Čo dokáže nový volant od Škody? Vie napríklad, či ste skutočne zodpovedný vodič

Vedeli ste, že zákazníci si vraj ovládanie klimatizácie cez displej vyžiadali sami?
Vydané  Text: 
Presne prvého júla sme mali príležitosť zúčastniť sa predstavenia novej Škody Octavia a jej variantov Octavia RS iV a Octavia Scout novinárskej obci a absolvovať nielen jazdy s týmito úžasnými vozidlami, ale aj workshopy o ich technike. Je potrebné už v úvode podotknúť, že rozsah inovácií v novej Octavii je natoľko pestrý a pozoruhodný, že zhrnúť ich do jedného príspevku by nebolo vôbec jednoduché, preto sa téme Nová Škoda Octavia venujeme priebežne.  

Kde je ovládanie klimatizácie?

Jedným z workshopov o novej Octavii bol ten, v ktorom sme sa dôslednejšie pozreli na multimediálny systém a digitálny kokpit v novej Octavii. Mnohých možno irituje, že už aj Škoda prešla na digitalizáciu ovládania klimatizácie, ale aj o tomto nie práve nepodstatnom detaile nám povedali inžinieri zo Škodovky viac. Údajne za kritikou používania dotykových displejov stojí predovšetkým neskúsenosť, neznalosť práce s týmto novým konceptom ovládania.
Podľa prieskumov, ktoré si však Škoda nechala zrealizovať ešte počas vývoja novej Octavie, údajne ľudia považovali za modernejšie, keď sa fyzické ovládače v interiéri auta nahradzujú dotykovými displejmi. Digitalizáciu ovládania by sme tak mohli považovať za vyžiadanú samotnými spotrebiteľmi. Okrem toho je významným argumentom v prospech digitalizácie ovládania aj skutočnosť, že automatická klimatizácia pracuje veľmi spoľahlivo. Častý protiargument, že najčastejšie hmatom meníme intenzitu fúkania, v prípade automatickej klimatizácie stráca opodstatnenie, pretože o presné nastavenie intenzity fúkania sa postará počítač, úlohou vodiča alebo spolujazdca je ovládať už iba samotnú teplotu. No a my s týmto argumentom súhlasíme, avšak iba v prípade, že sú zachované dva dôležité faktory: pri používaní dotykového displeja musí byť auto vybavené priestorom, o ktorý sa dá pohodlne oprieť dlaň, aby bol dotyk prstom presný, a za druhé, aby bola rýchlosť odozvy na stlačenie okamžitá a jednoznačná. Oba tieto faktory systém v novej Octavii spĺňa, o čom sme sa opakovane presvedčili na vlastnej koži nielen na workshope, ale predovšetkým počas reálnych jázd s novou Octaviou. Zvlášť je potrebné pripomenúť aj šikovné riešenie ovládania hlasitosti zvukov. V prvom rade viete hlasitosť ovládať tlačidlami na volante, čo hrá prím. Pre spolujazdca je ale tiež dôležité vedieť manipulovať s multimédiami, no v Octavii už konvenčné otočný volič hlasitosti nenájdete. Je integrovaný do multifunkčného dotykového panela pod displejom. Posunom prsta po miernej priehlbine s oblými okrajmi viete nastaviť hlasitosť zvukov, ale aj manipulovať so zobrazením niektorých funkcií, napríklad priblížením a oddialením mapy. Simplifikácia ovládaných prvkov v novej Octavii sa nám síce spočiatku zdala prehnaná, ale po praktickej skúsenosti musíme uznať, že nachádza uplatnenie v reálnom živote a nespôsobuje problémy pri používaní funkcií auta.

Nový volant

Keď sme zverejnili prvé fotografie interiéru novej Škody Octavia, reakcie ľudí na Facebooku a u nás na webe sa častokrát týkali volantu. Niektorým sa dvojramenné vyhotovenie páči, iní pripomínajú podobnosť s predchádzajúcou generáciou Mercedesov Triedy S. Osobná skúsenosť s dvojramenným volantom je priaznivá, pretože z ergonomického hľadiska má optimálnu veľkosť, ideálnu hrúbku, dobre dostupné tlačidlá a tvar, ktorý umožňuje aj dynamickejší handling. Vo verzii Octavia RS je už ale trojramenný volant. V skutočnosti sú volanty totožné, odlišný je len poťah a doplnené rameno je viditeľne pripojené dodatočne.
Dvojramenný volant v novej Škode Octavia
Trojramenný volant v novej Škode Octavia RS iV
Z technologického hľadiska sú tieto nové volanty od Škody zaujímavé tým, že obsahujú kapacitné senzory pre sledovanie dotyku. Vedia rozpoznať, či volant držíte skutočne rukami alebo či ste to iba simulovali fľaškou na vodu zaseknutou medzi ramenami. Aký má takáto funkcia zmysel? Predsa v súvislosti s používaním jazdných asistentov, predovšetkým adaptívneho tempomatu a udržiavania v jazdnom pruhu. Prax ukázala, že vodiči skutočne neuvážene využívajú asistenčné systémy tak, akoby sa jednalo funkcie autonómnej jazdy a robia to práve simulovaním držania volantu. Po novom musia volant skutočne držať rukami. Technikov sme sa pýtali, kde presne sú tieto senzory umiestnené, ale nevedeli alebo nechceli nám odpovedať. Rovnako nám neprezradili, či sú tieto kapacitné senzory schopné rozlíšiť, či volant držím s rukavicami alebo veľmi suchou pokožkou. Môžeme sa len spoľahnúť na to, že na takéto detaily vývojári mysleli.
Súčasťou volantu sú tlačidlá a ovládače s pevne stanovenými funkciami, ako ovládanie asistenčných systémov pre jazdu, tempomatu a obmedzovača rýchlosti, prepínanie režimov zobrazenia digitálneho prístrojového panela v štyroch smeroch a s potvrdzovaním a ovládanie multimédií. Ak je v aute funkcia vyhrievania volantu, jej tlačidlo je na ľavom ramene volantu tiež. Samozrejme, hrany vnútornej časti volantu po stlačení spustia klaksón. Na záver dodávame, že volant s odrezanou hornou časťou bol vyhotovený pre prezentačné účely, aby bol nerušený pohľad na prístrojový panel. Automobilka zatiaľ nejaví zámer predávať takéto vyhotovenie volantu vo svojich automobiloch. [GALLERY id=30879]




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia