili Toyota Yaris, VW ID.3, Mazda MX-30 či Honda Jazz. **Najnovšie výsledky, ktoré sa týkajú širokého spektra modelov, však priniesli jedno nemilé prekvapenie.** ### SEAT Leon nesklamal Ako prvý podstúpil nárazové testy nový SEAT Leon. Koncernový hatchback sa po príchode novej generácie teší veľmi pozitívnym ohlasom. Podobne obstál aj v nárazových testoch. **Jeho finálne hodnotenie 5 hviezdičiek bolo podmienené najlepším skóre v ochrane posádky pre tento rok.** Leon si odniesol až 92% a okrem väčšieho náporu na hrudník vodiča pri čelnom náraze, žiadne výrazné odchýlky nezaznamenal.
V novom Leone sa taktiež nemusíte obávať o bezpečnosť detskej posádky. Všetky disciplíny, ktoré testovanie obsiahlo, boli hodnotené ako uspokojivé. **Práve preto si Leon odniesol až 88%, čo je druhý najlepší výsledok v tejto kategórii v novej sezóne.** Najnižšie hodnotenie Leon zaznamenal pri stretoch s chodcom. Predné stĺpiky auta sa v tomto prípade javia byť, ako najhoršia časť pre chodca. Jazdné asistenty taktiež dokázali predísť zrážke s cyklistom alebo chodcom, ktorí sa nachádzali pred autom. Bohužiaľ, v zadných partiách tieto systémy nepreukázali žiadne výsledky. Výsledné hodnotenie bolo teda 71%.
V poslednej kategórii, v testoch bezpečnostných asistentov, Leon získal hodnotenie 80%. Všetky asistenty reagovali v priemernom reakčnom spektre. Jednou z výhrad EuroNCAP boli občasné agresívne reakcie systému na udržiavanie v jazdnom pruhu. ### Audi A3 v tesnom závese Ďalším z testovaných áut, bol koncernový súrodenec Leonu, Audi A3. Nakoľko sa jedná o technicky rovnaké auto, boli aj výsledky celkom podobné. **V ochrane dospelej posádky získala Audi A3 hodnotenie 89%. Podobne ako v Leone, aj tu bola vytýkaná ochrana hrudníka vodiča pri čelnom náraze.** Pomerne dobré hodnotenie dostal aj nový stredový airbag ktorý poskytol dostatočnú ochranu hlavy pre cestujúcich na predných sedadlách.
Jedným z rozdielov oproti Leonu, je skóre v ochrane detskej posádky. Tu si A3 vyslúžila hodnotenie len 81%. Je to dôvodu zníženej ochrany krčnej chrbtice pri deťoch do 10 rokov. Pri teste stretu s chodcom je hodnotenie takmer rovnaké ako pri Leon. **68% získala A3 pre slabšiu ochranu v oblasti predných stĺpikov.** Pri teste asistentov, v ktorom A3 získala 73%, bolo opäť vytknuté pomerne agresívne správanie systému na udržiavane v jazdných pruhoch. Niektoré jeho zásahy boli nečakané.
### Veľké SUV s plným počtom hviezdičiek Plné hodnotenie, **čiže 5 hviezdičiek, si okrem Leonu a A3 vyslúžili aj nová Kia Sorento a Land Rover Defender či Isuzu D-MAX.** Všetky tieto masívne SUV si odniesli podobné hodnotenia. V poradí bezpečnosť dospelej posádky, bezpečnosť detskej posádky, bezpečnosť chodcov a bezpečnostné asistenty, dostala Kia hodnotenie 82%, 85%, 63% a 87%. Defender si vyslúžil 85%, 85%, 71% a 79%. No a napokon Isuzu získalo 84%, 86%, 69% a 83%.
### Elektrická Honda e za štyri Na základe nameraných hodnôt bola ochrana hrudníku vodiča pri čelnom náraze hodnotená ako okrajová, avšak ochrana pravej nohy vodiča bola hodnotená ako nedostatočná. **Zlé hodnotenie si vyslúžila ochrana posádky pri bočnom náraze.** Pri takomto type stretu s iným vozidlom došlo ku kritickému prehodeniu cestujúcich smerom k opačnej strane vozidla. Hodnotenie v tejto kategórii bolo teda 76%. Pri ochrane detskej posádky si Honda e odniesla solídnych 82%. Jedinou okrajovou skúškou bol tlak spôsobený na krčnú chrbticu pri posádke do 10 rokov.
V teste ochrany chodcov si Honda vyslúžila veľkú pochvalu za jej aktívnu kapotu. Tá má pôsobiť ako airbag v prípade, že senzory zaznamenajú stret s chodcom. Slabšie hodnotenie bolo malému elektromobilu udelené za ochranu v oblasti predných A-stĺpikov a na okrajoch kapoty. **Hlavne po bokoch kapoty došlo k okrajovým výsledkom ochrany panvy chodca.** Výsledok je teda 62%. No a napokon posledná kategória. Honda e si z tejto kategórie odniesla slabé hodnotenie najmä pri odbočení pred protiidúcim vozidlom. V prípade náhlej zmeny smeru bezpečnostný systém žiadnym spôsobom nezareagoval. Práve preto si elektromobil odnáša len 65%.
### Hyundai i10 je len trojhviezdičkový Žiaľ, najhoršie hodnotenie v tomto roku si odniesol malý Hyundai i10. Malé mestské auto dostalo najnižšie hodnotenie v každej kategórii. Ochrana hrudníka vodiča bola pri čelnom náraze hodnotená ako slabá. **Aj napriek dobrému hodnoteniu ochrany nôh predných cestujúcich, experti z EuroNCAP predpokladajú, že niektoré časti prístrojovej dosky môžu v prípade nárazu spôsobiť zranenie.** Ďalšou časťou, kde Hyundai získal slabé skóre, bola ochrana brucha cestujúcich pri čelnom náraze. Okrem toho, podobne ako pri Honde e, bočný náraz predstavuje riziku pre hlavu cestujúcich. Pri náraze zozadu došlo k okrajovým výsledkom pri teste krčnej chrbtice pre cestujúcich vzadu. Celkovo si teda za bezpečnosť posádky i10 odnáša 69%.
Test bezpečnosti detskej posádky vykázal hodnotenie 75%, čo je pre i10 najlepšie. Jedinou kritickou oblasťou sa javí byť ochrana hlavy posádky do 10 rokov. V tejto kategórii došlo ku kritickým hodnotám, zrýchlenia. Najnižšie skóre, a to konkrétne 52% získala ochrana chodcov. **Oblasť kapoty sa javí byť v kritickom spektre, zatiaľ čo A-stĺpiky dosiahli zlé výsledky.** Systém autonómneho brzdenia dokázal ochrániť chodcov, nie však cyklistov idúcich pred autom. Systém nezistil prítomnosť chodcov v zadnej časti vozidla, a preto sa tieto testy ani nevykonali.
59%. Presne toľko dostal test bezpečnostných asistentov. Systém núdzového brzdenia si počas skúšky počínal veľmi okrajovo. Podobne okrajovo si počínal aj systém pre detekciu zapnutých pásov. Pochvalu si vyslúžilo monitorovanie únavy vodiča. Pri testovaní udržiavania v jazdných pruhoch, systém nedokázal včas reagovať pri niektorých krízových situáciách.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.