Štatistiky úmrtí na cestách v krajinách EÚ: Ktoré krajiny sú na tom najlepšie a ktoré sú na konci zoznamu?

Čísla o počte mŕtvych na európskych cestách ukazujú, že síce je úmrtí menej, stále je to viac, ako sa očakávalo.
Vydané  Text: 

### Celkové výsledky Podľa zverejnených výsledkov Európskej komisie, ktoré boli spracované platformou VIZE 0 si rok 2019 vyžiadal v krajinách Európskej únie celkovo 22 800 ľudských životov a 120 000 ľudí utrpelo v dôsledku autonehody vážne následky. Aj napriek týmto číslam patria cesty štátov EÚ k najbezpečnejším na svete. Na milión obyvateľov dochádza v priemere k 51 úmrtiam. V porovnaní s rokom 2018 si 15 štátov polepšilo, v 4 štátoch zostal počet približne rovnaký ako minulý rok a v 8 krajinách sa počet úmrtí zvýšil (vrátane Slovenska, kde sa zvýšil o 7 percent). Osem štátov dosiahlo za rok 2019 najnižšiu nehodovosť v svojej histórii, medzi nimi je napríklad Nemecko, Chrovátsko, Grécko a Francúzsko. ### Najbezpečnejšie krajiny Najlepšie medziročné výsledky malo Luxembursko a Švédsko, kde počet obetí a ťažkých zranení na cestách klesol o viac ako 30 %. Na prvom mieste s najnižším počtom obetí a vážnych zranení na cestách sa umiestnilo Švédsko, kde na milión obyvateľov zomrelo pri dopravných nehodách v priemere 22 ľudí. Na druhom mieste je Írsko, ktorému sa aj napriek medziročnému nárastu o 1 % podarilo s 29 úmrtiami na milión obyvateľov udržať si priečku. S 32 úmrtiami je na treťom mieste Malta. Do prvej päťky patrí aj Holandsko a Dánsko, v ktorom bol zaznamenaný nárast úmrtí o 20 %. ### Najviac úmrtí na cestách Najhoršie výsledky spomedzi krajín EÚ má Rumunsko s 96 obeťami na milión obyateľov. Na konci rebríčka je aj Bulharsko, ktoré si pohoršilo o 3 % a s 89 úmrtiami je na predposlednej priečke. K tretici najhorších výsledkov sa radí aj Poľsko, kde na cestách zomrelo v priemere 77 ľudí na milión obyvateľov. ### Obrovské rozdiely medzi krajinami Z výsledkov vyplýva, že v Rumunsku, ktoré je na konci rebríčka, zomrelo až 4,4-krát viac ľudí na cestách ako v Švédsku, ktoré je na prvej priečke. Podľa Európskej komisie je však zarážajúci aj výsledok, že na každú obeť dopravnej nehody pripadá približne 5 osôb s doživotnými následkami, čo je približne 120 000 ľudí. ### Ako dopadlo Slovensko Na slovenských cestách bol zaznamenaný nárast úmrtnosti o 7 % s 51 úmrtiami na milión obyvateľov, čo sa zhoduje s priemerom celej Európskej únie. Spomedzi 27 krajiín sme sa umiestnili na 14. mieste. V porovnaní s Českou republikou sme na tom o 3 priečky lepšie, avšak v Čechách zaznamenali pokles o 6 %, s počtom 58 úmrtí na milión obyvateľov. ### Obdobie rokov 2010 – 2019 Z dlhodobého hľadiska sa počet úmrtí na cestách v krajinách EÚ medzi rokmi 2010 a 2019 znížil o 23 %. Predopklad však bol, že do roku 2020 sa počet úmrtí zníži na polovicu v porovnaní s rokom 2010, čo sa zdá byť nereálne. Najbližšie k tomuto číslu sú Grécko (pokles o 45 %), Lotyšsko (-39 %) a Litva (-38 %). Za toto obdobie bol zaznamený celkový nárast úmrtí iba v dvoch krajinách EÚ a to na Malte (zvýšenie o 23 %) a v Holandsku (zvýšenie o 9 %). Aj napriek tomu sú cesty v týchto krajinách celosvetovo považované za jedny z najbezpečnejších. Európska komisia vyčíslila náklady dopravnej nehodovosti na zhruba 280 miliárd ročne, čo zodpovedá približne dvom percentám HDP celej Európskej únie.
Poradie Štát Rok 2019 Zmena 2019/2018 v %
1. Švédsko 22 -32
2. Írsko 29 1
3. Malta 32 -11
4. Holandsko 34 -3
5. Dánsko 35 20
6.-7. Luxembursko 36 -39
6.-7. Španielsko 36 -6
8.-9. Fínsko 37 -14
8.-9. Nemecko 37 -7
10. Estónsko 39 -22
11. Rakúsko 46 0
12. Francúzsko 48 0
13. Slovinsko 49 13
14. Slovensko 51 7
15. Taliansko 55 -1
16. Belgicko 56 6
17. Česká republika 58 -6
18. Cyprus 59 6
19. Portugalsko 61 -8
20. Maďarsko 62 -5
21. Grécko 65 -1
22. Litva 66 6
23. Lotyšsko 69 -12
24. Chorvátsko 73 -6
25. Poľsko 77 0
26. Bulharsko 89 3
27. Rumunsko 96 0
Poradie štátov podľa počtu usmrteľných na jeden milión obyvateľov a medziročná zmena (spracovala Platforma VIZE 0 na základe údajov zveřejnených Európskou komisiou)




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.