Aktuality

Populárna Fabia Combi oslavuje 20 rokov! Nad budúcou generáciou však stále visí otáznik

20 rokov Škoda Fabia Combi

Úspešný príbeh modelu Fabia Combi odštartoval jeho predstavením pred 20 rokmi na parížskom autosalóne. Už prvá generácia, ktorá bola uvedená na trh rok po verzii hatchback a ktorá v Českej republike získala titul Auto roka 2001, si získala mnoho fanúšikov vďaka svojej najväčšej prednosti. Ako jedno z mála vozidiel kombi v triede malých vozidiel ponúkala pri dĺžke iba 4,22 m veľkorysý priestor pre cestujúcich a tiež batožinový priestor s objemom 426 až 1225 l. Tieto hodnoty sa s príchodom ďalších generácií zväčšovali. Vďaka kombinácii priestrannosti a vyváženého pomeru ceny a úžitkovej hodnoty je Fabia Combi už 20 rokov vyhľadávaným spoločníkom hlavne pre mladé rodiny.

Doteraz bolo vyrobených celkom približne 1,5 milióna vozidiel Fabia Combi, vrátane úžitkového vozidla Praktik. Podiel verzie kombi na všetkých vozidlách naprieč generáciami je viac ako 40 %.

Fabia Combi 1. generácia

Vybral si každý

Už prvá generácia modelu, vyrábaná medzi rokmi 2000 a 2006, vynikala veľkorysým priestorom, bohatou štandardnou výbavou a tiež množstvom moderných prvkov výbavy na želanie. Už v tom čase Fabia ponúkala navigáciu, tempomat, zadné parkovacie senzory, elektronickú kontrolu stability ESC alebo automatickú klimatizáciu vrátane chladenej schránky pred spolujazdcom. Predchodcom neskorších Simply Clever prvkov bol výklopný držiak nápojov pre vodiča. Ponuka pohonných jednotiek v prvom modelovom roku zahŕňala štyri benzínové motory s objemom 1,4 l a 2,0 l a výkonom od 44 kW (60 k) do 85 kW (115 k).

Fabia Combi 1. generácia

V ponuke bol aj naftový motor s objemom 1,9 l s výkonom 47 kW (64 k) a naftový preplňovaný motor s výkonom 74 kW (100 k). Prvá generácia sa ponúkala aj v úžitkovej verzii Praktik. Nástupca vozidla Forman Praktik mal dve sedadlá, nákladný priestor bol oddelený pevnou deliacou stenou. Zadné bočné okná nahradila plechová výplň lakovaná vo farbe vozidla. Priestor pre prepravu nákladu bol prístupný piatymi dverami a pravými bočnými dverami.

Fabia Combi 1. generácia

Robustní skauti

Model Fabia Combi bol od druhej generácie (2007 až 2013) ponúkaný vo variante Scout. Robustný vzhľad tomuto modelu prepožičiavali šedé a strieborné oplastované časti karosérie na prednej a zadnej časti vozidla, lemoch blatníka a bočných prahoch a štandardne dodávané šestnásťpalcové kolesá z ľahkej zliatiny. Aj interiér so špecifickými poťahmi sedadiel a dekoračnými lištami vychádzal z úspešných verzií Scout ostatných modelových radov.

20 rokov Škoda Fabia Combi

O pohon predných kolies sa starali naftové motory so systémom čerpadlo-tryska s objemom 1,4 l a výkonom 59 kW (80 k), resp. 1,9 l a výkonom 77 kW (105 k) a benzínové motory s výkonom 63 kW (85 k) a 77 kW (105 k) v kombinácii s päťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Na želanie bol ponúkaný paket pre zlé cesty so zvýšenou svetlou výškou. V súčasnej, tretej generácii modelu Fabia Combi má táto výbavová verzia označenie Scoutline a ponúka podobné prvky: špecifický predný spojler a robustný zadný nárazník v kombinácii matnej čiernej a striebornej farby. Matne čierne sú aj lemy blatníkov a prahov. Kryty vonkajších spätných zrkadiel a strešné nosiče sú strieborné. Súčasťou štandardnej výbavy sú aj šestnásťpalcové kolesá z ľahkej zliatiny. Vozidlo Fabia Combi Scoutline s pohonom predných kolies je ponúkané so všetkými motormi modelového radu.

Športové verzie RS a MONTE CARLO

Praktická Fabia vie ponúknuť aj športovú jazdu, hlavne vo verzii RS. Verzie hatchback aj kombi druhej generácie zdobili písmená RS, odvodené od Ralley Sport. Verzia RS ponúkla športový vzhľad typický pre vozidlá RS a dvakrát preplňovaný motor 1,4 TSI, ktorý ponúkal veľmi dobré jazdné vlastnosti. Kombinácia mechanického kompresoru a turbodúchadla zaisťovala výkon 132 kW (180 k). Vrcholný model radu Fabia, ponúkaný medzi rokmi 2010 až 2014, bol štandardne vybavený sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Modely Monte Carlo, ktoré sú od druhej generácie súčasťou ponuky modelu Fabia Combi, tiež odkazujú na históriu pretekárskych vozidiel značky Škoda. Tieto modely majú športový vzhľad s mnohými čiernymi prvkami karosérie a aj športový podvozok. Prevažne čierny interiér zdobia športové sedadlá, ktoré majú v súčasnom modeli integrované hlavové opierky a sú zdobené červenými prvkami, ďalej športový kožený volant a špecifické dekoračné lišty a doplnky.

Fabia monte carlo
Zdroj: Oficiálne fotografie

Rozmery postupne narastali

Hlavným poznávacím znakom modelu Škoda Fabia Combi je už 20 rokov veľkorysý vnútorný priestor. Základný objem batožinového priestoru za toto obdobie narástol o viac ako 160 l. Už prvá generácia ponúkala základný objem batožinového priestoru 426 l, ktorý sa sklopením zadných sedadiel zväčšil až na 1225 l. Základný objem batožinového priestoru druhej generácie vzrástol na 480 l. Maximálny objem batožinového priestoru vzrástol dokonca o neuveriteľných 235 l na celkom 1460 l. Išlo o hodnotu, ktorú inak ponúkali až vozidlá kompaktnej triedy. Tretia generácia modelu, ktorá bola predstavená v roku 2014. Jej základný objem batožinového priestoru vzrástol o 50 l na súčasných 530 l, čím dosahuje na hodnoty vozidiel kombi strednej triedy.

TEST: Škoda Fabia Combi
TEST: Škoda Fabia Combi

ŠKODA FABIA COMBI v troch generáciách

FABIA COMBI 1. generácie (2000 až 2006): 574 600 vozidiel

FABIA COMBI 2. generácie (2007 až 2013): 513 400 vozidiel

FABIA COMBI 3. generácie (2014 až doteraz): 382 900 vozidiel

V súčasnosti čakáme na správy o príchode novej generácie modelu Fabia. Nad karosárskou verziou Combi však visí otáznik, keďže globálne predaje medzigeneračne klesali a zákazníci už viac nemajú záujem o tento druh automobilu. Automobilka Škoda je pritom posledným výrobcom na trhu, ktorý drží malé kombi v ponuke. Konkurencia už segment malých kombi dávno nahradila crossovermi alebo kompaktnými SUV a je len otázkou času, keď sa s nami rozlúči aj Fabia Combi.

POROVNÁVACÍ TEST: Škoda Fabia 1.0 TSI vs. Kia Rio 1.4 D-CVVT

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie