Aktuality

Nový Mercedes Triedy S sa pred nárazom celý zdvihne. Daimler odhaľuje ďalšie inovácie limuzíny

Automobilový svet prechádza búrlivou evolúciou, zndalivo sa stierajú rozdiely medzi bežnými a prémiovými značkami a ich modelmi áut. Nie je to tak celkom pravda, pretože do ceny prémiového automobilu je nevyhnutné okrem prepracovanej estetiky a a bohatej palubnej výbavy pripočítať aj drahšie výrobné procesy, hodnotnejšie materiály použité v interiéri, na karosérii či na podvozku, ďalšie úpravy na motoroch, prevodovkách a podobne.

Bežný zákazník sa ale aj napriek tomu môže oprávnene spytovať, prečo dokáže jeden výrobca ponúknuť veľmi solídne a spoľahlivé auto za 20-tisíc eur a jeho prémiový ekvivalent stojí až 40-tisíc eur.

Preto je potrebné, aby sa prémiovky líšili od tých bežných áut nielen na prvý pohľad, ale aj na ten druhý, tretí i stý. Dá sa to dosiahnuť do najmenšieho detailu vyhotoveným exteriérovým vzhľadom, luxusným interiérom, bohatou paletou funkcií pripravených pre vodiča, spolujazdca a pasažierov, ale aj pripomínaním špičkovej bezpečnosti. Tak, ako to robí Mercedes pri pozvoľnom zverejneňovaní správ o novej limuzíne Triedy S.

Vyberáme niektoré zaujímavosti zo správ, ktoré zverejnil Mercedes-Benz:

Predný airbag na zadných sedadlách

Teasing na Mercedes-Benz Triedy S (2021)

Nová Trieda S príde s výnimočnou novinkou, ktorá je dokonca svetovým prvenstvom. Predný airbag pre zadných pasažierov ste doteraz nikde vidieť nemohli, bude až v novej Triede S. Pýtate sa, ako je možné, že s týmto nikto neprišiel skôr? Vedzte, že montáž takéhoto bezpečnostného prvku si vyžaduje použitie špeciálnych sedadiel a zabezpečenie ich vysokej tuhosti aj napriek tomu, že disponujú vlastnými bezpečnostnými funkciami. „Airbag vzadu je výnimočný svojou inovátorskou, rúrkovou štruktúrou. Vďaka nej sa rozvinie mimoriadne šetrne,“ povedal k novej bezpečnostnej funkcii Dr. Thomas W. Hellmuth, vedúci oddelenia karoséria a bezpečnosť.

Zdvihnutie podvozku pri hroziacom náraze

Teasing na Mercedes-Benz Triedy S (2021)

Podvozok v novej Triede S nie je len obyčajný aktívny podvozok, ktorý mení svoje nastavenie na základe práve zvoleného jazdného režimu. Pracuje na 48-voltovej elektrickej sieti, spolupracu s 20 senzormi a stereokamerami, ich spolupráca je zabezpečená aj pomocou piatich multijadrových procesorov. Elektronika sa aktualizuje v takte 1000 akcií za sekundu a zo získaných informácií upravuje nastavenie podvozka. Jedná sa o príplatkovú výbavu.

Aktívny podvozok s názvom „E-AKTÍVNE OVLÁDANIE POHYBU KAROSÉRIE“ je tak schopný aktívne reagovať na hroziaci náraz a ochrániť posádku aj tým, že sa celé auto dvihne až o 8 centimetrov! Funkcia sa volá PRE-SAFE a Mercedes ju opisuje nasledovne: Keď hrozí bočný náraz, karoséria sa prostredníctvom podvozka E-AKTÍVNE OVLÁDANIE POHYBU KAROSÉRIE (mimoriadna výbava) dokáže zdvihnúť v priebehu niekoľkých desatín sekúnd. Náraz sa tak navedie na mimoriadne odolné štruktúry v spodnej časti vozidla.

