Aktuality

Ladu definitívne vyhnali z Európskej únie, vznikla však petícia: zachráni ruskú značku?

Ruská automobilka Lada je na slovensku legendárna a každý zo starších ročníkov si vie okamžite vybaviť napríklad obľúbený model Niva. Aj keď doteraz pôsobila aj na niektorých trhoch v západnej Európe, aktuálne nariadenia ohľadom emisných noriem z EÚ ju prinútili zamerať sa primárne na domáci trh.

Emisné normy by boli pre automobilku Lada tak nákladné, že sa radšej rozhodla z európskeho trhu úplne odísť.

Doteraz bola na predaj napríklad aj v Nemecku, kde mal celkom dobrý predaj už spomínaný offroad 4x4 Lada Niva. Práve nemeckí predajcovia sú zásadne proti ukončeniu predaja a žiadajú o zachovanie značky v krajine. Nemecké zastúpenie Lady spísalo dokonca petíciu za zachovanie Lady v EÚ, ktorú doteraz podpísalo viac ako 1 500 ľudí.

Hlavným dôvodom odchodu z krajín EÚ sú už spomínané prísne emisné normy a náklady, ktoré z toho vyplývajú. Či už je to modernejšia technika, poplatky za schválenie malej série vozidiel alebo nízke marže, kvôli ktorým sa im ďalšie investície neoplatia. V neposlednom rade je tu silná konkurencia značky Dacia patriacej pod rovnakú alianciu Renault-Nissan-Mitsubishi.

Podľa štatistík Európskeho zväzu výrobcov automobilov (ACEA) klesol za minulý rok počet registrovaných vozidiel Lada o 3,8% v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Celkovo bolo v EÚ registrovaných 4954 vozidiel značky Lada.

Dostupné modely pre každého, ktoré majú svoju 40-ročnú históriu a skalných fanúšikov v Európe, ktorí naďalej podpisujú petíciu proti zrušeniu jej predaja v EÚ, nakoniec možno budú dostatočným dôvodom na prehodnotenie plánov automobilky.

Už dávnejšie Lada avizovala, že zastavenie predaja bude iba dočasné a počkajú si, kým sa im predaj zase oplatí. Hovorí sa tiež, že Lada by sa mohla stať globálnou značkou, ak by naplno využila svoje členstvo v aliancii Renault-Nissan-Mitsubishi. Proti však hrá aktuálna situácia ohľadom pandémie koronavírusu, ktorá malé automobilky doslova likviduje, a tak je budúcnosť Lady naozaj otázna.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

CUPRA Track Day: Horkokrvní Španieli to rozpálili na Slovakia Ringu | Foto: David Hecl
Testy

CUPRA Track Day: Horkokrvní Španieli to rozpálili na Slovakia Ringu

Spojenie CUPRA a pretekársky okruh? To môže byť celkom poriadna porcia zábavy. Vďaka najmladšej európskej automobilke sme mali možnosť otestovať jej dva najostrejšie modely priamo na pretekárskom asfalte. Už po chvíľke jazdenia bolo jasné, že autá, ktoré sa od seba navonok tak veľmi odlišujú, majú extrémne veľa spoločného.