Aktuality

EÚ opäť sprísnila povinnú výbavu nových áut: Alkoholový imobilizér sa stáva realitou!

Nové autá budú bezpečnejšie, pretože budú povinne obsahovať elektronické bezpečnostné asistenčné systémy. Fotografia je ilustračná, z porovnávacieho testu modelov FIAT Tipo
Nové autá budú bezpečnejšie, pretože budú povinne obsahovať elektronické bezpečnostné asistenčné systémy. Fotografia je ilustračná, z porovnávacieho testu modelov FIAT Tipo
Zdroj: PANER

Novinky od roku 2022

Od 6. júla 2022 bude platiť nariadenie 2019/2144 Európskeho parlamentu a Rady. Podľa neho budú musieť byť autá povinne vybavené rôznymi asistentmi. Aj keď vodič bude aj naďalej môcť asistenčné systémy vypnúť, po každom novom štarte musia byť opäť všetky aktívne. Vypnutie asistenta núdzového brzdenia a jazdy v pruhu bude môcť vodič po novom vypnúť iba niekoľkými za sebou nasledujúcimi úkonmi.

Medzi ďalšie vyspelé funkcie jazdných asistentov patrí aj systém inteligentnej regulácie rýchlosti, ktorý zatiaľ nebude zasahovať do vôle vodiča. Otázkou zostáva, akým spôsobom systém vodiča na prekročenie upozorní tak, aby bola spätná väzba účinná a ako spoľahlivo bude systém fungovať v praxi. Okrem toho by vyspelé asistenčné systémy mali zahŕňať štandardizované rozhranie pre montáž alkoholového imobilizéru, výstražné systémy rozpoznávajúce únavu a nedostatočné sústredenie na jazdu, detekciu spätného chodu a zapisovač údajov a udalostí.

Vypnutiu asistentov musia predchádzať minimálne dva kroky, takže napríklad vodič bude musieť ich vypnutie odsúhlasiť ešte aj na palubnom počítači, nie iba jedným tlačidlom. Autá homologizované pred 6. júlom 2022 dostanú dvojročný odklad.

Iba asistenčné, nie samojazdiace funkcie

Elektronickí asistenti by nemali za vodiča preberať funkcie, ktorých ešte nie sú celkom schopné a o ich používaní a konfigurácii by mal rozhodovať vodič.

Úlohou asistenčných systémov má byť zvýšenie bezpečnosti šoféra aj jeho spolujazdcov. Nie vždy to tak však naozaj je, tvrdí autor článku, z ktorého sme tému prevzali (zdroje nižšie). Závisí to od kvality ich prevedenia, v opačnom prípade sú skôr na príťaž a údajne môžu byť príčinou nemalých problémov. S týmto sa však nevieme celkom stotožniť, pretože súčasné modely áut s asistenčnými systémami majú za cieľ pomôcť, nie škodiť.

Hoci mnohí vodiči nedôverujú bezpečnostným funkciám svojho auta a niektorí ich dokonca vypínajú, pravdou je, že do ich vývoja automobilky investujú významné peniaze a úsilie a nemôžu na trh umiestniť niečo, čo je vyslovene nebezpečné alebo nefungujúce.

Problémy, ktoré môžu vznikať pri používaní asistenčných systémov, hovoria skôr o vodičovi ako o nich samotných. Ak auto príliš často upozorňuje na priblíženie sa k pruhu na ceste, tak to nie je vinou systému, ale vodiča, ktorý si počas jazdy ani neuvedomuje, ako veľmi na ceste kľučkuje.

Úlohou asistentov je pomáhať vtedy, keď sú na ich fungovanie splnené podmienky a keď splnené nie sú, systémy sa deaktivujú. Presne preto má byť vodič vždy pripravený, nesmie púšťať volant alebo venovať sa iným činnostiam, než riadeniu.

V každom prípade je však za prípadnú nehodu zodpovedný sám vodič, preto by malo byť ovládanie asistenčných systémov v jeho rukách a on by sa mal rozhodnúť, kedy ich použiť chce a kedy ich chce radšej vypnúť.

Vypnutie jedným tlačidlom

Otázkou ale zostáva, či by sa mali jednotlivé funkcie jazdných asistentov vypnúť iba každé zvlášť (prípadne nastaviť ich citlivosť) alebo by malo byť k dispozícii aj tlačidlo, ktorým vodič vypne naraz všetky asistenčné systémy, ako je to napríklad v BMW. Ďalšou dilemou je, či by malo nastavenie zmiznúť pri ďalšom štarte a asistenčné systémy by sa automaticky znova všetky zapli alebo by mali zostať nastavenia rovnaké, ako keď vodič vypol motor.

Do celej problematiky vstupuje aj Euro NCAP (European New car Assessment Programme), ktorý hodnotí vozidlá podľa ich správania pri nehode, strete s chodcom, ale aj z hľadiska podpory bezpečnosti, podľa ktorej je deaktivovanie asistentov bez následného obnovenia po štarte znížením bezpečnosti.

Je to pochopiteľné, veď pri druhom naštartovaní auta už nemusí sedieť za volantom rovnaký vodič.

Zníženú známku od tejto uznávanej organizácie si žiadna prémiová automobilka nemôže dovoliť, pretože zákazníka zaujíma v neposlednom rade aj počet hviezdičiek a len málokto si číta podrobnosti, prečo bolo hodnotenie znížené.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Prvá jazda - Mazda MX-30 (foto: Ondrej Kroutil pre auto motor a šport, 2020)
Testy

Mazda MX-30: Naozaj ekologická

Keď už Mazda niečo spraví, môžete sa staviť, že to bude poriadne. Tento prístup zvolila aj pri svojom historicky prvom elektromobile. A k tomu, či ho potrebujete, zaujíma nezvyčajne úprimný postoj.