Na každom kolese je v náprave zabudovaný tlmič, ktorý je v oboch pracovných komorách vybavený nastaviteľným ventilom tlmenia, ako aj hydraulickým tlakovým zásobníkom. Ovládaním jednotky motora a čerpadla sa olej presúva tak, aby v tlmiči nastal tlakový rozdiel, prostredníctvom ktorého sa rýchlo vytvorí aktívna sila.

Zadné kolesá s natáčaním

Teasing na Mercedes-Benz Triedy S (2021)

Natáčanie zadných kolies už dnes nie je takou výnimočnosťou, Trieda S ju bude využívať vo veľkej miere k tomu, aby dosiahla obratnosť potrebnú pri kľučkovaní úzkymi uličkami v meste či pri parkovaní v parkovacom dome. O toto riadenie zadnej nápravy sa stará elektromotor prostredníctvom remeňa, poháňa vretenovú maticu na zadnej náprave. V závislosti od rýchlosti a uhla natočenia volantu sa zadné kolesá natáčajú v rovnakom smere alebo v opačnom smere ako predné kolesá. V opačnom smere zabezpečuje vyššiu agilnosť a menší priemer otáčania a natáčanie v rovnakom smere poskytuje vyššiu stabilitu, pričom k prechodu od natáčania v opačnom smere do rovnakého dochádza pri rýchlosti 60 km/h. Riadenie zadnej nápravy 10° má špeciálny režim pre jazdu so snežnými reťazami.

Priemer otáčania Triedy S sa vďaka riadeniu všetkých kolies s veľkým natočením na zadnej náprave zmenšil až o 2 metre. Trieda S s dlhým rázvorom preto dosahuje priemer otáčania menej ako 11 metrov - znie to skvele, tešíme sa na praktickú demonštráciu tejto inovácie.

Auto sleduje, či sa chcete dotknúť kľučky dverí

Jednou z funkcií, ktoré sa tiež starajú o bezpečnosť, ale v naozaj pôsobivom ohľade, je funkcia Aktívny asistent sledovania mŕtveho uhla. V rámci funkcie výstrahy pri vystupovaní sa teraz prvýkrát zobrazí indikácia nebezpečenstva, ktorá sa aktivuje, keď vodič alebo spolujazdec siahnu na dvere. Interiérový asistent MBUX dokáže rozpoznať, že sa ruka približuje ku kľučke dverí vo vozidle.

Užitočnou zaujímavosťou je funkcia rozpoznávanie detskej sedačky vzadu. Nejedná sa o monitorovanie pomocou senzora, ale o softvér schopný rozoznať sedačku cez kameru. Systém MBUX skôr, než vodič uvedie vozidlo do pohybu, na centrálnom displeji zobrazí pokyn na zapnutie bezpečnostného pásu detskej sedačky.

12 utrazvukových senzorov a 360-stupňová kamera

Teasing na Mercedes-Benz Triedy S (2021)

Parkovanie novej päťmetrovej limuzíny by malo byť jednoduchšie aj vďaka zdokonalenému parkovaciemu asistentovi, ktorý je hlbšie integrovaný do rozhrania MBUX - aj to prešlo drastickým rozšírením.

Na automatizované parkovanie teraz možno prvýkrát využiť aj parkovacie miesta vymedzené čiarami a nie vozidlami. Hardvér je tvorený 12 prednými a zadnými ultrazvukovými senzormi, 360-stupňovým kamerovým systémom (mimoriadna výbava). Na displeji sa obrazuje aj 3D model auta zapracovaný do prostredia zhotoveného zo štyroch záberov okolia, vrátane rozšíreného pohľadu zboku.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Prvá jazda - Mazda MX-30 (foto: Ondrej Kroutil pre auto motor a šport, 2020)
Testy

Mazda MX-30: Naozaj ekologická

Keď už Mazda niečo spraví, môžete sa staviť, že to bude poriadne. Tento prístup zvolila aj pri svojom historicky prvom elektromobile. A k tomu, či ho potrebujete, zaujíma nezvyčajne úprimný postoj.