Dopravcovia a odťahovky: Mýtny systém je podvodný a Česi majú monopol na naše cesty

Problémy majú autodopravcovia aj prevádzkovatelia odťahových služieb, upozorňujú na vysoké náklady a korupciu.
Vydané  Text: 
**BRATISLAVA, 10. júl 2020** – Únia dopravcov Slovenska (UNAS) s podporou Asociácie Žltý Anjel Asistance24 pripomína svoje požiadavky súvisiace s mýtnym systémom. Požiadavky sú údajne rovnaké, ako boli minulý rok u predchádzajúcej vlády, ale riešenia neprichádzali kvôli pandémii koronavírusu. „Akceptovali sme krízu, ale už musia začať konať,“ povedal pre médiá Stanislav Skala, predseda UNAS, na brífingu pred ministerstvom dopravy. Únia v súčasnosti zastupuje asi 500 dopravcov z celej krajiny. Únia opakuje svoje požiadavky opakovane, má jej ísť o pozastavenie prevádzky elektronického výberu mýta, zníženie mýtnych poplatkov a pokút za porušenie pravidiel pri využívaní spoplatnených úsekov diaľnic a ciest. Jeden z praktických problémov, s ktorými sa dopravcovia stretávajú, že automatické zasielanie pokút poštou, čím sa pokuta v porovnaní s blokovým konaním vyšplhá zo 750 na 1 050 eur. Situácia je však značne komplikovanejšia, pretože podľa všetkého nemá únia presne identifikované problémy a ani riešenia.
Stanislav Skala, predseda Únie dopravcov Slovenska (UNAS) | Foto z brífingu 10.7.2020
Ako informoval denník Pravda, Ministerstvo dopravy a výstavby nevidí dôvod reagovať, keďže nedokáže identifikovať požiadavky a námietky UNAS. „V prípade mýtneho tendra klopú na otvorené dvere, keďže po niekoľkomesačných prípravách predstavíme parametre fungovania nového mýtneho systému už v najbližších dňoch, presne tak, ako sme avizovali už niekoľkokrát,“ informoval poradca ministra dopravy a rezortný hovorca Ivan Rudolf pre denník Pravda. Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (Sme rodina) medzičasom ozrejmil, že štát bude obstarávať mýtny systém ako dielo a nie ako službu, teda za jeho prevádzku bude zodpovedať práve štát a budú mu aj plynúť prípadné zisky z platenia mýta. Apel od únie dopravcov má zmysel predovšetkým preto, aby boli kompetentní aj verejnou mienkou tlačení k prijatiu takých riešení, ktoré budú dlhodobo udržateľné. **Článok pokračuje pod videotestom AUDI Q7 PLUG-IN HYBRID**  

Majú Česi majú monopol na slovenské odťahy?

Asociácia Žltý Anjel Asistance24 združuje asistenčné služby na Slovensku a v mene Mariána Ürgeho vyjadrila podporu autodopravcom, zároveň upozornila na problémy, s ktorými sa asistenčné služby na Slovensku stretávajú. Na Ministerstve dopravy chceli v rovnaký deň a na rovnakom stretnutí upozorniť na korupciu v biznise s odťahovými službami, problémy s Národnou diaľničnou spoločnosťou a políciou. Asociácia už predtým oslovila vedenie ministerstva vnútra, kde už v danej veci údajne mala konať inšpekcia.

Funguje to tak, že každá poisťovňa, ktorá na Slovensku je, má svoje asistenčné služby v Čechách. Česi nám tu riadia Slovensko, urobili si z našich ciest monopol. To znamená, že majú nejakých zmluvných partnerov, absolútne nepustia nikoho na tie cesty a zavolajú si len toho svojho, ktorý má akože podľa nich vykonávať odťah,“ povedal Ürge pred ministerstvom dopravy v Bratislave na mediálnom brífingu.
Marián Ürge z Asociácie Žltý Anjel Asistance24 | Foto z brífingu 10.7.2020
To by však nemal byť ten hlavný problém, ten nastáva až vtedy, keď sa konkrétny zákazník rozhodne pre vlastnú odťahovú službu: „…keď bežný človek podľa zákona o pozemných komunikáciách si ako prevádzkovateľ vozidla zavolá svojho odťahovkára, tak mu (poisťovne) nechcú preplatiť náležitosti. Druhá vec je, že vznikla štátna eseročka, policajti volajú vlastné odťahovky a máme informácie od našich chlapcov, že sa to hýbe medzi 20 až 50 euro za osobné vozidlo a 500 euro za kamión, keď je vysypaný. Len preto, že to robí ich vlastný človek. Bezpečnosť absolútne nefunguje, tí ľudia chodia v šľapkách a čiernych tričkách po dopravné nehody, kde sú mŕtvi,“ upresňuje Ürge. Za problém Ürge považuje aj takzvaných lovcov nehôd, ktorí údajne využívajú stres účastníkov dopravnej nehody. V danej chvíli zadarmo zabezpečia odťah poškodeného vozidla a následne poisťovni účtujú privysoké sumy, ktoré neraz skočia na pleciach konkrétneho účastníka dopravnej nehody. Kritika bola ďalej smerovaná aj na Diaľničnú patrolu, ktorá svoje služby poskytuje bezplatne motoristom v problémoch na diaľniciach. „Už sú tak drzí tí pracovníci, že si od našich chlapcov pýtajú peniaze, desať dvadsať euro za to, že tam blikajú v rámci pracovnej doby. Máme tiež informácie, že NDS-ka v Beharovciach si pracovníci kúpili vlastnú odťahovku, majú zmluvy so servismi a proste si tam robia vlastný kšeft.“ Situácia okolo biznisu s odťahmi má byť natoľko vážna, že sa Ürgemu predstavitelia košickej konkurencie verejne vyhrážajú, o čom už mal informovať kompetentné inštitúcie.  




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!