Čo dokáže nový volant od Škody? Vie napríklad, či ste skutočne zodpovedný vodič
Vedeli ste, že zákazníci si vraj ovládanie klimatizácie cez displej vyžiadali sami?
Vydané Text: Erik Stríž
Kde je ovládanie klimatizácie?
Jedným z workshopov o novej Octavii bol ten, v ktorom sme sa dôslednejšie pozreli na multimediálny systém a digitálny kokpit v novej Octavii. Mnohých možno irituje, že už aj Škoda prešla na digitalizáciu ovládania klimatizácie, ale aj o tomto nie práve nepodstatnom detaile nám povedali inžinieri zo Škodovky viac. Údajne za kritikou používania dotykových displejov stojí predovšetkým neskúsenosť, neznalosť práce s týmto novým konceptom ovládania.
Podľa prieskumov, ktoré si však Škoda nechala zrealizovať ešte počas vývoja novej Octavie, údajne ľudia považovali za modernejšie, keď sa fyzické ovládače v interiéri auta nahradzujú dotykovými displejmi. Digitalizáciu ovládania by sme tak mohli považovať za vyžiadanú samotnými spotrebiteľmi.
Okrem toho je významným argumentom v prospech digitalizácie ovládania aj skutočnosť, že automatická klimatizácia pracuje veľmi spoľahlivo. Častý protiargument, že najčastejšie hmatom meníme intenzitu fúkania, v prípade automatickej klimatizácie stráca opodstatnenie, pretože o presné nastavenie intenzity fúkania sa postará počítač, úlohou vodiča alebo spolujazdca je ovládať už iba samotnú teplotu. No a my s týmto argumentom súhlasíme, avšak iba v prípade, že sú zachované dva dôležité faktory: pri používaní dotykového displeja musí byť auto vybavené priestorom, o ktorý sa dá pohodlne oprieť dlaň, aby bol dotyk prstom presný, a za druhé, aby bola rýchlosť odozvy na stlačenie okamžitá a jednoznačná. Oba tieto faktory systém v novej Octavii spĺňa, o čom sme sa opakovane presvedčili na vlastnej koži nielen na workshope, ale predovšetkým počas reálnych jázd s novou Octaviou.
Zvlášť je potrebné pripomenúť aj šikovné riešenie ovládania hlasitosti zvukov. V prvom rade viete hlasitosť ovládať tlačidlami na volante, čo hrá prím. Pre spolujazdca je ale tiež dôležité vedieť manipulovať s multimédiami, no v Octavii už konvenčné otočný volič hlasitosti nenájdete. Je integrovaný do multifunkčného dotykového panela pod displejom. Posunom prsta po miernej priehlbine s oblými okrajmi viete nastaviť hlasitosť zvukov, ale aj manipulovať so zobrazením niektorých funkcií, napríklad priblížením a oddialením mapy.
Simplifikácia ovládaných prvkov v novej Octavii sa nám síce spočiatku zdala prehnaná, ale po praktickej skúsenosti musíme uznať, že nachádza uplatnenie v reálnom živote a nespôsobuje problémy pri používaní funkcií auta.
Nový volant
Keď sme zverejnili prvé fotografie interiéru novej Škody Octavia, reakcie ľudí na Facebooku a u nás na webe sa častokrát týkali volantu. Niektorým sa dvojramenné vyhotovenie páči, iní pripomínajú podobnosť s predchádzajúcou generáciou Mercedesov Triedy S. Osobná skúsenosť s dvojramenným volantom je priaznivá, pretože z ergonomického hľadiska má optimálnu veľkosť, ideálnu hrúbku, dobre dostupné tlačidlá a tvar, ktorý umožňuje aj dynamickejší handling. Vo verzii Octavia RS je už ale trojramenný volant. V skutočnosti sú volanty totožné, odlišný je len poťah a doplnené rameno je viditeľne pripojené dodatočne.
Dvojramenný volant v novej Škode Octavia
Trojramenný volant v novej Škode Octavia RS iV
Súčasťou volantu sú tlačidlá a ovládače s pevne stanovenými funkciami, ako ovládanie asistenčných systémov pre jazdu, tempomatu a obmedzovača rýchlosti, prepínanie režimov zobrazenia digitálneho prístrojového panela v štyroch smeroch a s potvrdzovaním a ovládanie multimédií. Ak je v aute funkcia vyhrievania volantu, jej tlačidlo je na ľavom ramene volantu tiež. Samozrejme, hrany vnútornej časti volantu po stlačení spustia klaksón.
Na záver dodávame, že volant s odrezanou hornou časťou bol vyhotovený pre prezentačné účely, aby bol nerušený pohľad na prístrojový panel. Automobilka zatiaľ nejaví zámer predávať takéto vyhotovenie volantu vo svojich automobiloch.
[GALLERY id=30879]
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia